Det här har jag ju hört typ alla säga, men det är en sanning med modifikation tycker jag. Jag bor som jag gör på grund av hästarna - de är mitt liv och mitt stora intresse och jag skulle aldrig ha gård utan dem. Det är helt sant att av all tid jag lägger på hästarna och gården så är ridningen den LILLA delen och det ska man ju vara medveten om. Man måste liksom vara okej med att lägga tid på att hämta hö, mocka, tina vatten, stängsla och vad det nu kan vara. Men nog sjutton rider jag! Hästen står tio steg från min egen ytterdörr och det är bara att promenera de där stegen, borsta och sadla och ge sig ut! Det har ju liksom aldrig varit så lätt att komma ut på en ridtur som nu. Och för mig är det prioriterad aktivitet - efter mat, hage och ren box kommer motion för att hästarna ska må bra! Att även jag mår bra av det är bonus!
Det där håller jag med om, utan att ha haft egen gård själv.
Det senaste året har jag hyrt/arrenderat lösdrift och sedan eget stall och skött ALLT själv.
Det har inneburit mycket tid i bilen, laga staket (väldigt lite tid), sätta upp stängsel från scratch (ett par dagars jobb), ta emot hö leveranser, rulla 250kgs balar för hand, fylla hölåda och vatten, bygga hölådan själv, förresten.... ja allt som man gör om man har egen gård.
Men, då har ridningen verkligen blivit nedprioriterad, eftersom det också tagit tid att köra till stallet/lösdriften mellan två och fyra gånger per dag.
Jag har varit helt slut och det blev inte roligt att rida ens, när man inte kunde göra det regelbundet.
Avsaknad av bra ridvägar och paddock har inte direkt underlättat heller.
Fördelen nu, som jag ser det, med snart egen gård, är de där 10-20 stegen till stallet och att när man är hemma från jobbet, då är man hemma. Jag kommer att njuta av varje steg, jag vet det.
Nu har min situation förmodligen varit den sämsta tänkbara under ett års tid, så jag är väldigt ödmjuk inför att det givetvis inte bara kommer att vara en dans på rosor med eget ställe.
Men jag ser faktiskt mest möjligheter och mindre besvär, för allt som ingår I att ha gård, har jag skött på 11 km i distans.
Jag kommer definitivt prioritera ridning när vi flyttat. Livsstilen med häst är redan väl etablerad.
För övrigt är själva ridningen det minsta för 99 proc av alla hästägare ändå, tror jag.