Efter i språnget

fejko

Trådstartare
När min häst tar av lite oväntat kommer jag ofta efter i språnget. Finns det någon övning man kan göra för att träna sin balans?

Sv: Efter i språnget

Läste någonstans ett tips om att man ska titta i taket under anridningen. Sedan kan man sänka bliken lite i taget alteftersom tiden går.

Jag får av min tränare "ovett" för att jag inte sett avsprångspunkten i tid, och därför "lagt mig på mage och inte gjort ngt" när jag kommer i de obalanslägena för att hästen gått av för sent/för tidigt.

De har hänt ofta sista året. Så jag har fått trimma massor på att lära mig se avsprångspunkten och samtidigt få in i ryggmärgen hur långa galoppsprång hästen har, och därigenom kunna korrigera längden på galoppsprången när jag ser att det inte stämmer.
Helt enkelt så jag så sällan som möjligt ska hamna i lägena där hästen tar av där jag absolut inte tänkt.

Precis som kopparberg skriver så är det naturligtvis bäst om man kan undvika sådana lägen. Men skulle det ändå hända så är väl mantag det bästa tipset, ett stadigt tag en bit fram i manen så riskerar du ju inte att rycka hästen i munnen.

Jo, jag läste också det på aftonbladet... Gör man så är väl förvisso risken att förstöra för hästen inte så stor, men tanken är ju att man ska kunna hjälpa hästen till en bra avståndspunkt. För att kunna göra det är det viktigt att titta på hindret i så god tid som möjligt. Så det tipset är måste vara ämnat för absoluta nybörjare inom hoppning.

md5krist skrev:
Precis som kopparberg skriver så är det naturligtvis bäst om man kan undvika sådana lägen. Men skulle det ändå hända så är väl mantag det bästa tipset, ett stadigt tag en bit fram i manen så riskerar du ju inte att rycka hästen i munnen.

Tack! xxxxxx

kopparberg skrev:
Helt enkelt så jag så sällan som möjligt ska hamna i lägena där hästen tar av där jag absolut inte tänkt.

Tänk att ha en häst som tar av där du inte exakt har tänkt, min skulle aldrig få för sej att göra något så ansträngande som att ta i lite! :p :o

Trådskaparen -> Vet ju inte hur du rider, men ett mellanläge mellan 2 punkt och 3 punkt har hjälpt mej i alla fall att komma med i sprången bättre.

trazel skrev:
Trådskaparen -> Vet ju inte hur du rider, men ett mellanläge mellan 2 punkt och 3 punkt har hjälpt mej i alla fall att komma med i sprången bättre.

Och om du inte pratade grekiska vore det ännu bättre :confused: ;)

Men det var väl inte så svårt? Eller missar jag någon ironisk sida... *hukar*

Det jag tror du behöver öva på är din och hästens avståndsbedömdning, så du lär dig se/känna när hästen ska hoppa av hästen kanske också kan bli lite lydigare så den lyssnar på när DU vill att den ska hoppa av(?)... detta lär man sig efterhand och det är bara att hoppa på, men eftersom man inte bör hoppa med hästen verje dag så går det jätte bra att träna med vanliga bomövningar. Vanliga galoppbommar, efter en långsida/diagonal/på volt är jätte bra övningar. Att ha en 4-6 bommar på raken och få hästen att komma rätt på första bommen och hålla jämn och fin takt mellan ALLA (och efter) bommarrna, detta kan verka lätt, men tro mig... det tränar upp avståndsbedömmningen. Går ju även att höja upp bommarna lite så hästen får "ta i" lite mer. Fördelen är ju att det inte sliter på hästen med.

Som många andra skrev stuts är också en jätte bra övning, och tränar också upp balansen och följsamhet... Lycka till!

Som "Ämelie" skrev, bommar bommar bommar... ta för vana att alltid ha minst två bommar i paddocken när du rider dressyr, ändra avstånd och linje då och då. Rid samlad, mellan och ökad galopp. Ändra glaoppsprången.

Vissa hästar fixar avståndet själva, andra inte. Det är svårt att lära dom att ordna det själv, precis som vi människor har vissa hästar bra avståndsbedömning och andra inte.

Om du dessutom inte sitter ner i anridningen utan intar trepunktsits, (träna i skritt, trav och galopp först så du blir stark) eftersom vi egentligen inte behöver lyfta oss ur sadeln när vi hoppar, utan det händer automatiskt, så är trepunktsits utmärkt för du är beredd, men balanserar ändå inte i luften någonstans ovanför hästens rygg, du känner vad den gör... observera att du inte ska luta dig onödigt mycket framåt utan en ganska upprät trepunktsits.

Försök också lära din häst att hellre ta ett exra språng än att hoppa av för tidigt. Träna med bommar och småhinder. Att hellre ta ett extra språng är för att olycksrisken är större om du hoppar av för tidigt. Hoppar man av för tidigt är risken större att "hoppa in i hindret" än om du hoppar av för sent då du oftast istället "river" eller "drar med dig hindret". Men i alla fall... Förebygga är bäst. Bommar Bommar Bommar....

:D
Min gammelpålle verkar vara som din. En ansträngning är ngt som i möjligaste mån ska undvikas!
Vilket ju ibland hade fördelen att man lät hästen anstränga sig tills han tog i, sedan fick han vila.
Ngt han lärde sig rätt lätt! :angel:
Tex när han skulle spela rädd för dörren i ridhuset och öka steglängden för att komma över tygeln och "komma undan".
Det åtgärdades med att när han ökade några steg i trav, så "tvingade" jag honom gå en hel långsida i mellantrav i rätt och riktig form! Jäkligt effektivt! :devil:

Ynglingen däremot ska ta i extra så ofta att jag förundras?! Varför göra SÅ mkt mer än jag ber om?! :D
Och där funkar det ju inte med att "vi jobbar tills du tar i"! :angel:

Senast ändrad:

Ämelie skrev:
Det jag tror du behöver öva på är din och hästens avståndsbedömdning, så du lär dig se/känna när hästen ska hoppa av hästen kanske också kan bli lite lydigare så den lyssnar på när DU vill att den ska hoppa av(?)... detta lär man sig efterhand och det är bara att hoppa på, men eftersom man inte bör hoppa med hästen verje dag så går det jätte bra att träna med vanliga bomövningar. Vanliga galoppbommar, efter en långsida/diagonal/på volt är jätte bra övningar. Att ha en 4-6 bommar på raken och få hästen att komma rätt på första bommen och hålla jämn och fin takt mellan ALLA (och efter) bommarrna, detta kan verka lätt, men tro mig... det tränar upp avståndsbedömmningen. Går ju även att höja upp bommarna lite så hästen får "ta i" lite mer. Fördelen är ju att det inte sliter på hästen med.

Som många andra skrev stuts är också en jätte bra övning, och tränar också upp balansen och följsamhet... Lycka till!

Fast det är inte avståndsbedömningen som är det största problemet, tvärtom har jag en häst som faktiskt hjälper till själv och fixar avstånden. Däremot är hon lite tittig och kan därför stå emot på nya hinder på tävling vilket resulterar i att hoppen blir lite orytmiska.

Ha för vana att alltid ta tag i manen om hästen kommer fel så du inte rycker den i munnen. Jag ser tyvärr alltför ofta folk som ska vara "rutinerade" som kommer ltie efter i sprången gång på gång och hänger i tyglarna :(
Men det har ju inte med dej att göra, jag vet ju inte hur du gör med tyglarna :p

Men som ngn sa - studs är en väldigt bra grej.
Gärna utan tyglar och ibland även stigbyglar.
5½an utan tyglar är oxå en bra grej.
Då lär man sej att hitta balansen utan att störa hästen i munnen lr liknande.
Ha armarna rätt ut - på huvet - i kors osv. Ibland på våra hoppträningar har vi fått säga saker samtidigt i studsen och vissa har ridläraren till och med plågat så de har fått sjunga :D
På så sätt slappnar man samtidigt av lite och andas = bättre följsamhet.

Tro mej, det är faktiskt väldigt bra träning :)

En annan sak som har gett resultat på mej iaf, är att träna ute i skogen oxå på att ställa sej upp "vid rätt tillfälle"
Tex när hästen måste lyfta på fötterna lite för att gå över en trädstam, då reser man sej upp vid rätt tillfälle, typ låtsas att man hoppar.
Lr när hästen får gå upp i backar, res dig upp precis när hästen måste ta det där lilla "extra" klivet uppåt.
Ja. lite röriga förklaringar kanske, men jag hoppas du förstår :p

Senast ändrad:

Träna en massa titt hinder för att få henne att inte bli lite orytmisk?

Skulle träna studs utan att hålla i tyglarna. Lättare att hinna med över hästen om hon hopper extra stort.
Lycka till
/Diabetikern som tränar för fullt :D

fejko skrev:
Och om du inte pratade grekiska vore det ännu bättre :confused: ;)

:devil:
2-punktsits = du står upp i stigbyglarna med en lodrät linje mellan axel-knä-tå, lättsits, fältsits, you name it.
3-punktsits = du har kommit ner i sadeln, men har kvar lodräta linjen axel-knä-tå.

Mej hjälpte det är vara i något mellanläge mellan dessa emellan hindren, då kom jag med mer över hindren på ponnyn, som har lite motor.

Jag har kommit tillbaka till problemet igen själv nu sen jag började träna med storhästen som inte går fram ett steg av sej själv och jag måste sitta och rida med skänkel och säte tills jag blir blå. ;) Då hamnar jag efter ibland (eller ganska ofta) när han tar av när jag inte har tänkt... :angel:

trazel skrev:
:devil:
2-punktsits = du står upp i stigbyglarna med en lodrät linje mellan axel-knä-tå, lättsits, fältsits, you name it.
3-punktsits = du har kommit ner i sadeln, men har kvar lodräta linjen axel-knä-tå.

Mej hjälpte det är vara i något mellanläge mellan dessa emellan hindren, då kom jag med mer över hindren på ponnyn, som har lite motor.

Jag har kommit tillbaka till problemet igen själv nu sen jag började träna med storhästen som inte går fram ett steg av sej själv och jag måste sitta och rida med skänkel och säte tills jag blir blå. ;) Då hamnar jag efter ibland (eller ganska ofta) när han tar av när jag inte har tänkt... :angel:

OK då förstår jag! Det kanske stämmer på mig för jag sitter gärna ner mot hindret (min tidigare häst kunde tvärnita om man kom bara aningen före i språnget)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 371
Senast: MalanMjöl
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka