Efter terrängen

C

Carro88

Vad gör ni med era hästar efter målgång? Spolar ni benen om ni har möjlighet till det? Använder ni Kylbalsam/kyllera?
Jag svampar av och på med kyllera:)
Funderar på att köpa sånna skydd som man lägger in i frysen och sen sätter på hästen...Någon som testat sånna?
Tycker det är viktigt att ta hand om hästen efter! Det sliter ju ändå rätt mkt på dem..

Sv: Efter terrängen

ja kollar igenom benen ser om han har sår o spolar av dom, tävlar bara debutant än så länge så har inte balsam, när är de befogat att börja använda de tror du?

Jag har skydd som jag har lagt i vatten innan som jag lägger på efter terrängen. Spolar om det finns möjlighet. Ev. isbalsam. Lindar på natten.

Rättelse; det är ett par speciella skydd som sväller upp i vatten och som kyler i många timmar. Inte bara ett par blöta skydd :p

Ja, jättebra är dom och funkar verkligen!
Jättesmidiga att ta med också eftersom de 'torkar' och blir lätta och små att packa ner. Mycket smidigare än tex. de man måste förvara i frys, för vem har tillgång till frys mitt i sommaren på tävling? :confused:

Frysbox, en sån man bär med isklampar :idea: :D

Men dom där är bra.
Har fått för mig att det är BoT?

Åh fy vad jobbigt :crazy:
Med tanke på de långa resorna lär de tinat när man rest halva vägen.

Nja, jag har inte BoT utan något annat märke, som jag självklart inte minns. Betalade runt 800 kr paret tror jag.

Finns ju kylbagar som man stoppar in i cigarettuttaget, alltså som är eldrivna som kylskåp. fast det ärklart, det är inte lika kallt å en sån som i en frys.

Det är kanske inte BoT. Jag har nog kanske drömt det...

Verkar lättare att köpa en påse ärtor precis innan start än att ha en stor frysbag i knäet :D

Kan försöka komma ihåg och titta upp märket. Måste bara fundera ut vart jag har lagt dom :o

Är det dom här?
Vilken storlek har du?
Har du även bootsen?

recool_benskydd.jpg

Lägger in länk också ifall bilden inte funkar...

http://www.rabarber.cc/recool-benskydd-p-1090.html?cPath=94

Bara för att förvirra er ytterligare så har jag ett par blå med gröna kardborreband och ett par med gula. :D Och jag minns inte heller vilket märke jag har. :o

När jag tävlar går jag med hästen till den har slutat flåsa så mycket, spolar/svampar av och kyler benen med isbalsam.
Min häst går inte så höga klasser men har haft en del problem med skador så jag är noga med att kyla ändå.
Lindar med B o T ett par nätter efter

På stora tävlingar (är hästskötare, rider inte själv) brukar det finnas is vid målet, så då tar jag vanliga benlindor och lindar på benet och stoppar is i varje varv. Byter is ett par gånger beroende på hur mycket det behöver kylas.
Resten av hästen svampas av med vatten som kylts med is under ritten, går i raskt tempo för att få bort mjölksyra, kyler, går, kyler, går tills hästen är nere i andning och har lagom temp.
Det extra viktigt att gå mycket med hästen, även några gånger på e.m och kväll så de inte stelnar till om det är hoppning dagen efter.
Lindar på natten

Angående kyldamsker, är det någon som har sett några som man kan ha på framknät med?
Jag har bara sett sånna som kyler senan, men jag skulle behöva till knät på min häst. Och gärna några som inte kostar massor :angel:

ja kollar igenom benen ser om han har sår o spolar av dom, tävlar bara debutant än så länge så har inte balsam, när är de befogat att börja använda de tror du?

Jag använder kyllera även fast jag tävlade debutant. Visst man hoppar bara 90 men det är ju ändå rätt påfrestande. Efter att jag tränat själv då brukar det bara bli kyl-liniment.

Försök hitta sådana som har en x-kardborre runt kotan, de går jättebra att vända upp och ned på och ha på framknä

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
934
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2