C
cafu
Efterfrågan på körda nsv brukshästar verkar vara god, men hur är det med icke körda hästar??? Hade tänkt avla så småningom men vet många som verkar ha svårt att bli av med sina föl/unghästar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efterfrågan på körda nsv brukshästar verkar vara god, men hur är det med icke körda hästar??? Hade tänkt avla så småningom men vet många som verkar ha svårt att bli av med sina föl/unghästar...
En liten undran bara: vad är BRA respektive DÅLIG stam inom Nordsvensken?
/Kristin
Klart att det finns. Men nu frågade du om NSV. Sedan så fattar jag inte riktigt vad du skriver. Du skriver att den är lugna och coola. Sedan så skriver du att dom är frammåt och har mycket driv. Du skriver även att dom inte är inte alls slöa och tråkiga - det går undan! Dom är Jag hänger inte med där. Sedan så skall väl en arbetshäst vara lite mer åt det lata hållet om man jobbar med dom. En pigg och energisk häst gör ju bara av med massa ornödig energi.?? .Dåligt temprament hos vissa individer och vissa "avelslinjer" finns väl i de flesta hästraser?
Det jag tycker är bra med Nordsvensken (har bara god erfarenhet av två st. individer) är att de är lugna och coola när de ska vara det. Vid hantering osv...de reagerar inte mycket på vad som händer runt omkring dem, de litar snabbt på människor. Det som också är bra (tycker jag) Är att de är framåt, de vill jobba, de har mycket driv - är inte alls slöa och tråkiga - det går undan!
Hos vissa individer kanske det blir för mycket "framåt" vilket kanske kan ge dåliga resultat om man inte hanterar sådana hästar från början. Därför hävdar jag vikten av tidig hantering - och det gäller alla raser. Det är inte lätt att köra in en fullvuxen häst...
Däremot tror jag att efterfrågan på en lugn, väl inkörd Nordsvensk häst, är stor! Det gäller bara att hitta den rätta köparen och då tror jag att en sådan häst absolut kan ha ett relativt stort värde.
/Kristin
Klart att det finns. Men nu frågade du om NSV. Sedan så fattar jag inte riktigt vad du skriver. Du skriver att den är lugna och coola. Sedan så skriver du att dom är frammåt och har mycket driv. Du skriver även att dom inte är inte alls slöa och tråkiga - det går undan! Dom är Jag hänger inte med där. Sedan så skall väl en arbetshäst vara lite mer åt det lata hållet om man jobbar med dom. En pigg och energisk häst gör ju bara av med massa ornödig energi.?? .