egen hemsida!?

A

AnnaMalm_

är det nån som vet hur man gör en egen hemsida?måste man köpa hem nått pogram elr finns det att göra nånstans på internet?skulle så gjärna vilja göra en hemsida om mina djur.helst ett enkelt pogram.tacksam för svar :bow:
Mvh Anna

Sv: egen hemsida!?

Det enda du behöver är Notepad/Anteckningar om du använder Windows som operativsystem.
Detta når du genom att hålla ned Windows-knappen på ditt tangentbord och trycka "R" (alternativt klicka på Start -> välj Kör), skriv sedan notepad .

En hemsida bygger man med hjälp av HTML, eller XHTML, som har förbestämda taggar(t.ex. <p>) som säger åt webbläsaren hur sidan ska se ut.

En början på ett html-dokument kan se ut såhär:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD/XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml11-transitional.dtd">
<html>
<head>
<title>XHTMLexample</title>
</head>
<body>
<p>Text i en paragraf</p>
</body>
</html>

..Ska sparas med filändelsen .htm eller .html

För att lära dig olika taggar rekommenderar jag w3schools.com/ och Svensk sajt där du kan lära dig HTML från grunden.
När du behärskar HTML/XHTML kan du gå vidare till att lära dig CSS för att forma layouten på sidan, dvs bestämma färger, teckensnitt mm. :)

Hej! Jag håller på att bygga en enkel sida som är gratis. Den hittar du på

http://members.freewebs.com/

Allt är på engelska men man får lära sig eftersom. Tänkte om det var nåt sånt du var ute efter.

AnnaMalm_ skrev:
är det nån som vet hur man gör en egen hemsida?måste man köpa hem nått pogram elr finns det att göra nånstans på internet?skulle så gjärna vilja göra en hemsida om mina djur.helst ett enkelt pogram.tacksam för svar :bow:
Mvh Anna
Jag och några vänner har gjort en egen på zoomin.se
kanon lätt att fatta.Allt står på svenska, det är jätte enkelt att ladda upp bilder mm.

Jag skriver all min HTML och CSS i Notepad/Anteckningar. Sidorna ligger på webhotell under egen domän (ca. 250 kr./år betalar jag för det). För att göra grafik och redigera bilder använder jag Photoshop, men det finns billiga/gratis alternativ. Om än inte lika kraftfulla. ;) :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 147
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar