efter träning/dressyr pass

Sv: efter träning/dressyr pass

Jag skrittar alltid av länge, 15 minuter om det behövs längre. Tills hästen är helt avslappnad och andas lungt.

är det inte sommar skrittar jag alltid av med täcke på.

Då jag kommer in i stallet svabbar jag av hästen m ljummet vatten.
masserar med linement, rygg och rumpa.
Lägger på combi täcke eventuellt tjockare täcke över med hals om det är kallt.
stretchar alla fyra benen.
låter hästen gå in i boxen eller ut i hage beroende på väder, får alltid hö.
Har jag hoppat eller varit ute och galopperat har jag alltid kyl lera på benen.
Efter ett dressyr pass stallbandage över natten, linement på benen.

Skrittar av så han är helt torr varje gång.
Sitter oftast av ett par hundra meter hemifrån & spänner upp sadelgjorden 2-3 hål & leder honom till stallet.
Inne i stallet bortar jag av honom, lägger på täcket när det är kallt då han klipps vintertid.
Rider jag på kvällen blir det box annars ut i hagen.

Sommartid så spolas han av & släpps ut i hagen så han kan rulla sig & bli riktigt skitig igen. :cool:

Mat får han först på vanlig fodringstid, dock tillgång till vatten då han har lätt att få kolik. Men har tillgång till gräs, alt gräsfröhalm i hagen vintertid.

Kladdar inte med liniment om han inte är svullen eller öm någonstans & då rids han inte.

-Skrittar av ordentligt
-Tar av utrustningen
-Dushar av hela hästen med lite schampo om hon blivit svettig (på sommaren)
-Linimentar oftast, ibland bot paddar isället för liniment
-Känner igenom benen osv

På vintern blir hon aldrig svettig så då istället för att dusha ryktar jag av henne.

Efter ett hårt pass brukar jag promenera med hästen efter avskrittning. Det ger både mej och hästen stretching....vilket jag nog behöver mer än hästen...:crazy:
Väl inne i stallet spolar jag av hästen och kyler benen med AMCs isbalsam. Låter den torka med täcke. I boxen serveras varm Mash och friskt vatten. När den är torr byter jag täcke.

Över natten får den stå med BoT täcke och BoT lindor.

1.Svampar av dem så där inte finns något svett kvar som kan skava eller vara obekvämt för dem, extra viktigt i jumskar och under sadlen och i huvudet.

2. Linimenterar med Radital, olika ställen på olika hästar

3, smörjer hovarna med matolja

4, täcke på, tills de torkat sen byta täcke och sen beroende på vilken häst så lindas dem på natten.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 061
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård