Eftergift, vad är rätt?

A

Appervalley

Eftergiften som man ger hästen i språnget är ju till för att ge hästen friheten att sträcka ut. Men vad är rätt? Att låta handen följa mankammen(I riktning mot öronen) eller rakt mot munnen?

Jag har lärt mig att följa mankammen när jag ger eftergift. Har läst någonstanns att det är lättare att hålla balansen över hindret då. Vad tror/tycker ni andra?

Bildexempel
Eftergift efter mankammen:
tavlingsregler.jpg

cathageno_halvbror.jpg

Sv: Eftergift, vad är rätt?

Jag vet faktiskt inte, folk säger så olika.

Men jag har fått lära mig att man inte ska ge hästen för mycket eftergift utan försöka hålla samma stöd banan runt.

det ser stiligare ut när man gör direkt mot munnen(tycker jag), men jag vet inte vad som är bäst! :D

beror juh helt på tillfället, häst, hinder osv.

Tycker inte att det spealr så stor roll. jag själv tycker det e lättare att fälja mankammen upp, man är då även nära och ta man tag om det skulle behövas.

Ingen anning jag heller igentligen, men jag har alltid gett eftergiften mot öronen,(kastat mej framåt);-)
O har nu lånat ut min Dpony o den tjejen sitter med händerna i magen både före o över hindrena o jag har fööskt säga till na om han ska hoppa rätt med ryggen så måste hon ge mer eftegift... :-( så alla gör vi olika...

Våran häst hoppar som bäst när hon har stöd hela tiden medans ponnyn vill ha mkt eftergift, så jag tror det är väldigt olika från häst till häst.

Mot munnen.

Har man dålig balans så kan man ge eftergiften längs mankammen just för att kunna hugga tag i manen. Men då får man träna lite mer balans.

Jag tycker att det stör hästen mer att följa mankammen. Det är smidigare för hästen direkt mot munnen. Plus att du fallerfram för mkt och tappar skänkeln när man följer längs mankammen (inte alla men många)

Dessutom skall du ju inte balansera i handen utan i skänkeln ;)

Det gamla sättet är att man ska ge eftergiften mot munnen, men många har gått i från det, och numera får de flesta lära sig att följa mankammen.
Det är lättare att hålla balansen, överlivet faller ofta inte fram lika mycket som när man ger eftergift mot munnen.

Sen är det självklart så att om man en gång lärt sig ge mot munnen är det nog svårare att hålla balansen om men ger efter mankammen.

Jag tycker att om man inte kan ge efter på ett sätt som är det bästa för HÄSTEN utan att tappa balansen så skall man träna balans.

Precis som olgaklara säger så ska balansen vara i skänkeln inte i handen.

Hästen får eftergift när tygeln blir slapp, oavsett om man ger efter mankammen eller nedåt mot munnen. Självklart ska balansen vara i skänkeln, det har jag inte sagt något om. Men det är svårare att hålla balansen där om man ska nedåt med handen istället för frammåt.

Och jag har inte sagt att något av sätten är fel...

Ger mot munnen, vet inte vad som är bäst men jag tycker att det ser ut som om man försöker lyfta huvudet på hästen när man följer längs manen, inte alltid och alla men när jag gör det :crazy:

Jag håller kontakt med munnen även över hindret ... men man måste ändå följa med med handen & då gör jag det längs manen ..

Beror ju på hurdant hinder och vilken höjd o hurpass rutinerad man är som ryattare. men brukar ju prata om 3 olika slags eftergifter
*kort (mer som en förhållning, utan att verka bakåt, tex när man hoppar serier eller snabba svängar efter hindret.
*automatisk (man ger hästen så mkt eftergift som den behöver
*lång (följer mankammen på hästen) är bra då man ska hoppa ett riktigt stort eller långt hinder, eller för orutinerade ryttare (+ hålla i manen)

Jag håller med Skippy, jag ger så mycket eftergift som hästen vill ha. Dvs inga slängande tyglar som fladdrar och ingen "skadad" mun. Så fungerar det säkert inte på alla hästar men mina hästar har iaf fungerat så. Dom ber om mer tygel och jag ger dom det dom vill ha. Alla är nöjda. Sen rider jag med ganska långa tyglar så jag behöver ofta bara slappna av för att dom ska få eftergift. Försöker dock träna på att ha kortare tyglar och hålla kvar dom. :p Dom har en tendens att glida mig ur händerna även om hästen inte drar :angel:

Jag "slänger" aldrig fram handen, utan föler helt enkelt med hästen, så han får så mycket han vill ha. På de flesta bilder ser det ut som om jag knappt ger någon eftergift alls, men när händerna åker fram mer blir det ju i riktning mot hästens mun.

Det är olika på vilken häst man hoppar. hästen som jag rider nu är ganska ung och hoppar bäst med mycket eftergift. Jag ger mot öronen men har hört nyss att man ska ge mot munnen. Så det ska jag börja träna på ;D Det ska inte seplar någon roll vart man ger eftergiften bara man har tillbaka tyglarna i landningen. Hästen får juh endå eftergift?

jag tkr inte dte spelar sån stor roll men mot munnen är snyggast tkr jag! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?