Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
md5krist skrev:Precis som kopparberg skriver så är det naturligtvis bäst om man kan undvika sådana lägen. Men skulle det ändå hända så är väl mantag det bästa tipset, ett stadigt tag en bit fram i manen så riskerar du ju inte att rycka hästen i munnen.
kopparberg skrev:Helt enkelt så jag så sällan som möjligt ska hamna i lägena där hästen tar av där jag absolut inte tänkt.
trazel skrev:Trådskaparen -> Vet ju inte hur du rider, men ett mellanläge mellan 2 punkt och 3 punkt har hjälpt mej i alla fall att komma med i sprången bättre.
Ämelie skrev:Det jag tror du behöver öva på är din och hästens avståndsbedömdning, så du lär dig se/känna när hästen ska hoppa av hästen kanske också kan bli lite lydigare så den lyssnar på när DU vill att den ska hoppa av(?)... detta lär man sig efterhand och det är bara att hoppa på, men eftersom man inte bör hoppa med hästen verje dag så går det jätte bra att träna med vanliga bomövningar. Vanliga galoppbommar, efter en långsida/diagonal/på volt är jätte bra övningar. Att ha en 4-6 bommar på raken och få hästen att komma rätt på första bommen och hålla jämn och fin takt mellan ALLA (och efter) bommarrna, detta kan verka lätt, men tro mig... det tränar upp avståndsbedömmningen. Går ju även att höja upp bommarna lite så hästen får "ta i" lite mer. Fördelen är ju att det inte sliter på hästen med.
Som många andra skrev stuts är också en jätte bra övning, och tränar också upp balansen och följsamhet... Lycka till!
fejko skrev:Och om du inte pratade grekiska vore det ännu bättre
trazel skrev:
2-punktsits = du står upp i stigbyglarna med en lodrät linje mellan axel-knä-tå, lättsits, fältsits, you name it.
3-punktsits = du har kommit ner i sadeln, men har kvar lodräta linjen axel-knä-tå.
Mej hjälpte det är vara i något mellanläge mellan dessa emellan hindren, då kom jag med mer över hindren på ponnyn, som har lite motor.
Jag har kommit tillbaka till problemet igen själv nu sen jag började träna med storhästen som inte går fram ett steg av sej själv och jag måste sitta och rida med skänkel och säte tills jag blir blå. Då hamnar jag efter ibland (eller ganska ofta) när han tar av när jag inte har tänkt...