Sv: Efter förlossningen?!
Frågar man sjukvården, så säger de att man bör vänta tills efter efterkontrollen, som för min del var efter 2,5 månad. Men då hade jag redan ridit länge.....
Sjukvårdspersonal måste ju ge någon sorts "säkra", allmängiltiga rekommendationer, och de kan ju inte veta något om den enskilda personens tillstånd förrän just efter efterkontrollen. Både förlossningar och hur snabbt man återhämtar sig efteråt är ju rätt individuellt.
För min del blev jag oerhört förvånad över hur snabbt det gick att återhämta sig, och hur snabbt kroppen kändes som om jag aldrig hade varit gravid (nåja, utom brösten då pga amningen). Jag red utan problem fem veckor efter förlossningen, och då tyckte jag nog att jag skulle kunnat börja säkert två veckor tidigare än så (hade inte häst förrän efter fem veckor).
Frågar du runt här, så kommer du att få hur många svar som helst - allt ifrån de som suttit upp dagen efter förlossningen, till dem som inte ridit på ett år efter förlossningen, så det är ju väldigt olika.
Så länge det du gör (oavsett om det är ridning eller annat) inte gör ont eller känns väldigt obehagligt, så tror jag heller inte att det är skadligt. Kroppen säger ifrån när något är fel...
Vad gäller kejsarsnitt, så är det en bukoperation där man faktiskt skär av muskulatur och annat, så det är ju självklart att det tar lite längre tid innan man kan anstränga magmusklerna som innan.