orientalkatten

Trådstartare
Är intresserad av detta bett

EE stång bra och mindre bra erfarenheter av den här islandsstången.
typ av tungfrihet.
storleken på bettet, min häst har runt 11 cm ska man titta på 10,5 eller 11,5cm i så fall.
Är bettet lite rörligt som på andra islandsstänger eller mer fixerat.

Sv: EE stång

Jag själv gillar inte det bettet speciellt mycket. Gjordes en studie på island om munskador efter landsmot .. och det såg inte så bra ut för de hästar som haft tungfrihet & EE-bett.
Därför rekommenderar jag att inte köpa bett med någon typ av "tungfrihet". :)

Det är det jag inte förstår av att läsa på nätet.
Är det 3 delat eller tungfrihet.
"Tungfrihet" är inte intressant då det inte får plats i munnen på min häst.

Det är ett 3 delat med sk. tullfrihet. Ger mycket tryck på lanerna och det tillsammans med stångeffekten gör det väldigt skarpt. Som sagt, risk för skador är större än på ett rakt. Inch det har ju visat sig att många fått skador också. Inget bett jag skulle välja. Den dagen stång blir aktuellt (om den nånsin kommer) så blir det ett rakt babypelham för min del.

Köpte ett 2 delat miniatyrpelham. Nätt och trevligt bett.
Så tunt att han inte kan knapra på det.
Raka fasta bett fungerar inte, då lägger ha tungan över bettet för att få plats med den.

Jag själv gillar inte det bettet speciellt mycket. Gjordes en studie på island om munskador efter landsmot .. och det såg inte så bra ut för de hästar som haft tungfrihet & EE-bett.
Därför rekommenderar jag att inte köpa bett med någon typ av "tungfrihet". :)

Stämmer det verkligen? Jag kan inte minnas att jag läst någonstans att EE-bettet nämndes specifikt i den undersökningen, men du kanske har mer information? Oledade bett med "tungfrihet" i form av portal var väl den största boven.

EE-bettet är tredelat och utformat så att trycket ska fördela sig jämnt i munnen. Det är alltså inte tungfrihet i form av en portal. Ett jämnt fördelat tryck innebär att de delar av munnen som annars skulle utsättas för punkttryck får ett något minskat tryck, medan delar som annars har lägre tryck får ett något ökat tryck. En viss del av trycket kan alltså flyttas från tungan till lanerna, men det är långt ifrån så illa som för ett oledat bett med portal.

När det kommer till stångbettet, så är skänklarna på EE-stången kortare än på de flesta islandsstänger, så hävstångseffekten blir mindre. Generellt så gillar jag utformningen på hela bettet och av min erfarenhet verkar hästarna trivas med det.

Min uppfattning är att EE-bettet, både vanliga och stångvarianten, är ett trevligt bett som hästarna gillar. Jag rider själv mycket på det och upplever att hästarna blir mycket lugna och fina i munnen.

Om det nu är så att EE-bettet faktiskt sticker ut i skadestatistiken, så skulle jag gärna vilja veta mer. I så fall kan det vara läge för mig att omvärdera bettet.

Har varit på kurs och fått höra en del om bett och skador i munnen. Det är några få som försöker få igenom bättre tillsyn av hästarna. Stort heder till dem! Det är ett svårt arbete och de motarbetas eftersom det numera är mycket pengar i allt.

Tungfrihet är som jag förstått det som ger mest skador eftersom de trycker direkt på lanerna. Att kända personer lanserar sina "egna" bett är en stor vinst i försäljningen, se bara på Pessoabetten!

Rekommenderar alla att köpa dvd:n "Betsling", den har visserligen några år på sig men gäller fortfarande och kostar inte så mycket. Det som är viktigt är att variera med olika bett och bettlöst, ex sidepull (ej hackamore) och att inte klämma ihop med nosgrimma, även det ger klämskador om nosgrimman sätts för hårt.

Har varit på kurs och fått höra en del om bett och skador i munnen. Det är några få som försöker få igenom bättre tillsyn av hästarna. Stort heder till dem! Det är ett svårt arbete och de motarbetas eftersom det numera är mycket pengar i allt.

Tungfrihet är som jag förstått det som ger mest skador eftersom de trycker direkt på lanerna. Att kända personer lanserar sina "egna" bett är en stor vinst i försäljningen, se bara på Pessoabetten!

Rekommenderar alla att köpa dvd:n "Betsling", den har visserligen några år på sig men gäller fortfarande och kostar inte så mycket. Det som är viktigt är att variera med olika bett och bettlöst, ex sidepull (ej hackamore) och att inte klämma ihop med nosgrimma, även det ger klämskador om nosgrimman sätts för hårt.

Varför ej hack? :)

Hackamore klämmer in kinderna mot tänderna så hästen får skador inne i munslemhinnan. Hästar har och ska ha vassa kanter på sidorna av tänderna för att kunna mala grässtrån och med ett hackamore som vrids åt just där i sidorna där munslemhinnan går mot tänderna ger skador. Fick själv se det när jag var hos djurtandvårdstandläkaren och använt hackamore för att vara snäll. Så var det med det......

Hackamore klämmer in kinderna mot tänderna så hästen får skador inne i munslemhinnan. Hästar har och ska ha vassa kanter på sidorna av tänderna för att kunna mala grässtrån och med ett hackamore som vrids åt just där i sidorna där munslemhinnan går mot tänderna ger skador. Fick själv se det när jag var hos djurtandvårdstandläkaren och använt hackamore för att vara snäll. Så var det med det......

Ojoj så hemskt :(

Men det måste ju vara olika på hur hackamoret är inställt och hur hästens huvudform/grovlek är, samt som vanligt hur ryttarens hand är.
Jag red nästan ett år med mestadels hackamore på en häst och hon kollades efter det av mycket erfaren hästtandläkare och hade noll skador, varken på slemhinnor högre upp eller annars, och var väldigt fin och fick idel beröm för sin mun.
Jag propagerar inte för hackamore, jag menar bara att det inte är så enkelt som att "all ridning på hackamore är fel".

Det absolut vanligaste felet med hackamore är att de sitter för långt ner och att ryttaren inte är tillräckligt fin i handen (eller för fåtalig i eftergifterna).

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar