Efter kastrering!

Linda.B

Trådstartare
Ni som kastrerat era hingstar - Vart det någon större förändring på dem tiden efter? Vår 3-års hingst kommer att kastreras i veckan - Inte för att han på något sätt har varit bråkig eller svårhanterlig! Utan för att kunna gå tillsammans med andra hästar, då han är mycket valpig & lekfull så tror vi att han skulle få roligt att gå tillsammans med lösdriftsflocken som består av olika raser - På mycket stora ytor!

Vart det någon skillnad i träning/tävling på era hästar? Sambon tror att han kommer kunna slappna av mer och inte ha sådan koll på alla andra hästar.

Vore intressant att höra hur era hästar blev! //Linda

Sv: Efter kastrering!

De flesta har vi kastrerat redan som två-åringar för att dom just inte skulle börja hitta på en massa "skit". Fast en sparde vi som hingst ända tills han blev 7 år,var väldigt snäll,kunde åka i samma trp som stona.
Började tävla han som 3-åring,brydde sig inte om de andra hästarna vare sig vi var på banan eller hemma,sen kom det krypans detta här med vaktet, stona vi hade då var/är fuxar o då sprang han bara o vaktade om det fanns fuxar med i loppen.

Sen nöp vi kulorna av han o då upphörde detta o han kunde koncentrera sig på sitt "jobb" igen.

Sv: Efter kastrering!

Fråga mig om ett tag... Vi kastrerade "vår" kille förra veckan och det blir denförste som jag följt "hela vägen" från nyfödd till kastrat...
För övrigt är han som vi beskriver eran så anledningen för kastraktion för oss var i första hand att han skulle koncentrera sig mer på sitt arbete.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 059
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 481
Senast: Migo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka