Effekt av BoT

kryckan

Trådstartare
Ni som använder BoT-skydd- hur stor effekt tror ni att de EGENTLIGEN har? jag använder paddarna+lindor och snabbandagen på nätterna i perioder men börjar nu fundera på vilken effekt de verkligen har. Tror ni att BoT gör sådan skillnad att de kan förhindra en skada, eller läka ut den, får de bort gallor? eller är de bara en liten hjälp på vägen och skulle t ex en rask skrittpromenad skulle få samma effekt på blodcirkulationen i benen?

Jag kommer nog fortsätta använda skydden för jag tänker att de kan ju inte göra något värre, men som sagt hur mycket hjälper de egentligen? någon som vet?

Sv: Effekt av BoT

Hej!

På mitt jobb la vi på ett snyggt blått innetäcke på en av hästarna som hade lite rygg/mag/benproblem, så han inte skulle frysa om ryggen. Efter några veckor insåg vi att det var ett BoT-täcke (jag skulle bara kolla om det stog hur mycket fyllning det var i det). Hästen hade varken blivit sämre eller bättre i sina problem.

/ Lavinia, som visst kan tro att värme hjälper- tillfälligt, men som inte tror på BoT, även om hon skulle vilja

Det har gjort skillnad på min häst.
Han har täcke och paddar.

Har märkt störst skillad i ryggen. Mkt mer rörlig.

Jag tror att det funkar.

Tror definitivt det funkar, MEN jag tror mer att det funkar som en hjälp påväg...och sen absolut inte på allt men som senor och stelhet och sånt...

Jag har en liten BOT pläd som jag sover på, den ligger under axlar och rygg. Jag märker stor skillnad faktiskt! Är inte alls lika stel i axlarna när jag sovit på den. Men inte får jag mindre ont. tror bot har ungefär samma effekt som en liten kort prommenad som du skrev, typ lätt uppvärmning.

Lite knapplån

Är effekten jämförbar med t ex en skrittur eller en lätt massage?

Jag vet att ökad värme leder till ökat blodflöde och att det påskyndar läkning (och då även återhämtning efter ansträngning?) men hur stor skillnad gör det? kan det t ex förhindra en ledinflammation eller förebygga träningsvärk?

Jag har använt BoT knäskydd på mitt fbl då han fick en senskada där. Veterinären vart förvånad vid återbesök o ultraljud hur fort hans läkning gått, hon trodde absolut det hade med skyddet att göra för i vanliga fall hade denna skada tagit mkt längre tid att läka.

Använder paddarna+skydd på mitt sto bak då hon svullnar i benen vid hårt underlag. Några timmar med skydden o hon blir bättre.

Sen har faktiskt min man en pikétröja BoT då han har ryggskada o ont i axlarna, första två dagarna fick han jätteont utav tröjan (hade den på ig ltie för länge, man ska ju vänja in sig) men nu har han inte alls lika ont elelr är lika stel så min tro är att BoT fungerar!!

Det var mina erfarenheter..:p

Jag har fleectäcke och snabbandagen till min häst. Hon har en muskelskaa och ahr dålig blodgenomströmning där så täcket gör susen. Har har även lätt för att bli gallig och då är paddarna oväderliga:love:

På den andra pollen jag hade tidigare fick jag ingen effekt med BoT. Fast han hade inga problem som gallor eller dyl. heller så det var kanske därför.

Knapplån igen...

Tack för era svar! :)

Jag ifrågasätter inte effekten av BoT direkt utan det är mer att jag vill veta exakt vilken nytta de gör soch inte som nu att jag nästan använder dem "bara för att".

Jag har använt BoT paddar med kardborre över natten (till idag) på min häst när hon blev tjock in ena frambenet efter ridning på hårt underlag, jag tycker inte det hjälpte så mycket..
Det står på deras hemsida att man bara ska ha på dom ca 4 timmar första gången å då kan det väl inte hjälpa så mcyket eller? (alltså om dom är skadade)
Ska man då linda benen när man inte har back on track eller ska dom gå helt utan?

miyt första exempel som gjorde nig såld på produkerna, hade en häst som tog nästan en timme att bli uppvärm, bet ihop och köpte ett täcke. efter 2 veckor kändes han färdig uppvärm efter att jag satt upp.. efter e har han aldrig varit utan bot. är övertygad att d evar bot som satte igång honom..

gallorna försvinner på ett kick.

har en unghäst nu som är så förbannat stor, växvärk och de har hjälp med bot täcke på honom att slappna av.

har en skada i min rygg, har blan annat rygg bältet för de.. får mig att slappna av och smärtan försvinner. även min läkare har sett en förbättring..

Har märkt skillnad på mitt vbl sto som haft problem med bakbenen. Även på shettisen som får ha paddar på ryggen varje kväll då hon äter. Ska börja prova att lägga om benen med bot oxå. Men det är svårt på shettisar då paddarna är för min stora tjej. Men jag har märkt resultat på båda mina hästar.

Min hovis har en bot till sin rygg då hon skor. Hon tycker oxå de är toppen. Så jag tvivlar inte en sekund på att de funkar.

Men sen kanske inte på alla problem.

Har bot både till min hästs rygg+ben. Märker en klar förbättring! Hanhar mycket lätt att bli stel i ryggen och är så mycket ättre när bot används enligt massören.

Har även bot handledskydd+knäskydd till mig. Är betydligt bättre! Även min mamm ahar till knä och hnadleder och hon har nu köpt bäddmadrassen.

Ett tips till er som ofta får migrän: Ta ett bot underlägg(till hästens ben) lägg det i kudden! Min mamma har nästan aldrig migrän när hon vaknar längre=)

Tack, det låter hoppfullt eftersom jag var iväg på lunchen och köpte BoT med kardborre till min stelbenta pålle.

Fick just en :idea: Varför inte testa en på mig själv och min onda armbåge omedelbums?!?

MaRomer: Tack för tipset! Vet du om det funkar efter en partyhelg också? ;)

//Cinnamon

Tack, det låter hoppfullt eftersom jag var iväg på lunchen och köpte BoT med kardborre till min stelbenta pålle.

Fick just en :idea: Varför inte testa en på mig själv och min onda armbåge omedelbums?!?

MaRomer: Tack för tipset! Vet du om det funkar efter en partyhelg också? ;)

//Cinnamon

Ang att testa på dig själv: Gör det! Jag använde min pålles ryggplatta när den va ny=)

Ang partyhelgen: Vet ej men du kan ju testa=) hehe

jag har täcken till två av mina hästar och dessutom diversa benpaddar. för att vara ärlig märker jag ingen skillnad. :grin:

men vet ju inte hur dom skulle vara utan bot såklart.

Hallo. :)
Min faster säljer BoT skydd m.m. till både hästar och människor.
En kund som hon hade köpte en BoT till ryggen.. Kunden hade även en hund som hade problem med höfterna och hon provade BoT som hon hade köpt på hunden..
Sen fick de inte ta av det, hunden ville ha det på.. :rofl:

Så jag tror definitivt att det fungerar på vissa skador mm, dock inte att det det fungerar på allt. :)

Det är lite så jag känner också, jag vet ju egentligen inte om min häst blivit lika halt även utan BoT eller om det skulle blivit mycket värre om jag inte haft BoT.
Och ni som tycker att era hästar blir mindre stela osv, hade ni kunnat få samma effekt genom ridning, massage eller något annat?

Det är lite så jag känner också, jag vet ju egentligen inte om min häst blivit lika halt även utan BoT eller om det skulle blivit mycket värre om jag inte haft BoT.
Och ni som tycker att era hästar blir mindre stela osv, hade ni kunnat få samma effekt genom ridning, massage eller något annat?

Jag kombinerar tränare, massör och bot=) Detta då jag tränar för massörens dotter och köper mina bot produter av dem! Och jag märker stor skillnad om jag slutar med bara en av de tre sakerna.

Jag kombinerar tränare, massör och bot=) Detta då jag tränar för massörens dotter och köper mina bot produter av dem! Och jag märker stor skillnad om jag slutar med bara en av de tre sakerna.

Det låter ju som en jättebra ide! :idea: jag ska ta upp det med min tränare och höra om det kan vara nåt för oss också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 876
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 513
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar