efarenheter av kiropraktor.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 5 919
F

Falskhet_

Min tränare tyckte jag skulle få en kiroprakter besöka min häst för har börjat träna för en ny tränare och då är det annat ridsätt och andra muskler som används. Hästen ska användas inom små klasser i hoppning. Så era efarenheter av kiropraktor, har det hjälpt er och hästen med att komma vidare inom ridning eller vad som helst. :)

Sv: efarenheter av kiropraktor.

rannsaka dig själv
VARFÖR??
varför vill din tränare att du gör det?
behöver din häst kiropraktisk behandling?
(behöver din plånbok det?)
är hästen frisk dvs. kollad u.a av vet. nyligen?
rider du så att du får din häst lösgjord och mjuk?
har hästen inga gamla skador?

eller...
har hästen gamla skador som leder till spänningar i muskelatur.
leder dessa spänningar till att annat påverkas tex. nacke, höft osv.

vi använder oss av kiropraktor till hästarna. nästan alla hästar har någon låsning någonstans någongång.

det yngre halvblodet gjode illa sig i hagen som drygt åring (troligen fläkskada alt. att hon gått omkull illa) hon hade återkommande hältor i flera år som behandlades på klinik. röntgen och u.l visade inget men hältan släcktes då 3-je punkten i bakknäet bedövades. hon sprutades där i flera omgångar, men hältan återkom efter ett tag. fick rådet av vår vet. att kontakta en kiropraktor han samarbetar med i samband med att hon reds in. och oj, vilken skillnad det blev (hon hade låsningar i bakkärran, i nacken samt i käken). första besöket kostade 750 kr, redan då sågs en stor förändring på steget och påskjutet, även bjudningen kom och helt plötsligt hade hon lika lätt för båda galopperna. 2-a besöket kostade 700 (då är det å.b) liite låsningar kvar som hon fixade. hon har hållt sig helt fräch i drygt ett år.

tog ut henne för några veckor sedan för att "kolla av". något lite hittades i bakkärran och i nacken, men inte mycket alls. passade även på att låta undersöka hennes helt problemfria storebror, hon hittade 2 mindre låsningar, men oj vilken skillnad det haft även på honom, han har framförallt blivit lugnare och det märktes direkt, men även där påverkades steget. tänker fortsättningsvis ta ut henne för "koll" av pållarna ungefär en gång/året, det är deffinitivt värt det tycker vi :)

han tyckte att hon verkade stel. Att hon har spänningar i musklerna för det är ett vi tränar på ett annat sätt Och det kan vara en anledning att hon vägrar ibland. så vi ska testa och om det hjälper så hjälper det annars får vi luska lite mer :D

han tyckte att hon verkade stel. Att hon har spänningar i musklerna för det är ett vi tränar på ett annat sätt Och det kan vara en anledning att hon vägrar ibland. så vi ska testa och om det hjälper så hjälper det annars får vi luska lite mer :D

En kiropraktor arbetar med kotorna på skelettet,knappast med muskelspänningar(snarare en massör)och brukar anlitas när man med blotta ögat ser att hästen är sned/skev eller belastar sig fel.
Hmm,jag är skeptiskt och framförallt när anledningen är att hon vägrar ibland som du beskriver det.
Det kan bero på massor av anledningar,mitt råd är att avvakta och rida på tills ett problem verkligen är etablerat och därefter diagnostisera.

vi har haft mycket hjälp av kiropraktor,dels att hon hitta felet på våran häst efter ett års krångligheter,,hon hade blivit kollad hos vet ,röntgad men dom hitta inte felet .kiropraktorn löste hennes problem på 10 min man såg på hela hästen att nu var det löst ,hon var lite sne i korset,varav blivit halt pga att hon var sne,jag kände på mig efter 1 års problem att felet låg upptill men vet lyssna inte utan röntga nedre delen av benen.klart att hon blev halt hela hon har ju blivit sne av skevheten i korset.i danmark har dom många olika yrkesgrupper hos vet där alla yrkesgrupper hjälper till att hitta felen hos hästen,nu kollar kiropraktorn upp henne 2 ggr om året och det har inte varit några sådana problem efter det. vi går ju till kiropraktorn ibland det hjälper ju oss ,klart att det hjälper hästarna också,men kolla så det är en bra utbildad också jätteviktigt.våran är både för häst o människa.dom här

En kiropraktor arbetar med kotorna på skelettet,knappast med muskelspänningar(snarare en massör)och brukar anlitas när man med blotta ögat ser att hästen är sned/skev eller belastar sig fel.
Hmm,jag är skeptiskt och framförallt när anledningen är att hon vägrar ibland som du beskriver det.
Det kan bero på massor av anledningar,mitt råd är att avvakta och rida på tills ett problem verkligen är etablerat och därefter diagnostisera.

Fel. I alla former av Terapi är det musklerna som jobbas med.

Ditt råd att avvakta och bara rida på är inte helt lysande, bättre är att låta veterinär gå igenom hästen om den uppför sig på ett sätt som skiljer sig från "Normalt"

Hej!

Jag har en Equiterapeut som kommer till min häst ibland. Hon är både naprapat, massör och akupunktör, så hon använder den behandling som passar för tillfället. Jag har BARA positiva erfarenheter av detta. Min häst tränar hårt och jag tävlar mycket. Det leder till både spänningar och trötthet emellanåt och jag upplever att hon kan lossa honom jättemycket efter perioder av hård träning. Hans steg har också blivit bättre, främst i traven och han är mer och mer avspänd i hela överlinjen.

Alldeles för få låter en massör/naprapat titta på sina hästar och väldigt många sitter och rider spända hästar och tycker "dumma häst, de ska lära sig att böja igenom sig" .. fast det kanske tar emot någonstans.

Har man köpt en häst för dyra pengar, vad är då 500 kr? Man ska ta hand om sina djur tycker jag, framförallt om man rider dem hårt och tränar mycket.

Jag brukar göra som så att när jag kört ett race några veckor med meeting och träningar, så tar jag ut equiterapeuten som ger behandling, sedan får han bara ut och promenera 3-4 dagar efteråt vid handen så han får en kombinerad ridpaus. Efter detta är han SUPERFIN på alla sätt. Har kört såhär ett år nu och haft henne ute 5 ggr ... jättebra tycker jag

Alla som opponerar sig, har de provat ens innan de bestämmer sig för om det är bra eller inte? Vad vet jag .. men testa kan man alltid göra, det ger dig bara en erfarenhet mer, sedan vet du ju om det var bra eller om det inte gav effekt ...

lycka till och må väl!:banana::bump:

Just kiropraktor vete sjutton, jag vet faktiskt inte hur de jobbar (har fått för mig att det KAN vara så att de fokuserar mycket på själva kotorna och dylikt men inte muskulaturen, kan dock ha extremt fel) jag skulle absolut kolla upp den person man funderar på att anlita, begära referenser t ex, för att veta att personen gör ett bra jobb.

Rent allmänt tycker jag inte att man kan kolla upp hästen "i onödan" det är nog rätt få hästar som inte har någon nytta av behandling, bättre att förebygga och rätta till saker i ett tidigt stadie även om det inte är något som hästen eller ridningen "lider av" istället för att låta det gå så långt att det blir slitageskador och halvt omöjligt att rätta till :p

Jag har själv inte använt kiropraktor däremot Equiterapueft flitigt på alla tre hästar jag haft. För alla de jag haft har varit mer eller mindre sneda i höfterna från början (vilket nog är vanligare än man tror :crazy: ) och då behandlats väldigt regelbundet första tiden jag haft dom, därefter mest underhåll när det behövs, tyvärr lätt att låsningar kommer tillbaka. Har gett väldigt bra resultat, den ena hästen var nog låst i varenda rygg- och halskota till en början, sneda höfter, problem med SI-leden osv (troligen pga dålig rörelseteknik från travet och illa passande sadel som den gått med länge) efter bara en behandling var det som en helt annan häst, massören som också behandlade hade varit väldigt negativ vid första besöket men vid det andra (när ET hade varit ut) var hon mycket mer positiv. Under de första två månaderna tog jag ut ET varannan vecka och massören varannan vecka och det blev STOOOR skillnad! Dock tar det ett tag för såpass stora fel att rätta till sig så efteråt krävdes det ändå en del underhåll för att få bort de sista småsakerna.

Dock har jag råkat ut för en ET som på samma häst (efter det första "grovjobbet" men innan den blivit fräsch) som inte gjorde ett dugg. En ET som inte gör NÅGOT är en oseriös ET i mina ögon eftersom det alltid finns något att göra för att förbättra hästens allmäntillstånd om ägaren ändå betalat saftiga pengar för att få hästen undersökt.

Använder kiropraktor till mina. Dom brukar säga det att 99% av alla hästar behöver en kiropraktor.
sägs också att det itne har med hur man rider hästen utan det har och göra med om hästen trillat i hagen, halkat osv.
Tycker du ska ta dit en kiropraktor och kolla hästen om den känns lite stel. Kiropraktorn kan oftast ge dig lite tips med för att kunna känna igenom din häst lite själv om den är stel eller kotor som ligger i kläm osv.

Jag har också en kiroprakriker som just nu behandlar min häst och jag tycker att han har blivit mer böjlig och vigare i nacken efter dom två behandlingarna som har blivit utförda hittills. Jag masserar också själv min häst en ggr i veckan samt strechar honom efter varje ridtur.

Jag har också en kiroprakriker som just nu behandlar min häst och jag tycker att han har blivit mer böjlig och vigare i nacken efter dom två behandlingarna som har blivit utförda hittills. Jag masserar också själv min häst en ggr i veckan samt strechar honom efter varje ridtur.

Jo, det ger resultat tycker jag med :d Tror vi alla behöver en kiropraktor någon gång inte bara våra djur:)
Jag går hos en kiropraktor/masssör/fotterapuet en gång i månaden och det behöver jag :crazy::banana:

Om tränaren säger att hästen använder andra muskler behöver du ingen kiropraktor. Då ska du be en massör titta på din häst...

Om tränaren säger att hästen använder andra muskler behöver du ingen kiropraktor. Då ska du be en massör titta på din häst...

Hur vet du det?
Hur vet du att hästen inte avlastar muskler pga ömhet, eller belastar ojämnt pga låsningar eller sneda höfter?

Med risk för att låta negativ mot massage (vilket jag inte är, men man får inse att det är i konstruktivt syfte man använder det, inte för att rätta till) så finns det såvitt jag vet inga bevis för att massage ger någon verkan förutom ökad blodgenomströmning under och strax efter själva massagen. Du tror inte det är bättre att reda ut orsaken till att hästen har spänningar i musklerna snarare än att rätta till symptomen?

Jag antar att hon har en fungerande häst nu dvs. inga spänningar eller låsningar. Och om tränaren säger att hästen kan börja ömma i musklerna efter byte av tränare kollar man ju inte efter låsningar ellerhur?

Nu ger jag med mig av min egen erfarenhet av mig själv. Jag har alltid haft ont i ryggen när jag ridit (mer eller mindre) och uppsökt kiropraktorer som sagt att jag inte har låsningar eller liknande. Efter ravlande till sjukgymnast (som inte funkade heller) åkte jag till en massör som hittade spänningar i hela ryggen på mig = inte ont i ryggen längre. Och detta har hållt i sig i 1 månad änsålänge.. Inte bara 10 min efter behandling.

Kiropraktorer kan inte muskler och massörer kan inte skellettet.

Kiropraktorer kan inte muskler och massörer kan inte skellettet.

Grunden för en kiropraktiskt behandling är kunskap om anatomin i sin helhet, även muskler inklusive, senor, leder samt ligament. Så det vet jag inte vad du har fått dessa ideer ifrån.

Min tränare tyckte jag skulle få en kiroprakter besöka min häst för har börjat träna för en ny tränare och då är det annat ridsätt och andra muskler som används. Hästen ska användas inom små klasser i hoppning. Så era efarenheter av kiropraktor, har det hjälpt er och hästen med att komma vidare inom ridning eller vad som helst. :)

Om alla lärde sig att rida en häst riktigt lösgjord skulle alla kiropraktorer och massörer bli arbetslösa:smirk:

Jag har gjort samma sak som dig och jag är mkt nöjd. Räkar med att jag vill ha en koll ca var 4:e måndad.
Tror att vi kan ha använt samma tjej.
En stark rekomendation till alla som funderar.

Min häst gick omkull i hagen och fick ett roterat bäcken och jag tror inte att jag skulle ha kunnat rida bort det. Som tur var slapp han gå med det så länge.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 017
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Masse
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka