efarenheter av kiropraktor.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 5 919
Sv: efarenheter av kiropraktor.

Rätt sätt, skulle jag vilja säga, men hur många har den läran?;)

Vilket sätt är rätt?
Rider man "skonsamt" är det bra ur det här perspektivet anser jag, oavsett om "skonsamt" innebär en skogsmullevariant som anpassas efter vad hästen klarar eller dressyr på hög nivå anpassat efter vad hästen klarar. Dock faller det här med "skonsamt" när det kommer till hoppning/fälttävlan/distans/trav osv. eftersom det är krävande sporter för hästarnas fysik. Där är det väl snarare "med förnuft och känsla för hästen" som gäller.

Att ha en häst i rätt form är ingen garanti för att hästen inte ska slita på sig. Isåfall vore det konstigt att dressyrhästar också råkar ut för kotledsinflammation och dylika belastningsskador förmodligen i jämförlig nivå med skogsmullehästar vars ryttare inte rider hästen i samlad form.

Men förklara gärna vad du menar med att rida på rätt sätt, och hur man ska kunna lära sig rida om man aldrig får göra på fel sätt! ;)

i vårt stall kmr det ut equiterapeut regelbundet för koll av hästarna.
Hon gjorde underverk för min förra ponny!

Hej!

Har bara positiva erfarenheter av kiopraktorbehandling på häst. Tog ut kiropraktor förra hösten då jag tyckte att pållen ömmade i ryggen. Han rättade till ojämnhet i bäckenet och i bogen och visade därefter hur jag skulle stretcha efter ridning för att effekten skulle hålla i sig.

Återbesök ca ett halvår senare och det syntes inget av snedheten längre + att jag hade en häst som var betydligt mer lättriden i höger varv än tidigare.

Hur säker är du på det? Är det något du tror eller vet?

Att det är vi som orsaka de flesta skador på hästarna menar du?
Jag kan ju inte säga så här, så är det till 100%, men gå du på föreläsningar och lyssna på vetrinärerna, lyssna på de duktiga tränarna så säger de samma sak och det är nog för mig;) om du titta på många ryttare så förstå du att vissa ponnyn/hästar inte kan hålla så länge, med den ridning och träning många ryttare bedriver, detta är absolut inget elakt ment åt någon. Utan det gäller att välja rätt tränare, så att de korregera våra allvarliga fel som vi faktiskt har när vi rider/träna/tävla:smirk:

Och sneda höfter t ex har jag hört teorier om att hästar ofta får redan vid födseln. Det kan man väl knappast klandra ryttaren för?

Jag är inte inne på varken hästar som gått omkull eller är födda med skador, jag pratar om de skador den friska hästen får pga vår dåliga ridning som många tränare inte ser eller kan rätta till, som skada hästen tillslut. Alltså med fel träning på en frisk häst som gått sönder pga fel ridning:smirk:

Jag har varit på ett antal föreläsningar ja, man måste det i det yrket.
Men faktum kvarstår, förlossningsskador som inte uppmärksammas förrän hästen kommer till just ridning. Då är det naturligtvis lätt att skylla på ryttaren enbart, men visst är det så att även ryttaren påverkar hästen enormt. Mest genom att de själva skulle behöva sig en genomgång av kiropraktor, så slipper även ryttaren ifrån en massa korrigerings arbete och kan inrikta sig på mera verklig ridning istället för att korrigera sina skevheter.

Jag är inte inne på varken hästar som gått omkull eller är födda med skador, jag pratar om de skador den friska hästen får pga vår dåliga ridning som många tränare inte ser eller kan rätta till, som skada hästen tillslut. Alltså med fel träning på en frisk häst som gått sönder pga fel ridning:smirk:

Och jag försöker påstå att det är en mindre relevant fråga eftersom hästar som blir överansträngda t ex oftare blir det av ANDRA skäl än just ridningen :p sen kan såklart ridningen ställa till det värre om man rider hårt/i obalans än om man rider lugnt och i balans.
Hästar pallar bra mycket mer än man tror om de bara har en bra balans i sin egen kropp och inte saker i den egna fysiken som ställer till det. Är de däremot lite ofräscha i sin kropp, t ex sneda höfter, ja då kan man om man har otur i längden råka ut för överansträngningar av att skritta ut på lång tygel 40 minuter per dag :p
Precis som att vissa hästar verkar ha "stålmage" och tål vad som helst, men så *poff* råkar de ut för alldeles för dåligt foder eller annan obalans i kroppen och så tål de ingenting.

Vi måste haft tur med vår uppfödning, har bara haft hovbölder som de värsta skador på våra hästar på ca 38 år:D och dem har vi själva orsakat eller hovslagaren, föresten nu ljuger jag, ett par welshar har fått spatt, men det är en annan sak:crazy: Ha en fortsatt trevlig dag;)

Detta är mitt första inlägg, så jag hoppas inget blir fel..

Min häst som jag red 1,20 på då, började plötsligt att stanna på hinder som var över 50 cm. Min tränare sa då att det såg ut som om hon hade ont i ryggen och rekomenderade kiropraktor. Det visade sig att hon hade ont i bakbenen när hon skulle hoppa av, och ont i frambenen när hon skulle landa. Efter en behandling var hon helt annorlunda! Gladare och lättare att rida, och hon hoppade mycket mer avslappnat. Jag rekomenderar starkt!!

Oftast är det ju inte ägaren/ryttaren själv som upptäcker felen, man blir liksom lite hemmablind. De riktigt duktiga ryttarna däremot, har en helt annan känsla för takt och andra förändringar som sker i hästens kropp.

Nu vet jag ju av erfarenhet att många ryttare på landslagsnivå anlitar just kiropraktor, trots liksidig träning kan det händer saker ändå. Många beridare startar upp träningen av en häst med genomgång i den fysiska delen, omfattande veterinär undersökning, kiropraktiskt undersökning och ev annat om så krävs. Det för att inte sitta och kräva saker av en häst som den fysiskt inte klarar av, det är ju A och O som tränare.;)

Ha en bra du själv.:D

Min tränare tyckte jag skulle få en kiroprakter besöka min häst för har börjat träna för en ny tränare och då är det annat ridsätt och andra muskler som används. Hästen ska användas inom små klasser i hoppning. Så era efarenheter av kiropraktor, har det hjälpt er och hästen med att komma vidare inom ridning eller vad som helst. :)

Jag använde tidigare kiropraktor till min häst, tyckte hon blev hjälpt och allt var så bra.. enda problemet var ju att behandlingarna fick upprepas med jämna mellanrum - men jag såg det som rätt naturligt då hästen ju rids och tränas osv..

Men, så fick jag kontakt med en hästnaprapat och oj vad jag lärde mig mycket! Hon arbetar mer med musklerna, masserar och mjukar upp och hittar grundorsaken till de ev problemen. Då musklerna är mjuka läggs även skelettet rätt men absolut inte med ryck och brak. Här kan hästen plötsligt själv stretcha och då hör man "kna, knak, knäck" så har den själv rättat till en del..! Det bästa här har varit att se samspelet mellan häst och behandlare - helt obetalbart! Hon fick behandla min häst ca 3 ggr i rad för att komma tillrätta med gamla spänningar, men nu kollar hon igenom min häst 1 gång /år och det har inte funnits några problem alls! Underbart!

Med kiropraktorn ville hästen inte vara med - så fort han fick den att slappna av så ryckte han ju till och knakade till något, hon ville bara bort! Men naprapaten står hon i boxen och rör inte ens maten - väntar intresserat på sin tur istället. Det räcker för att valet inte blir svårt för min del :D

Så... jag använder naprapat - både till mig och hästen!

JA! Jag ser det som en rutin att alltid kolla igenom hästens rygg och mjukdelar efter köp och sen regelbundet under livets gång. Oavsätt om man har en häst med problem eller inte. Både människor och djur bör kolla sig då och då. För det är ett faktum att vi snedbelastar oss själva och behöver åtgärda ev snedheter i tid.

Både jag och hästen behandlas av kiro/ryggvet/equiterapeut/akupressör etc..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Masse
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka