Effektiv??

H

Hallonkvist

Behöver få reda på effektivt redskap att rengöra botten/grusen i akvariet med.Vill inte göra helbyte så ofta men däremot grusen.Finns det någon attiralj att köpa som är värd sina pengar??

Sv: Effektiv??

Efter vad jag har lärt mig så ska man inte göra helvattenbyten så länge det inte är i extrema fall, det blir en för tuff omställning för fiskarna. Men det finns ju sådana där, hm, kommer inte riktigt ihåg namnet på dem... algdammsugare? :D Gaah, vad irriterande! :rofl: slamsug kanske det heter? :crazy: Fattar du vad jag menar?

Du köper en sk. "hävert" eller tillverkar en egen. Det är en bredare, styvare förlängning av slangen du byter vatten med, och med den dammsuger du rent gruset samtidigt som du byter vatten. Byt aldrig allt vatten.

Jag gjorde en egen bottensug av en avkapad petflaska av den mindre modellen och en slang där korken skulle sitta och sen är det bara att suga upp trycket och borra ner den i gruset och så virvlar det runt tills gruset är rent och då byter du plats.Men man kan inte rengöra akvariet på en gång för då har du inget vatten kvar så var systematisk....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 939
Senast: Hermelin
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar