Efter terrängen

Sv: Efter terrängen

Jag använde alltid kyllera innan, men jag tycker det är så kletigt och äckligt.
Jag har sån isbalsam som heter Isbalsam, den kyler riktigt bra. Jag tror den är lika bra som lera.

workaholic: Det är en bra ide :) Du vet inte var man kan hitta sånna?

Angående kyldamsker, är det någon som har sett några som man kan ha på framknät med?
Jag har bara sett sånna som kyler senan, men jag skulle behöva till knät på min häst. Och gärna några som inte kostar massor

Har oxå en häst som har lite bekymmer med framknäna efter hon gått terrängen.
Hittade Magnetskydd som B o T har köpte sådana att dagarna efter en terräng! Samtidigt har hon blivigt mycket rörligare i knäna. Lyfter de högre!
Annars är jag väldigt nogran med att kyla med Isbalsam 2-3 gånger under dagen. Natten använder jag B o T som jag brukar!

tycker inte det spelar ngn roll bvilka klasser man tävlar, brukar anväda kylbalsam eller dyl efter vanliga hoppträningar också.

Jag tycker också att isbalsamet funkar bra. Använde, som du, lera förutom men det fick hästen skav av :crazy:

Har självklart fortfarande glömt att kolla märket :o
Ska försöka komma ihåg det idag.

Tycker en sak glömts bort... Precis efter målgång är ju också "efter terrängen! ;) Då galopperar jag några hundra meter i LUGN galopp, travar sedan av ett tag, därefter springer jag bredvid hästen ett tag. varför man ska springa med hästen (trava/galoppera) efter målgång är för deras lungor och musklers bästa. prova själva att springa 400 meter och sedan bara stanna, det är inte så himla bra! hästen mås iallafall allra bäst av att travas av ordentligt tills den slutat flåsa så mycket. :D sen av med alla grejer och sedan svampar jag av HELA hästen ordentligt! Efter det så går jag. Men av en duktig fälttävlansryttare/tränare lärde jag mig en bra sak.. När man svampar av så ska man direkt dra av allt vatten, annars blir det alldeles varmt (prova!), så ska man hålla på tills hästen är någorlunda avkyld. och såklart skritta av ordentligt! kyla av ben och RYGG samt haser och linda på natten, myspys för våra käraste vänner som ställer upp i vått och torrt!

Precis. Jag brukar försöka jogga ner hästen minst/ungefär lika länge som tiden den varit på terrängbanan. Spolar också av med kallt vatten, av med vattnet innan det blivit uppvärmt och sedan på med nytt kallt vatten, av med det igen och sedan på med nytt kallt vatten osv.
Ordentlig avskrittning. Brukar även stoppa på kyldamaskerna under tiden jag skrittar.

Alla som var intresserade av märket på kyldamaskerna!
Nu har jag, otroligt nog, faktiskt tittat upp märket (snubblade över dom i en låda) och märket är PUFFA. Svarta är dem och kanalsydda, kardborrefästen och en geleaktig sörja (när de är kylande/blöta).

Man behöver inte ha iskallt vatten, huvudsaken är nog att inte hästen blir alldeles jättevarm! Där man har haft vatten och inte drar av det blir hästen inte kall, utan väldigt väldigt varm, iallafall om det är sommar&sol. Alltid lär man sig någonting nytt! :D oj, ändrar nu i efterhand, jag häller inte heller iskallt vatten rakt på ryggen, det jag skrev med "kyla av haser och RYGG" menade jag med liniment eller liknande. Det brukar många hästar gilla. De muusklerna jobbar också hårt. Våra fantastiska hästvänner! <3

Senast ändrad av en moderator:

Jag som är oerhört bortskämd med friska och fräsha hästar använder på min höjd kylgele efter jag har spolat av dom. Ibland lindar jag på natten men oftast inte.

Samma här, jag langar på kyldamasker men sen gör jag inget mer. Vad ska jag annars ta till den gången jag verkligen har en skada? :angel:

Samma här, jag langar på kyldamasker men sen gör jag inget mer. Vad ska jag annars ta till den gången jag verkligen har en skada? :angel:

ja det har du juu också rätt i! trornog mest att det är vi ryttare som är lite "fåfänga" eller hur man ska säga. viktigast är avtravning/skrittning samtavspolning. men jag tror att jag bara får lite bättre samvete när jag vet att jag har skämt bort maximalt :p

Lite KL
Jag är inte bortskämd med super friska hästar tyvärr :crazy: Så jag är alltid nervös för att någon gammal skada ska gå upp, fast jag vet att det inte borde hända och att man ibland fixar lite för mycket :angel:
Men jag är iaf noga med att inte hålla på att linda och kyla för mycket hemma utan bara när de verkligen har ansträngt sig.
Unghästarna som bara går låga klasser blir avspolade och sen kanske lite isbalsam på frambenen, inget mer. Som sagt, vad ska man annars ta till när de blir äldre och lite slitna och verkligen behöver det

memmalotta: Det med att skrapa glömde jag skriva på min, det är viktigt om det är varmt ute och de har gått hårt. Man kyler tills vattnet man skrapar bort inte är så varmt längre. Det brukar bli lagom

samma här.

har aldrig lindat min på natten faktiskt...
brukar lägga på lite kylbalsam/lera bara.

viktigast tycker jag är att gå länge med hästen efteråt, och även gå ut och gå på eftermiddagen/kvällen (om hoppningen är dagen efter, eller hemma om terrängen gått sist).

Ja gärna mycket rörelse under de efterföljande timmarna, sommartid går mina gärna ut på natten när man kommit hem just för att inte stelna till efter lång resa också.

Vi häller aldrig kallt vatten rakt på ryggen eller över rumpan, utan där drar vi bara av lätt med svampen.
Fast just detta sa FW att det är bra att göra dvs att ta kallt vatten (man pratade även om is) över rygg och länd/kors. Tvärtemot tidigare rekommendationer. Tydligen hade ny forskning visat på bra resultat.
Dock påpekade han vikten av att skrapa av vattnet direkt för just det någon skriver att det blir annars fel effekt dvs vattnet blir varmt.

Just precis, det är därför FW inte kommer i närheten av "våra" hästar. :smirk:

Just precis, det är därför FW inte kommer i närheten av "våra" hästar. :smirk:

mm men då är det intressant om det är flera ryttare som gör som han och forskningen han hänvisar till säger.
Är det något motbevis eller gammalt du hänvisar till?
Får väl kolla med "henne" om hon har motivering till det. :idea:

Bra att veta varför folk gör olika, inte bara veta att de gör det. :idea: I hästvärlden görs alldeles för mycket av gammal vana...:crazy:

Jag har hört detsamma från en relativt "väletablerad person inom fälttävlansvärlden" (;)).
Jag har upplevt att hästarna återhämtat sig snabbare och varit fräschare/piggare dagen efter.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
934
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2