Tack för jättebra svar.
Eget kapital finns inte.
Där jag tänkt köpa är gårdarna billiga, så just boendekostnaden klarar jag utan problem.
Men det finns egentligen inga pengar till fyrhjuling, och än mindre till traktor.
Nu är tanken 2 lättfödda Islandshästar på lösdrift. Köpa in småbalat hösilage och ha tillräckligt stora hagar så att mockningen blir minimal.
Men självklart kostar allt, stängsel, thermobal, fyrhjuling, hästtransport osv…
Så jag inser nog att jag behöver betydligt mer kapital …. och jag har häst för att rida … inte för att sköta gård och stall.
Det jag funderar seriöst på är att ha hästen/hästarna inackorderderade på ridskolan vintertid och hitta en fjällstuga med tillräckligt mycket mark och bo där sommarhalvåret.
Känner som så att sommartid hade jag klarat av egen gård utan problem … men inte vintertid.
Jag bor visserligen inte ensam på gården men sköter hästdelen helt själv. Har inte heller några maskiner eller stor budget, precis som @Marita73Jag har egen gård med två hästar. De går på lösdrift och jag har inga maskiner alls. Utöver det rider jag bara ut då jag inte har någon ridbana, longera gör jag i en hage.
Hämtar rundbalar en gång i månaden. De lastas med traktor och när jag kommer hem lastar jag av dem för hand.
Det är jobbigt men det går. Jag är allergisk mot sol, värme och starkt ljus. Har artros i handled och fotleder och har ett trasigt knä. Jobbar heltid plus övertid för att ha råd.
Trots att det låter negativt är det hästarna som håller mig rörlig och vid liv. De tvingar mig att komma ut och engagera mig.
Hämtar hö i släpet, småbalar räcker en månad. Hästarna på lösdrift. En granne putsat mina åkrar och beten, en annan kan jag köpa halm på storbal av som kör hem det åt mig.
Har en granne som kan hoppa in om det krisar, och när jag hamnade på sjukhus fick mannen ta det (dvs mat och mockning) tills mamma kom hit.
Vi bjöd folk hit på fest den dagen stora hagen stolpades. Jobb först, mat sedan.
I min värld går det mesta att lösa.