Egen mineralblandning

Ela

Trådstartare
Någon som har gjort en egen mineralblandning??

Har läst boken Naturlighästhållning av Pat Coleby där det fanns "recept" på en egen mineralblandning.

25 kg dolomitkalk
4 kg Alger
4 kg Svavelpulver
4 kg kopparsulfat

Vad tror ni ??

Sv: Egen mineralblandning

Är inte Coleby australiensare? Med enbart läsning av div recensioner är jag skeptisk - allt som skriver verkar inte vara med syn på modern syn på djurskydd och hästhållning. Och förhållandena mellan Australien och Sverige är ju grymt olika.

Gällande mineralblandningen så tror jag INTE på den. I Sverige har vi t ex generellt sett brist på Selen, som inte ingår som ingrediens. Ska man blanda själv så får man utgå från grovfoderanalys t ex - det är ju där bristerna visar sig.

Och förhållandena mellan Australien och Sverige är ju grymt olika.
Håller fullständigt med, vi har en lång svensk tradition av hästhållning och ekologiskt jordbruk. Det känns konstigt att då applicera metoder som är anpassade för helt andra klimat och förutsättningar. Flera förlag ger ut böcker från andra länder utan att göra en kritisk värdering av hur de fungerar för Svenska förhållanden. I vissa fall anges till och med metoder och kemikalier som är förbjudna i de europeiska länderna.

Om man nu ska blanda till ett eget mineralfoder, varför inte göra det helt efter de egna behoven?

Ska man ändå följa ett fast recept kan man ju lika gärna köpa en säck från Krafft, det blir ju samma anpassande och trixande med givan ändå.

håller HELT med de ovanstående svaren

Vill bara påminna om att alger kan vara direkt olämpligt att använda som mineraltillskott av flera skäl, bland annat dess höga jodinnehåll och att alger innehåller massor med tungmetaller och andra miljögifter som de får i sig ur havens djup... Det finns en lååång tråd om alger och dess effekter som går att hitta om man använder sökdfunktinen här.

Det var väl ungefär min tanke med.... Själv vill jag ge hästarna så lite tillskott som möjligt, bara ha en bra balans i foderstaten :)

Men jag vet flera som tänker blanda enligt detta "recept" och var nyfiken på vad ni tyckte...

Alger känns inte direkt som ett naturligt hästfoder...när började hästarna äta på havsbotten :crazy:

:) Hej

Såg att denna tråd var gammal men ville ändå lägga till min kommentar och syn på saken.

Har under hela min hästhållningskarriär blandat mineralfoder till mina hästar enl. Pat Colebys concept. Att följa ett concept betyder inte att man gör exakt lika utan följer vissa guidelinijer.
Som tex så blandar jag alltid Dolomit, Alger, Svavel och Koppar enligt gällande proptioner, tillägg av Selen gör eftersom svenska marker är selenfattig samt eftersom jag bor i fjällmiljö har vi mycket kalcium i markerna så det är viktigt att tillföra fosfor så mängden är i banlans.
A, D, E samt C vitamin tillförs eftersom jag har avesldjur och C för att de andra vitaminerna skall kunna tas upp i kroppen ordentligt.
Sedan jag började med detta i början av 1990-talet, har jag aldrig haft problem med fång, eller andra hovreleterade sjukdommar, mitt gamla avelssto blev t ex helt fri från sina "knäppningar" i hasleden och hennes slitageskada som veterinär triangelmärkt henne för blev omvärderad efter en tids konvalescens med denna mineralblandning.
Idag är hon helt fri från symptom.

Alla behöver inte gilla eller följa detta concept, det är ju så med att vara svensk medborgare, man får göra nästan vad man vill bara det är lagligt.
Jag gör det och är helt nöjd med det, och kommer alltid att göra det.
Och när det gäller alger, så äter vilda hästar alger som flytit upp på land, i spanien och portugal där man ofta tränar hästarna längstefter styränderna vid havet, tillåts äta alger som flytit iland efter träningspassen för att återställa minerlabalans och saltbalans efter fysisk anträgning...

Tack för att ni tog er tid o läste mitt inlägg

Ha en skön sommar:banana:

25 kg dolomitkalk, 4 kg Alger, 4 kg Svavelpulver, 4 kg kopparsulfat

Jag undrar lite varför du har valt att låta alla ingredienserna ingå i din egen blandning?
Varför ger du dolomitkalk och svavelpulver?
Sedan har jag förstått det som att hästar inte behöver extra vitaminer, i alla fall inte om man ger dem ett bra foder för övrigt.

Har man någonsin kunnat påvisa att hästen har ett behov av extra c-vitamin? I ofs så gör de ingen skada, för de är ju vattenlösliga - men att inte ha koll på det indikerar kanske att mera kunskap behövs generellt sett?

KL

Mycket ska man höra innan öronen trillar av....

Kan någon upplysa en stackars marinbiolog vad samlingsnamnet "alger" innehåller för mineraler.....???

Antagligen mest kvicksilver, kadmium, PCB och andra miljögifter:devil:

Ja, kanske det :rofl:

Jag tänkte mest på att "alger" inte är särskilt väldefinierat begrepp - innehållet skiljer sig såklart beroende på art och ursprung. Men det finns kanske vissa arter som är särskilt hälsobringande för hästar. "Ishavsalger" var ju populärt ett tag....

knapplån

Kopparsulfat är giftigt i större doser. Nu har jag förstått att hästar inte är så känsliga för detta men man måste nog veta hur mkt man kan ge.

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 260
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 249
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka