egen islänning

U

Ulrika P

:)Hej!
Jag går i hästköpar tankar sedan jag har återuppväckt mitt hästintresse. Nu är det islandshästar jag rider och vill utvecklas inom det. Jag har funderingar kring den ekonomiska biten? Hur mycket får man räkna med går åt i månaden när man äger en islänning?

Sv: egen islänning

Det går väl åt lika mkt som med vilken annan häst som helst, fast en islänning kanske äter något mindre. Kanske behöver islänningen heller inte ha täcken och sådant..
Jag betalar 600 kr i hyra, inkl halm. Hö, 7,5 kg per dag, 2 kr kg i ca 30 dar..
Försäkringen på drygt 3000 per år. Vaccinationer av steklramp, hästinfluensa och botulism, ca 600 kr st 1 gång per år. Sen skoning då, 750 kr ca var 8 vecka. Vissa islänningar kan ju gå oskodda beroende på arbetsmängd, så där kan man ju spara lite.
Sen är det ju kraftfoder, vilket nog inte är nån större kostnad..
Sen går jag ju på kurser, och då kanske det handlar om en kurs som kostar 1500 4 ggr per år..
Men får väl kanske räkna att lägga ca 2000 i månaden på hästen? Men det är ju väldigt individuellt, hur mkt man betalar i stallhyra och så..

Svårt att säga generellt men försöker ändå. För mig kostar hästen runt 2000 kr/mån i normala fall. Men då har jag inte räknat med "oförutsedda" utgifter såsom tappskor, myggmedel, tävlingskostnader mm mm. Om du köper en islänning med eksem får du också räkna med ökade kostnader under sommaren. Har dock inte vågat räkna på det själv :crazy:

mvh hekla

ca 2300 i fasta kostnader, stall, mat , försäkring, hovslagare.
Sen tillkommer en hel del annat , i alla fall när man skaffar hästen.
jag har väl nästan allt till min häst som en storhäst har förutom benskydd och lindor.

De stora posterna är foder, stallhyra, hovslagare samt försäkring. Dessutom lite annat smått som vaccination, avmaskning mm. Omöjligt att förutsäga är ev. veterinärvård. Ev. betalar du för resor till och från stallet.
Ska du dessutom träna för instruktör/tävla så blir det en massa kostnader kring det.
Utgifter av engångskaraktär/sällanutgifter är all utrustning. Se över begagnatvärdet innan köp så kan du kanske få tillbaka en del av pengarna när du säljer senare.
Just nu exporteras jättemånga jättefina hästar från island till vrakpriser, vilket innebär att du har goda chanser att få tag på en bra häst till ett relativt lågt pris framöver. Det är tillfälle att vara kräsen. I gengäld kanske det blir svårare att göra dej av med den senare.
Lycka till!

Jag har hästarna hemma, jag har en gång i tiden räknat ut deras kostnader, nr 1: 1600:-, nr 2: 2500:-, nr 3: 900:-. Detta beroende på de olika försäkringsvärdena främst, samt kraftfoder. O den billiga pållen var inte skodd men det är han nu fast hans medryttare betalar mellanskillnaden från verkning till skoning. Men i mina summor igår som sagt ingen stallhyra!

Däremot sätter jag av 500:-/mån/häst till ett konto där jag sen tar pengar för hö/halminköp och strö. Där finns ju oxå backup ifall det blir dyra vet.räkningar eller typ ny sadel måste köpas. Jag funderar dock på att höja insättningen eftersom allt är dyrare nu! 500:- räcker knappt till hö under en vintermånad nu...

Du gör väl egentligen bäst i att höra dig för ang stallhyror i lämpliga stall, o sen räkna på höåtgång, försäkring och skoningar. Det kan du göra även utan häst för o få ett hum.

Hej
Jag står på ett Islandshäst stall utanför Norrköping. Jag betalar 1200:- månad för lösdrift med tillgång till box, belyst ovalbana och paddock. Fri tillgång på Hösilage ingår.

Hovslagaren tar 650:- var 8-de vecka (som f.ö är ägaren till gården) Försäkringen kostar 3180:- per år, då är min häst försäkrad i liv 45' och vet.vård 60'.

1 gång per månad rider jag kurs där ute och betalar 500:- per kurs.

Sedan lägger jag undan 500:- per månad till oförutsedda utgifter på mitt hästkonto.

Så ska man slå ut per månad så blir det cirkus 2525 riksdaler

Senast ändrad av en moderator:

De är ju svårt att säga vad de kommer kosta för dig. De bästa är ju om du kollar upp vad allt kostär där du bor, eftersom de kan skilja massor.
Jag köpte min islänning i höstas och räknade massa på kostnaderna, och då betalar jag 800 kronor/månad för alla fasta kostnader. Stallplats, foder, hovslagare, försäkring osv. Och det är billigt!

Men sen tillkommer ju alltid kostnader, vetrinärkostnader, träningskostnader, utrustning och om du har en bit till stallet kan du ju dessutom räkna med bensionkostnader och sånt.
De tillkommer alltid en massa utgifter, så se till att ha en rejäl buffert.

Så de är bara att börja räkna, fråga runt där du bor om kostnader, så har du exakta siffror att gå på.
Lycka till!

De är ju svårt att säga vad de kommer kosta för dig. De bästa är ju om du kollar upp vad allt kostär där du bor, eftersom de kan skilja massor.
Jag köpte min islänning i höstas och räknade massa på kostnaderna, och då betalar jag 800 kronor/månad för alla fasta kostnader. Stallplats, foder, hovslagare, försäkring osv. Och det är billigt!

Men sen tillkommer ju alltid kostnader, vetrinärkostnader, träningskostnader, utrustning och om du har en bit till stallet kan du ju dessutom räkna med bensionkostnader och sånt.
De tillkommer alltid en massa utgifter, så se till att ha en rejäl buffert.

Så de är bara att börja räkna, fråga runt där du bor om kostnader, så har du exakta siffror att gå på.
Lycka till!

Det fetmarkerade, med all respekt så har jag svårt att tro på en sådan glädjekalkyl. Även om man skulle räkna bort stallplatsen finns det inte en chans i världen att komma undan med 800 kr.

Lågt räknat på hovis och försäkring skulle bara dessa tillsammans kosta 500-600 kr per månad. Då får din försäkring inte överstiga 25000 kr i livvärde, och ingen extra veterinärvård. Du får inte sko oftare än var 9-10:e vecka, och hovis får kosta max 750 kr per gång. Räknar man på foder så får det inte kosta mer än max 1 kr kg samt att du tillhör dem som fodrar små mängder och undviker kraftfoder.;)

Det går väl åt lika mkt som med vilken annan häst som helst, fast en islänning kanske äter något mindre. Kanske behöver islänningen heller inte ha täcken och sådant..
Jag betalar 600 kr i hyra, inkl halm. Hö, 7,5 kg per dag, 2 kr kg i ca 30 dar..
Försäkringen på drygt 3000 per år. Vaccinationer av steklramp, hästinfluensa och botulism, ca 600 kr st 1 gång per år. Sen skoning då, 750 kr ca var 8 vecka. Vissa islänningar kan ju gå oskodda beroende på arbetsmängd, så där kan man ju spara lite.
Sen är det ju kraftfoder, vilket nog inte är nån större kostnad..
Sen går jag ju på kurser, och då kanske det handlar om en kurs som kostar 1500 4 ggr per år..
Men får väl kanske räkna att lägga ca 2000 i månaden på hästen? Men det är ju väldigt individuellt, hur mkt man betalar i stallhyra och så..

Jag har täcken till min islänning. De blir ju också svetta vid ridning och kan bli kalla på vintern när de är blöta.....de är hästar de också.

Jo då, det stämmer. Men jag vet att jag är väldigt lyckligt lottad (kanske inte på försäkringsbiten, hade gärna haft en bättre försäkring)

Kan skriva upp de jag räknat på, det är ju som sagt inte allt, men det är de fasta kostnaderna som kommer varje månad.
Stallhyra (I hyran ingår även strö och grovfoder) 500 kronor. (Jag och syrran har hjälpt till i stallet länge, därför får jag billig hyra emot att jag hjälper till med deras hästar emellanåt, vilket inte är något extra jobb direkt.)

Hovslagare, min häst går barfota, och våran hovslagare tar 300/häst för verkning, alltså ca 150 i månaden. Brukar verka ca var 6-8 vecka.

Försäkring, han har jättebillig försäkring som tyvärr inte täcker mycket, men han är för gammal för att kunna ändra försäkringen. Den ligger på ca 600 kronor per år, alltså 50 kronor i månaden.

Dessutom ger jag mineraler och ett annat foder som hjälper magen. Detta fick jag från förra ägaren när jag köpte honom. Nästa år får jag ju räkna med att köpa till nya mineraler, vilket kommer kosta ca 400 kronor. Alltså ca 35 kronor i månaden, om man räknar högt.

Dessutom räknar jag med vaccination 400 kronor/år. Alltså ytterligare 30-35 kronor i månaden.

Detta får jag till ca 800 kronor i månaden. (500+150+50+35+35).

Men jag har som sagt inte räknat med utrustning, träning och sånt. Är mycket möjligt att jag glömt att ta med något, men det har stämt hittills och enligt de jag pratat med så är det de viktigaste fasta kostnaderns som jag tagit med.

Senast ändrad:

Förutom stallhyran (där för övrigt allt foder ingår) kostar min islänning drygt 100:- i månaden i försäkring (utökad veterinärvård men inget livvärde), 250:- var 6-8 vecka för verkning och några hundra för vaccination och avmaskning.

Glöm inte att kostnaden för sadel, träns, eventuella täcken, veterinärbesiktning, hemtransport och annat smått och gott, oftast kommer på en och samma månad. Det sved i plånboken den månaden.

Åååå vad härligt!!! Tänk när du skriver på papprerna och inser "Ooohh jag har blivit hästägare!!!" Fantastiskt! Underbart!

Men sen kommer den mindre roliga delen- kostnaderna. Och dessa kan variera allt ifrån "nästan gratis" till "hiskerligt dyrt". Vart i Sverige bor du nånstanns? Har du egen gård? Hur vill du försäkra hästen? Ska du tävla och/eller träna? Gör en budget och se över alla kostnader. Ta reda på vad hovis tar där du bor. Kolla upp lämpliga stallplatser, jämför mellan olika alternativ.

Hoppas att det går bra!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 400
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 483
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 100
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 244
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka