efter valresultatet...

Kläder är ju en sak, men även i vuxen ålder finns många strukturer som jag ser det baseras på kön och könsstereotypa värderingar. Jag tänker på lönelägen, sexism på arbetsplatser, maktfördelning, vilka arbeten som har låg respektive hög status för att nämna några exempel.

Joo, men det är ju inte riktigt sådant som påverkar dagisbarn ännu. Jag sa inte att jämställdheten hade nått sin topp och vi kunde strunta i den biten för vuxna. Jag sa att jag inte tycker strukturerna/problemen är desamma bland vuxna och bland dagisbarn. Det borde inte vara ouppnåeligt för en förskolepedagog att kunna föreställa sig en pojke som samarbetar i rosa skjorta eftersom världen är full av vuxna män som kan samarbeta och har rosa skjorta. Inte heller omöjligt att föreställa sig en flicka i svart och jeans som klättrar eftersom den stora majoriteten kvinnor är klädda i svart och jeans och sportar.

Det är mer det att just flickor och pojkar i dagens samhälle totalt representerar essensen av det manliga och kvinnliga för många. Medan det var praktiskt taget tvärtom under (förra) sekelskiftet, eftersom flickor och pojkar då upp till fyra års ålder var praktiskt taget bara buntade under epitetet barn och baby och klädda i rompers eller klänning och hade långt hår. Mörkhåriga i rosa och ljushåriga i blått eller tvärtom. Ju äldre desto mer könsroller, man kan se det i Narnia, först när Susan blir "vuxen" blir hon väldigt feminin. Barnböcker med pojkar och flickor som gör liknande saker är inte helt ovanliga från tiden, det är såklart lite skillnad men mindre än man förväntar sig. Det är NU som barn är extremt köndefinierade medan vuxna är mer neutrala, DÅ var barn mer neutrala och vuxna extremt könsdefinierade.

(Faktum är att mängden vuxna kvinnor som lägger pärlplattor i rosa spets och vuxna män som slåss med svärd i spindelmannentröja är totalt minimal, (och jag vet för jag känner en del av dem ;) cosplay och nördar, och faktum är att de kvinnorna slåss med svärd i spindelmannentröja och pojkarna lägger pärlplattor i rosa spetsklänning också.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka