Efterfrågan på nsv brukshästar?

C

cafu

Efterfrågan på körda nsv brukshästar verkar vara god, men hur är det med icke körda hästar??? Hade tänkt avla så småningom men vet många som verkar ha svårt att bli av med sina föl/unghästar...

Sv: Efterfrågan på nsv brukshästar?

Har en vän till mig som födder up Nordsvenskar.
Hon säger med att hennes hästar har bra stam så säljs dem som smör :) Hon brukar behålla två av årens föll till senare inkörning samt försäljning.

Så bra stam och bra inkörnad så säljs nog de rätt fort!

Mvh
Eran Emma

Det beror nog på lite vad dom har för stam och uppfödare. Bra nordisar är rätt så attraktiva, men det är nog som i många andra raser att man ska inte ta för givet att dom säljs som föl. Vet dom som har haft dom kvar länge också

På tal om efterfrågan på okörd NSV... jag har en sådan dam här tre år med kanonstam, tömkörd o riden men inte inkörd än... har tre hästar o en bebis på 4 månader o hinner inte med att köra in henne... den som är intresserad kan ju höra av sig så berättar jag mer:)

Efterfrågan på körda nsv brukshästar verkar vara god, men hur är det med icke körda hästar??? Hade tänkt avla så småningom men vet många som verkar ha svårt att bli av med sina föl/unghästar...

Grejen är väl att dom ofta är dåligt hanterade när man kommer och tittar. För några år sedan var jag med mamma och tittade på en hingstunge. Han hade ganska bra stam enl. min mamma. Tyvärr så var han jätte bukig och hade kvar fölpälsen. Han hade heller inte haft grimma på sig vid 8 mån. ålder. En sådan häst köper man ju inte.

Håller nog med om att en välhanterad nordsvensk unghäst av bra stam är säljbar! Om den sedan är runt 1 1/2-2år år, tömkörd och kanske körd med släpa så är den ännu mer attraktiv på marknaden! Då har ju jobbet och hanteringen redan börjat, hästen är van osv...
Jag skulle heller inte köpt en 8 månaders unghingst som aldrig har haft grimma på sig:eek:

Jag och en kompis Har hand om/ansvar för ett Nordsvenskt sto. Hon fick ett hingstföl förra året, han fick grimma på sig efter bara några dagar. Han har varit med stoet (uppbundet i selen) när vi tömkört och kört...var så klart med på stamboksföringen oxå;) När han blev äldre (5-6 månader) började vi leda honom på egen hand. Efter avvänjningen (runt 8 månader) blev ahn inte så mycket hanterad eftersom vi var tvungna att flytta honom till ett annat stall (har bara ston hemma) men de gånger vi ledde honom, lyfte hovar, hovslagaren var där osv, så blev han snabbt på det klara vad det handlade om.
Nu är han släppt på bete med andra unghingstar så att han kan rasta av sig (något som alla unghingstar har stort behov av). När han kommer hem till hösten och blivit kastrerad hoppas vi kunna börja där vi slutade, med ledning för att sedan gå in på tömkörning, löshoppning osv... Det kan tänkas att han blir såld i höst...
Så till stammen...jag skulle säga att hans möderne är bra, detta är mammans första föl men stomstammen är välkänd och hennes temprament/lynne är det inget fel på! Hon fick 38p kl 1 (8-8-8-7-7)vid stamboksföringen. Alltså är det gången som är hennes svaga sida. Tyvärr har den lilles pappa blivit kasserad i Norge (Dölehingst Skrimsblessen) p ga sabelbenthet:( Vi har inte sett några tecken på att vår unghingst's ben är sabelbenta...han fick en 8 på benen vid fölmönstringen... Så här ligger väl "akilleshälen" ifall han blir lätt el. svårsåld...blir han till salu och såld lovar jag att komma tillbaka till den här tråden och rapportera.

En liten undran bara: vad är BRA respektive DÅLIG stam inom Nordsvensken?

/Kristin

Bra för rasen är väl att det många gånger är en bra familje häst. Det dåliga är väl att den har blivit mer uppavlad i temperamentet. Jag tycker inte att dom är lika lugna som dom var förr. Ta tex. fjordingarna. Dom har samma temperament som för 20 år sedan. Sedan så är det väl att man får ju inte många kr då man säljer en välkörd nordis idag. Den tycks inte ha något värde.

Dåligt temprament hos vissa individer och vissa "avelslinjer" finns väl i de flesta hästraser?
Det jag tycker är bra med Nordsvensken (har bara god erfarenhet av två st. individer) är att de är lugna och coola när de ska vara det. Vid hantering osv...de reagerar inte mycket på vad som händer runt omkring dem, de litar snabbt på människor. Det som också är bra (tycker jag) Är att de är framåt, de vill jobba, de har mycket driv - är inte alls slöa och tråkiga - det går undan!
Hos vissa individer kanske det blir för mycket "framåt" vilket kanske kan ge dåliga resultat om man inte hanterar sådana hästar från början. Därför hävdar jag vikten av tidig hantering - och det gäller alla raser. Det är inte lätt att köra in en fullvuxen häst...

Däremot tror jag att efterfrågan på en lugn, väl inkörd Nordsvensk häst, är stor! Det gäller bara att hitta den rätta köparen och då tror jag att en sådan häst absolut kan ha ett relativt stort värde.

/Kristin

Enligt mig är bra: en häst med ett linre lugn utan att vara lat o seg o med god exteriör.

dåligt: en nervig häst som stressar upp sig för allt o inget o dålig exteriör.

De gånger jag hört talas om hästar med "god förärvning" har det nog uteslutande handlat om egenskapen att ge avkommor med höa exteriöra poäng, för många verkar ett gott temperamentet mest vara en bonus. När man talar om "bra stam" alltså.

När jag letar häst söker jag därför en häst med "bra stam" SAMT gott temperament.

En liten undran bara: vad är BRA respektive DÅLIG stam inom Nordsvensken?

/Kristin

Dåligt temprament hos vissa individer och vissa "avelslinjer" finns väl i de flesta hästraser?
Det jag tycker är bra med Nordsvensken (har bara god erfarenhet av två st. individer) är att de är lugna och coola när de ska vara det. Vid hantering osv...de reagerar inte mycket på vad som händer runt omkring dem, de litar snabbt på människor. Det som också är bra (tycker jag) Är att de är framåt, de vill jobba, de har mycket driv - är inte alls slöa och tråkiga - det går undan!
Hos vissa individer kanske det blir för mycket "framåt" vilket kanske kan ge dåliga resultat om man inte hanterar sådana hästar från början. Därför hävdar jag vikten av tidig hantering - och det gäller alla raser. Det är inte lätt att köra in en fullvuxen häst...

Däremot tror jag att efterfrågan på en lugn, väl inkörd Nordsvensk häst, är stor! Det gäller bara att hitta den rätta köparen och då tror jag att en sådan häst absolut kan ha ett relativt stort värde.

/Kristin
Klart att det finns. Men nu frågade du om NSV. Sedan så fattar jag inte riktigt vad du skriver. Du skriver att den är lugna och coola. Sedan så skriver du att dom är frammåt och har mycket driv. Du skriver även att dom inte är inte alls slöa och tråkiga - det går undan! Dom är Jag hänger inte med där. Sedan så skall väl en arbetshäst vara lite mer åt det lata hållet om man jobbar med dom. En pigg och energisk häst gör ju bara av med massa ornödig energi.?? .:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Klart att det finns. Men nu frågade du om NSV. Sedan så fattar jag inte riktigt vad du skriver. Du skriver att den är lugna och coola. Sedan så skriver du att dom är frammåt och har mycket driv. Du skriver även att dom inte är inte alls slöa och tråkiga - det går undan! Dom är Jag hänger inte med där. Sedan så skall väl en arbetshäst vara lite mer åt det lata hållet om man jobbar med dom. En pigg och energisk häst gör ju bara av med massa ornödig energi.?? .:confused:

Ok...ska försöka förklara mig tydligare. För mig är "nerv" och "driv" inte samma sak, ej heller är "nerv" och "arbetsvilja" samma grej!
Jag (min högst personliga åsikt) tycker om Nordsvenskar som har driv, arbetsvilja och vill framåt. Däremot vill jag inte att de skall vara "nervösa", "nerviga" eller allmänt "stissiga". Framförallt ska de vara lyhörda och känna av när jag vill att de ska gå i ett långsammare tempo. De ska också kunna stå still, lugnt och avslappnat när jag sätter för en stock i saxen t ex. Men när jag ber hästen att den skall gå framåt igen (dra stocken) så vill jag inte att den ska vara så slö så att jag måste be hästen om det flera gånger innan det händer något. En arbetshästt skall vilja jobba - den skall också vilja lyssna på sin ryttare/kusk.

Arbetsvillig, lyhörd och framåt häst m a o!

/Kristin

Jag håller helt med dig! Och det är ju precis så som du beskriver som många nordsvenskar är. Det är väl ofta tack vare sitt temperament som man kan använda nordsvensken till så mycket, allt från att plöja åkern då man måste gå i ett lugnt tempo till att köra ett maraton där det ska gå undan!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka