Efter förlossning

Ajda

Trådstartare
Hur länge efter förlossningen var ni ömma i underlivet och hur länge hade ni avslag?

Min mamma tyckte det var märkligt att jag fortfarande är öm "där nere", nu har det gått 9 dagar sen. Hur lång tid tar det innan stygnen försvinner?
Med öm menar jag att jag får ont när jag varit uppe och gått en stund. Känns som man svulnar ungefär. Och det är inte så att man river med pappret efter toabesöken som vanligt.
 
Sv: Efter förlossning

Efter 9 dagar kunde jag fortfarande inte sitta långa stunder på en stol.... :crazy:

Ont hade jag i 2 månader....... men jag blev sydd mycket.... :crazy:
 
Sv: Efter förlossning

Jag kissade i duschen på bb och spolade med kallt vatten och kände mig inte svullen när jag kom hem.

Jag fick ett skrapsår som jag smorde med xylocain salva för att kunna kissa för de sved som f*n. I början så tog jag tvättservetter som jag blötte med kallt vatten och torkade. Efter 5 dagar var skrapsåret läkt och då vågade jag testa utan salva och med vanligt toapapper.

Avslaget minns jag faktiskt inte hur länge jag hade, jag blödde inte så mycket och hade vanliga tunna bindor men jag blödde nog i alla fall 2 veckor.
 
Sv: Efter förlossning

kommer inte ihåg hur länge jag var öm men hade avslag i 10 dagar ungefär. var öm längre än så, sen kändes det inte "rätt" förrän efter ungefär 2 månader. tycker du att det känns "friskt" där nere så du inte har åkt på en infektion?
 
Sv: Efter förlossning

Avslaget höll på ca 4 veckor, men det var ytterst lite sista två veckorna då.

Öm var jag nog ett par veckor, just att känna sig svullen och uttröttad som du beskriver.
 
Sv: Efter förlossning

kommer inte ihåg hur länge jag var öm men hade avslag i 10 dagar ungefär. var öm längre än så, sen kändes det inte "rätt" förrän efter ungefär 2 månader. tycker du att det känns "friskt" där nere så du inte har åkt på en infektion?

Jag tror inte det är en infektion. :crazy: Visst avslaget luktar väl inte rosor. Men det gör ju inte vanlig mens heller.

Det värsta är att jag inte vet hurpass mycket jag gick sönder. Är sydd med löpande stygn. Så de räknar inte antalet stygn. Tyckte hon sa att jag spruckit på ena blygdläppen, men enligt journalen är jag bara sydd inuti. :confused:
 
Sv: Efter förlossning

Tog ungefär två veckor innan det kändes någolunda normalt att gå/sitta igen. Ett stygn lossnade redan efter 2 dagar, de sista stygnen lossnade efter ca 4 v... Att vara öm efter 9 dagar låter helt normalt tycker jag, det kommer snart gå över!
 
Sv: Efter förlossning

Jag sprack inget och var helt okej efter 5 dagar. Jag hade inga problem att gå på toa och göra både nr 1 och 2 samma dag som han föddes.

Avlsag? Hmm.. Två tre veckor kanske... Men redan efter jag kom hem från BB så blödde det inte mer än an vanlig mens. Jag blödde bara 200 ml under förlossningen också, det kanske finns ett samband? Vet ej.
 
Sv: Efter förlossning

Tre-fyra veckor tog det innan jag kunde sitta, gå på toa etc utan att tänka på det. Avslaget varade ungefär lika länge. Jag läste att det i snitt tar ca 3 veckor innan underlivet känns återställt, så att det är ömt efter 9 dagar är väl inget konstigt alls!
 
Sv: Efter förlossning

Känns de konstigt ska du ju ringa och be att bli undersökt. Är ju mycket enklare att rätta till någonting nu än när de redan kanske läkt konstigt.


Brandgul Jag blödde oxå 200 ml under förlossningen och nu när jag haft mens några gånger så vågar jag nog påstå att jag blödde mindre (men längre) under avslaget.
 
Sv: Efter förlossning

Har för mig att jag hade avslag i ungefär 2 veckor...sedan 2 veckor senare kom mensen tbx. Trode först att jag fått avslag igen, men det var det inte. Öm var jag bara första veckan kanske, sprack ingenting och sydde inget. Man jag kände ju att jag var öm där nere och det dröjjde lääänge innan jag tordes känna så att allt var som det skulle där nere. :angel:
 
Sv: Efter förlossning

Jag kände mig bara öm någon dag (jag sprack dock ingenting), men hade avslag i tio veckor däremot :crazy:.
 
Sv: Efter förlossning

Avlsag? Hmm.. Två tre veckor kanske... Men redan efter jag kom hem från BB så blödde det inte mer än an vanlig mens. Jag blödde bara 200 ml under förlossningen också, det kanske finns ett samband? Vet ej.

Det är nog mycket möjligt.
Jag blödde 3000 ml sammanlagt under förlossning och eftervård. Och mitt avslag höll i sig i 8 veckor.
 
Sv: Efter förlossning

Var riktigt öm i ca 10 dagar sen blev det bättre och bättre. Använde tvättlappar
som jag skäljt i kalt vatten och torkade mig med. Avslag hade jag i 6 veckor, och
i 4 veckor var det riktigt mycket. Doch hade jag kanska mycket hinnor kvar
från moderkakan som kroppen hade rätt svårt att bli av med trots medicinen jag
fick för att hjälpa till.
 
Sv: Efter förlossning

Precis som du beskriver kände jag också. Efter jag gått och stått i ett tag så började det kännas ömt och svullet. Det höll i sig cirka tre veckor tror jag.

Blev också sydd mycket, med löpande stygn, och de sista eländiga trådarna försvann förra veckan (alltså fem veckor efter förlossningen).
Förvisso fick jag ett par extra stygn veckan efter förlossningen också. I samband med att jag fick lov att göra en skrapning (för att få bort bitar av moderkakan som hade blivit kvar :mad: ) såg man att några stygn släppt så då drog dom dit ett par nya.

Avslaget slutade för bara nån dag sen (sex veckor efter förlossning).
 
Sv: Efter förlossning

jag fick 4 stygn. Jag käkade alvedon 3 ggr/dag i ca 1 v.
jag upplevde i ett par v att jag fick ont, eller ett hårt tryck ner när jag hade varit uppe och gått länge. det är väl pga alla muskler som i vanliga fall håller upp allt är så misshandlade. Tyckte iaf det hjälpte med knipövningar, som jag fortf gör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 364
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Vaknade strax innan kvart över 02 och kände hur det gjorde ont i mitt högra bröst. Men det tog en liten stund innan jag reagerade. Det...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: gråvarg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp