Efter terrängen

Sv: Efter terrängen

Ska jag vara helt ärlig så tror jag det kvittar så länge man rider endagstävlingar och ffa under tvåstjärnig nivå. Sååå stor ansträngning är/ska det inte vara, då är hästen inte tränad för uppgiften.

Jag har ju inga bevis på att det ena eller andra är bättre, men så gör vi...och JAG skulle i vilket fall aldrig hälla/spola iskallt vatten rakt över ryggen på en häst. Sedan håller jag ju med om det andra, om att det kan vara bra att skrapa av & kyla igen, men för mig gäller det resten av kroppen på hästen, inte ryggen.

(Jag fick mer eller mindre gömma mig med S efter terrängen i Luhmuhlen för att FW ville ösa iskallt vatten över honom.. :devil: :smirk: )

Jag har ju inga bevis på att det ena eller andra är bättre, men så gör vi...och JAG skulle i vilket fall aldrig hälla/spola iskallt vatten rakt över ryggen på en häst. Sedan håller jag ju med om det andra, om att det kan vara bra att skrapa av & kyla igen, men för mig gäller det resten av kroppen på hästen, inte ryggen.

(Jag fick mer eller mindre gömma mig med S efter terrängen i Luhmuhlen för att FW ville ösa iskallt vatten över honom.. :devil: :smirk: )

:rofl:
Nja kallt vatten kan jag nog tänka mej .. iskallt låter kallt :o men att lägga is som en annan ryttare sa låter främmande för mej. :eek:

men som sagt, funderar lite på vad och varför..

Vadd tycker ni är bäst, kylbalsam eller kyllera?? Jag använder kylbalsam nu, men de andra kanske e bättre..?! fast de e ju så kladdigt!! ;)

Jag är ju "partisk" i frågan eftersom jag tycker som jag gör, men det är ju bara att se på hästens reaktion. Häller du kallt vatten över ryggen, så reagerar alla hästar jag har "haft" med att sänka sig & nästan rygga undan. De tycker ju knappast att det är skönt. Sedan kanske viss forskning säger att musklerna (?) i ryggen återhämtar sig bättre (eller vad det nu är forskningen egentligen säger?), men jag kommer ändå inte att använda mig av den metoden. Med risk för att låta gammaldags, "vår" metod har alltid funkat på de hästar vi har haft, så jag ser faktiskt ingen anledning till att ändra på det. :smirk:

Nej, det har du rätt i. Jag använde mig av det när jag var på terrängläger mitt i sommaren (solen gassade hela dagen och man formligen smälte bort) och jag märkte skillnad på de dagar jag spolat/inte spolat dagen innan.

Vi blev rekomenderade att köra isvatten på EM i somras. Alla använde vatten med is i. Vattnet blir ju direkt varmt när det träffar hästen, inte många sekunder, när det är riktigt varmt..

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
934
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2