efarenheter av kiropraktor.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 5 919
Sv: efarenheter av kiropraktor.

Jag ringde efter en kiropraktor till min häst som fick VÄLDGIT ont i ryggen ca en månad efter jag köpte henne. nu efter två gånger som hon har gått igenom min häst och sagt vad jag kan göra och inte göra för att det skulle bli bättre så har man märk jättemkt resultat. hon är 80% bättre på ca 1,5 - 2 månader av att gör det hon sagt att jag ska göra och inte göra.
När hon var och kollade igenom min häst första gången så kom det dessutom fram att hon var sne i ena beckenet och att det var en av anledningarna till att hon var så himla spänd/öm. nu, efter att hon har behandlat henne två gånger så är snedheten i becknet i stort sätt den ända anledningen som är kvar över att hon är öm, men några fler behandlingar och det kmr bli bra.
Jag älskar min kiropraktor och tycker att det är mkt bra att dom finns :D

Fel. I alla former av Terapi är det musklerna som jobbas med.

Ditt råd att avvakta och bara rida på är inte helt lysande, bättre är att låta veterinär gå igenom hästen om den uppför sig på ett sätt som skiljer sig från "Normalt"

Verkligen? I samtalsterapi också?
Läs TS så kanske du får en vink om normalitet i dethär fallet,nämligen 1 träning och jag gissar att det inte var ngn vet med.

Ibland undrar jag om vissa är totalt rubbade;)

Står hovslagaren och skor i boxen också? Eller veterinär, får den utföra sina sysslor inne i boxen?

Skulle inte ens skänka tanken att behandla en häst inne i boxen, instängda hästar drabbas lättare av panik och kan göra både sig själv och andra illa. Detta är ren baskunskap, och inget annat.

Självklart inte! men däremot om du ska lyfta upp bakbenwet så är det bra att vara i boxen pga av att man kan stå mot en boxvägg då hästarna tycker det är lite läskigt. den sista jag haft nu har varit kiropraktor länge, gått utbildning i USA om jag inte minns fel. Han är riktigt duktig!
http://www.sandberg-chiropractic.nu/index.shtml

Det tro faktiskt inte jag :smirk: Har läst alldeles förmkt och varit på många föreläsningar, där de talar om att de flesta skador så som kotledinflammationer, alla överansträgningar osv uppkommer ju pga vår ridning, många ridlärare kan faktiskt inte lära oss att rida på ett så korrekt sätt som möjligt så att hästen ta så lite skada som möjligt.

Ett exmpl bara:

Svenska Ridsportförbundet har alltså inte förstått att det är detta nya ridsätt som lett till att skadorna hos hästarna har ökat så markant på senare tid; den korrekta ryggverksamheten har "satts ur spel" och hästen går i obalans, framvikt. Ryggmuskulaturen stärks inte utan degenererar med ryggskador som följd. Frambenen tvingas bära upp för stor del av tyngden av häst och ryttare och får därför ofta både akuta och kroniska skador.

http://www.jakobslund.se/dadde/JBV18nov.htm

Att en häst blir sned någonstans eller har kotor ikläm beror oftast nästan aldrig på ridningen utan det beror på att hästen gått omkull i hagen halkat eller snmubblat m.m.
Det är iallafall vad jag hört av flera kiropraktorer...

Visst är det skönt att kunna skylla på hästen...

Suck.

Nej jag håller verkligen inte med om ovanstående, tänk på alla sneda ryttare som sitter och harvar och drar. :crazy:

tänk på alla sneda ryttare som sitter och harvar och drar
.

Jaa, men det är ju dagens sanning, men varför rätta inte läraren till dessa grava fel, som bara sluta med en trasig häst:crazy:

Använder kiropraktor till mina. Dom brukar säga det att 99% av alla hästar behöver en kiropraktor.
sägs också att det itne har med hur man rider hästen utan det har och göra med om hästen trillat i hagen, halkat osv.
Tycker du ska ta dit en kiropraktor och kolla hästen om den känns lite stel. Kiropraktorn kan oftast ge dig lite tips med för att kunna känna igenom din häst lite själv om den är stel eller kotor som ligger i kläm osv.

Det är klart de säger, annars blir de ju arbetslösa, jag håller inte med, långt därifrån. Bero på vår dåliga sits och ridning:crazy:sen kan ju en häst gå omkull.Hänt en häst av mina på 10 år

Min häst har blivit avsevärt mkt bättre sedan kiropraktor var ute. Han var inte halt eller ngt men jag tyckte han var ovanligt stel. Kan vara värt pengarna att kolla upp.

Det är klart de säger, annars blir de ju arbetslösa, jag håller inte med, långt därifrån. Bero på vår dåliga sits och ridning:crazy:sen kan ju en häst gå omkull.Hänt en häst av mina på 10 år

Nu måste det ju inte vara så att hästen går omkull för att få en låsning, kan räcka med att halka till. Dock är det så att häst och ryttare är ett ekipage, har hästen en fysisk blockering kan även ryttaren skapa en felaktig kompensation i sin kropp utifrån den ridning som bedrivs på t ex en häst med låsning. Därför är det utmärkt om ryttaren samtidigt kontrollerar sig själv också, så slipper man onödiga extra behandlingar för att ryttaren har kvar felaktigheter i sin kropp.

Det vore ju i all ära märkligt om inte världens största atlet fick idrotts skador i sin kropp? Små saker som är relativt enkla att ta hand om förutsatt att det görs innan de stora problemen är i antågande.

Det tro faktiskt inte jag :smirk: Har läst alldeles förmkt och varit på många föreläsningar, där de talar om att de flesta skador så som kotledinflammationer, alla överansträgningar osv uppkommer ju pga vår ridning, många ridlärare kan faktiskt inte lära oss att rida på ett så korrekt sätt som möjligt så att hästen ta så lite skada som möjligt.

Absolut är det bra att rida på ett så skonsamt sätt som möjligt, men jag tror en häst som är fräsch i övrigt - jämn i sin kropp, med en sadel som passar, utan låsningar och "småkrämpor" löper mindre risk att få t ex kotledsinflammationer pga felbelastning i ridningen. Jag tror att en i grunden väldigt fräsch häst drabbas mindre av dålig ridning.
Det sägs (har dock ingen grund för det, bara vad jag hört) att ca 90% av alla hästar har sneda höfter. Hur konstigt är det då om den får förslitningsskador i ena frambenet om den belastar framdelen för mycket vid ridning och dessutom ojämnt? :crazy:

Nej jag håller verkligen inte med om ovanstående, tänk på alla sneda ryttare som sitter och harvar och drar. :crazy:

Mja, ja och nej. Just på grund av detta är det bra med varierande träning, t ex varvat med lite slappare uteritter och träning från marken, även OM en ryttare är sned tror jag inte det behöver gå ut över hästen ifråga om låsningar.
Vi människor kan knappast med ren råstyrka skapa en låsning hos hästen, men självklart så genom långvarig "dålig" ridning som inte är tillräckligt varierad så kan det uppstå låsningar. Tror fortfarande att andra faktorer är vanligare. En sned ryttare t ex tror jag löper större risk att skapa en snedmusklad och framtung häst än en häst med låsningar. Däremot är ju låsningar såpass vanligt att en sådan häst kanske råkar ut för låsningar på annat sätt som då förstärker det negativa i ridningen ytterligare...

Sneda höfter brukar ofta vara en förskjutning i korsbensleden. Kan uppstå vid födsel, omkullridning, halkat till eller sträckt sig etc. Detta kan ge många problem inte bara bak utan framben, hals, bog, nacke, tänder. Har hästen ont eller "sitter fast" någonstans så kan det visa sig på andra ställen. Vet att man inte får göra reklam här men det finns en bok som heter " vad är det för fel på min häst?" som jag varmt kan rekommendera för alla som misstänker att ngt inte är riktigt rätt med häst men inget veterinärt fel.

Min tränare tyckte jag skulle få en kiroprakter besöka min häst för har börjat träna för en ny tränare och då är det annat ridsätt och andra muskler som används. Hästen ska användas inom små klasser i hoppning. Så era efarenheter av kiropraktor, har det hjälpt er och hästen med att komma vidare inom ridning eller vad som helst. :)

VI har precis börjar använda en kiropraktor. Hon är jätteduktig. Och efter första behandligen så kände vi stor skillnad. Hon knäckte till lite grejer och vi var på återbesök en månda senare. Han var då mycket bättre. Hon behövde bara knäcka till en sak. Sen sista gången vi avr där var han jättefin :) NU när jag rider han känns han jättefin! jag känner i alla fall skillnad. MEn sen har han varit behandlad i två kotor och ett bakknä också. SÅ jag känner ju skillnad därifrån också. ..

Om vi tänker såhär: ett stillasittande lite halvstressigt jobb är ju riktigt illa ur aspekten att man lätt blir spänd i axlar och nacke. MEN det behöver inte skapa låsningar, även om man sitter riktigt risigt särskilt om man rör sig på bättre sätt utanför jobbet (en häst rids ju sällan mer än max 1-2 timmar per dag). Om man däremot HAR sneda höfter eller låsningar i rygg/svanskota, ja då kan det vara en plåga att behöva sitta ner framför en dator 40 timmar per vecka.

well, inte riktad till dig utan snarare en förlängning på ditt inlägg :idea:

Jag är så gott som säker på att i det stora hela är det vi ryttare som besitter felen så att hästen inte håller och få skador av olika slag;)

Jag är så gott som säker på att i det stora hela är det vi ryttare som besitter felen så att hästen inte håller och få skador av olika slag;)
Hörde att en av islands mästare sagt att 80& av alla taktfel i islandsridning står ryttaren för och undrar hur mkt av resten som låsningar och fysiska fel på hästen står för.

Så i boxen deras hem känner dom sig inte trygga? har haft 3 olika kiropraktorer. och alla har frrst kollat igenom mina hästar på gången sen tagit in dom i boxen och utfört det som behövdes om de inte var så att kotorna i nacken satt fast då gör han det på stallgången men just tar upp bakbenet gör dom i boxen.
Har aldrig varit med om en kiropraktor som behandlat i boxen trots man träffat många under åren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Masse
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka