Egen mat? Tips

J

josse__

Hur många gör sin egen mat till sina djur?
Jag har 2 gerbiler och jag har köpt maten hos djuraffären. Första gångerna var det helt okej saker i, det var alltså inga godisar i. Men nu, när jag skulle köpa mat så var det bara godis i, ungefär :eek: Min ena snutt är ett riktigt godismonster och Älskar mosade ärtor (varav det är ganska många i maten). Så, lite tips på vad man bör ha i maten så dem inte blir överviktiga, vore snällt :)

Sv: Egen mat? Tips

Leta i annan djuraffär? Här finns massor av olika djuraffärer, alla med olika utbud. Men i min "favoritaffär" har dom alla sorter för sig så att man själv kan plocka ihop det man vill ha i blandningen. Föressten tror jag inte att dom där ärtgrejerna är feta.. då är det värre med nötterna som finns i vissa färdiga blandningar. Du kan ju även köra på enbart pellets och sen ge färsk frukt och grönt varje dag?

Jag gör delvis eget, men inte helt. Har müsli som bas, mestadels Euroshoppers fruktmüsli men annat slinker också ner.
Där blandar jag ner lite olika grejer beroende på djuren som ska äta och vilket skick de är i. Bland annat brukar allihop få hundmat nerblandat (jag har tamråttor, GP-råtta, mus och guldhamstrar).

Fröblandningar från zoo ger jag inte mycket för. Det är bara bortkastade pengar för ren skit ändå - fett, konserveringsmedel, färgämnen, tom insektsmedel som man ska ha skyddskläder för att få hantera enligt lag! Det är definitivt inget jag vill mata mina djur med om man säger så...
Dessutom är det ju snordyrt. Orka betala 50 kr/kg för skit, när man kan betala 10 kr/kg för bra mat liksom.

Det finns bara 2 djuraffärer här i stan, så utbudet är inte stort. Jag köper bara i den en för den andra djuraffären kan inte sköta djuren dem har :mad:

Trist =/ Men då skulle jag om jag vore du, köra på pellets och sen lägga till egna saker.

Jag har kaniner som jag gör egen mat till:D Brukar köra med en osehyvel eller likande på en morot(så det blir tunna skivor) sedan lägger du det på et bakpålåts papper och in i ungen tills det torkar.
Brukar även ha i torkad majs,havre, kanske lite torkadfrukt, typ russin eller/och nötter.. köper lite pellets i djuraffären.. tycker det är ur roligt att testa mig fram och se vad som uppskattas och inte uppskattas:P

Jag har kaniner som jag gör egen mat till:D Brukar köra med en osthyvel eller likande på en morot(så det blir tunna skivor) sedan lägger du det på et bakpålåts papper och in i ungen tills det torkar.
Brukar även ha i torkad majs,havre, kanske lite torkadfrukt, typ russin eller/och nötter.. köper lite pellets i djuraffären.. tycker det är ur roligt att testa mig fram och se vad som uppskattas och inte uppskattas:P

Mina kaniner är som tokiga i havregryn! Men min ena kanin blir jättedålig i magen av det och nu har jag slutat att ge dom det, men hur många skivor med morötter ska man ge kaninerna?

haha:p jo min ena kanin med, en rolig sådann, gav han pellets och havre.. pillade ut all havren.. åt inte pelletsen, medan nästa dag tänkte jag jaja men då testar jag ge han korn kross med pelletsen.. men nene då ska han pilla ut all pellets:P
haha

menar du av det torkade?

Om, så blir de ganska små när de torkar i ungen... jag blandar ner det i den övriga maten(den torra maten i matskålen:P) sedan får de pilla ut de som de vill:D man kan även ge de torkade ärtor, man mosar de, typ trycker en tsk på de så de blir platta sedan torkar man :D man kan i princip torka allt:P bara fantasin sätter gränser:p

Sedan kan man blanda ner allt i havren och pelletsen:p så får man en toppen blandning, som är rolig att gra och som dessutom inte kostar skjortan i djuraffären:P

haha:p jo min ena kanin med, en rolig sådann, gav han pellets och havre.. pillade ut all havren.. åt inte pelletsen, medan nästa dag tänkte jag jaja men då testar jag ge han korn kross med pelletsen.. men nene då ska han pilla ut all pellets:P
haha

menar du av det torkade?

Om, så blir de ganska små när de torkar i ungen... jag blandar ner det i den övriga maten(den torra maten i matskålen:P) sedan får de pilla ut de som de vill:D man kan även ge de torkade ärtor, man mosar de, typ trycker en tsk på de så de blir platta sedan torkar man :D man kan i princip torka allt:P bara fantasin sätter gränser:p

Sedan kan man blanda ner allt i havren och pelletsen:p så får man en toppen blandning, som är rolig att gra och som dessutom inte kostar skjortan i djuraffären:P

Tack så mycket för svaren ! :D Ska ha BAKDAG imorrn, kaninerna ska bli extra bortskämda med allt smaskigt och gott! Hur varmt har du när du torkar all mat? :D

haha

menar du av det torkade?

Jag tog några recept härifrån, kolla om du finner något intressant du med ! Finns allt i från"Kaninbollar" till tårtor och kanin-sandwich! :D
-> http://home7.swipnet.se/~w-77537/kanfest.html

haha:D skoj..älskar med att pyssla med det:P

Hm javet inte riktigt, olika, men jag brukar ha det på kanske 150-200 e inte ritigt säker då det va etttag sen jag gjorde det..

Men jag glömde kanske säga att jag brukar ha det påvarmluftsungn och så viker jag en grytlapp och lägger i "dörren" så blir det precis som när man bakar skorper:P

Hur många gör sin egen mat till sina djur?
Jag har 2 gerbiler och jag har köpt maten hos djuraffären. Första gångerna var det helt okej saker i, det var alltså inga godisar i. Men nu, när jag skulle köpa mat så var det bara godis i, ungefär :eek: Min ena snutt är ett riktigt godismonster och Älskar mosade ärtor (varav det är ganska många i maten). Så, lite tips på vad man bör ha i maten så dem inte blir överviktiga, vore snällt :)

Efter olika turer med larver i gnagarmaten (tog ett och ett halvt år att bli av med de jäkla mottfjärilarna i lägenheten) så började jag frysa gnagarmaten efter rekommendation. hjälpte visst inte eftersom våra svindyra importgerbiler blev förgiftade av mögelsporer i den frysta maten. de överlevde tackolov, men nu ger vi dem efter uppfödarnas rekommendationer enbart annan mat. Mysli blandat med pumpafrön och puffar (orange/gröna som finns i djuraffärn) och skalat vete ( vego-disken), quinoia och havregryn. kompletterar med lite solrosfrön och mandelflarn plus potatis/pasta/ris och lite grönsaker. bröd får de ibland. de mår prima! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 713
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama