Jag är sjuk i en svår depression sedan ett par månader tillbaka, är drabbad av återkommande depressioner. Har testat i princip all läkemedelsbehandling som finns och har nu blivit erbjuden ECT, alltså elbehandling. Jag känner mig rädd för den behandlingen och sa att jag ville fundera lite först. Fick även litium som ett alternativ att fundera över om jag vill testa.
Har någon här erfarenhet av ECT?
Låg ni inlagd under behandlingen?
Vill ha alla erfarenheter jag kan få.
Jag har genomgått ect. Totalt 20 st i år, gjorde en senast i tisdags.
Jag har bipolär 2 sjukdom med riktigt svåra och allvarliga depressioner och allvarliga suicidtankar.
Legat inne på sjukhus av och till sen mars i år. Mest inneliggande.
Jag har goda erfarenheter av ect.
En del minnesstörningar om man gör det med täta intervall, till exempel 6 st må-ons-fre.
Har jag gjort täta har jag legat inne och det rekommenderar jag. Man behöver vila efteråt.
Jag har legat både inne och gjort polikliniskt. Polikliniskt har jag gjort 1-2 i veckan.
För min egen del håller det tyvärr inte i sig jättelänge, men totalt sett mår jag mycket bättre med en bra medicinering också och jag tror det även beror till stor del på ect behandlingarna. Det är som en trappa som långsamt tar en uppåt, liksom. Hade jag inte fått ect tror jag att jag kanske gjort allvarliga suicidförsök, men det vet jag naturligtvis inte egentligen.
För polikliniskt har jag fått sjukresa till och från. Se till att få det. Kostar 140 kr polikliniskt.
Jag har även fått sjukresa från den kliniken jag legat på eftersom de inte gör egen ect, utan det gjordes på ett annat sjukhus. Då är det gratis.
Du behöver inte alls vara rädd.
Du får en intravenös en intravenös infart (nål) innan och medel för illamående.
Sen får du komma in på salen och du sövs. Medlet kan smaka lite vitlök i munnen. Jag personligen älskar känslan av att bli sövd (ja, jag vet att det är lite rubbat) Du sover garanterat och känner absolut ingenting.
Du vaknar efter ca 20 min och kan stiga upp efter en timme.
Då får du kaffe/the och macka sen kan du åka hem eller till avd.
Jag tycker även du ska testa litium. Det är en överlägsen medicin som är stämningsstabiliserande.
Själv tålde jag den inte, tyvärr (njurar och sköldkörtel ) så jag har lamotrigin och valproat istället.
Hoppas detta var till någon hjälp för dig.
Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart.
Ska tillägga att jag jobbar som sjuksköterska på psykiatrisk vårdavdelning och sett jättebra resultat av det, både för svåra depressioner och manier. Jag har jobbat med det i snart 11 år.