ECT-behandling

Vården, bl.a. Om en person anser sig fått sitt liv förstört efter en behandling anser den ju uppenbarligen inte själv att det var sista utvägen, och så länge vården bara pratar fördelar så verkar man ju inte se det så allvarligt som man borde.

Tro mig, jag är väl medveten om att depression är dödligt, vilket också var anledningen till att jag skrev att det, under vissa omständigheter, kan vara värt det ändå. Så nej, jag har inte glömt det. Finns det inga andra möjligheter är det ju en sista utväg, vilket var precis vad jag skrev att det ska användas till. Men så ser det inte ut idag.
Vården, bl.a. Om en person anser sig fått sitt liv förstört efter en behandling anser den ju uppenbarligen inte själv att det var sista utvägen, och så länge vården bara pratar fördelar så verkar man ju inte se det så allvarligt som man borde.

Tro mig, jag är väl medveten om att depression är dödligt, vilket också var anledningen till att jag skrev att det, under vissa omständigheter, kan vara värt det ändå. Så nej, jag har inte glömt det. Finns det inga andra möjligheter är det ju en sista utväg, vilket var precis vad jag skrev att det ska användas till. Men så ser det inte ut idag.
Hur det ser ut idag varierar från klinik till klinik, att du har dålig erfarenhet av personal på psyk betyder inte att det är så psykpersonal bemöter patienter överallt i vården.
På de kliniker jag arbetat på har vi alltid varit väldigt noga med att förmedla alla risker o möjliga biverkningar så väl muntligt som skriftligt.

Hur det ser ut idag varierar från klinik till klinik, att du har dålig erfarenhet av personal på psyk betyder inte att det är så psykpersonal bemöter patienter överallt i vården.
På de kliniker jag arbetat på har vi alltid varit väldigt noga med att förmedla alla risker o möjliga biverkningar så väl muntligt som skriftligt.
Det är väl klart att det varierar? Det handlar inte om personal eller enskilda kliniker. Det handlar om det stora hela. Och faktum kvarstår att när de flesta länder minskar användandet av ECT, eller har frångått det helt, så ökar antalet behandlingar i Sverige. Då ser ju vi uppenbarligen färre risker än många andra och om inte den informationen når fram till alla så anser jag att något är fel. Oavsett hur många rätt någon annan gör, det hör liksom inte hit.

Förlåt, TS, inte meningen att dra iväg i en diskussion om ECT:ns vara eller icke vara. Min poäng är att man bör vara medveten om riskerna, då jag vet flera som inte fått ordentlig information från läkare (samt biverkningar), så det är väl något man kanske inte ska förvänta sig att få, tyvärr.

Jag kommer inte ihåg hur snabbt jag märkte effekt av den.
Jag är bipolär och litiumet tar bort både de värsta topparna och de värsta dalarna i mitt mående.
Biverkningarna var värst i början, då var jag hysteriskt törstig hela tiden och skakade riktigt mycket, händerna skakade hela tiden men vissa dagar kändes det som att hela kroppen vibrerade. Idag tror jag inte att jag har några direkta biverkningar, visst skakar mina händer fortfarande lite men det är inget jag tänker på och andra ser det inte om jag inte sträcker fram händerna och visar dem. Det jag kan störa mig på är att jag måste hålla koll på hur mycket kaffe, te eller öl jag dricker, dricker jag för mycket (mer än jag brukar) blir litiumet mer koncentrat och jag blir skakig/darrig igen, det går dock över efter några timmar.
Ibland känns det bökigt med litiumet, men min livskvalitet har ökat tack vare den så för mig är det utan tvekan värt det.
Oj, skakigheten skulle jag ha svårt att leva med med tanke på att jag är ketamikkonstnär och gör endel pilliga arbeten. Så det känns läskigare än minnseproblem.

Jag har inte fått det, men en nära vän. När hen kom hem hade hen glömt hur man gjorde vissa basala "vardagssaker" som hen gjort dagligen i 10-20 år. Vill inte gå in på detaljer, men kan väl jämföras med att man skulle stå med lakanet i handen framför sängen för att bädda den men inte kommer längre för man inte vet hur man ska göra. Minnet kom visserligen tillbaka efter ett tag, men det var betydligt mer som försvann än bara runt behandlingen. Behandlingen hjälpte inte heller.

Men, med det sagt, har man allvarliga suicidtankar och mår så dåligt att livet inte fungerar och inget annat hjälper så är det ju möjligt att det är värt det ändå. Jag anser dock personligen att det inte ska ses som nåt annat än en sista utväg med tanke på riskerna, vill minnas att jag läst att Sverige är det enda land i EU som använder sig av ECT i stor utsträckning och är inget som uppmuntras på annat håll, av den anledningen (minns dock inte var, så kan inte hänvisa källa så kan inte säga säkert att det stämmer). Jag tycker det är obehagligt när det "glamouriseras" och ses som nåt lättvindigt och enbart bra - för man ska VERKLIGEN vara medveten om riskerna och anse att det är värt det. Personligen tror jag ju att det funnits andra utvägar för de flesta, om det hade funnits resurser. Nu får väl många ordentlig behandling först när det är "för sent" och då blir ECT den enklare vägen att gå. Sjukvården verkar inte heller vara nåt vidare på att upplysa om riskerna, utan informerar bara om fördelarna...
Jag har provat alla möjliga mediciner som finns genom åren, både moderna och omoderna. Så har tyvärr inte så mycket att hämta där längre. Terapi kommer de antagligen avvakta med tills jag är stabilare och har mer energi så jag är mottaglig för den.
Jag kan inte leva såhär speciellt länge till, då kommer det hända något. Jag Har en verkligt djup depression där jag i princip bara ligger i sängen. Måste ha någon hjälp nu för att överleva, biverkningarna får jag hantera sedan.

En gammal kollega till min syster har fått det för svår depression och på henne gjorde det en jätteskillnad. Visserligen tror jag hon blev lite skakig och virrig först, men hon kände resultat nästan på en gång.

En gammal kollega till min syster har fått det för svår depression och på henne gjorde det en jätteskillnad. Visserligen tror jag hon blev lite skakig och virrig först, men hon kände resultat nästan på en gång.
Tack för svar!
Verkar som att jag har lågt med järn och b12, så de vill reda ut det först. Även fått en ny medicin att äta..

Får se vart det leder, hoppas jag får stanna på denna bra avdelning i alla fall.

Hoppas på att kunna få vara på östra, där har de bra avdelningar. Men jag tillhör sahlgrenska och blir alltid tillslut placerad där. Men kan ju alltid prata med läkaren och berätta hur jag känner, kan ju tycka att det inte borde vara omöjligt att i mån av plats få ligga där jag inte vantrivs.
(Tog bort översta stycket för att det inte ska bli lika långt)
Gäller inte valfriheten även över olika sjukhus? Valfriheten finns ju för att en patient ska kunna göra ett aktivt val av vårdgivare och jag uppfattar det som att man då bör kunna välja även sjukhus (i ditt fall östra eller sahlgrenska). Jag tänker att det är ju ändå sjukhuset som ska ge vården.

Min morfar tillhörde egentligen östra, men hans behandlingar utfördes på sahlgrenska och då önskade han att få ligga inne på där istället för att slippa allt resande, vilket han fick. Så det borde ju inte vara en omöjlighet för dig att få göra samma sak. Jag tycker absolut att det är värt att du i alla fall frågar!

Gäller inte valfriheten även över olika sjukhus? Valfriheten finns ju för att en patient ska kunna göra ett aktivt val av vårdgivare och jag uppfattar det som att man då bör kunna välja även sjukhus (i ditt fall östra eller sahlgrenska). Jag tänker att det är ju ändå sjukhuset som ska ge vården.

Min morfar tillhörde egentligen östra, men hans behandlingar utfördes på sahlgrenska och då önskade han att få ligga inne på där istället för att slippa allt resande, vilket han fick. Så det borde ju inte vara en omöjlighet för dig att få göra samma sak. Jag tycker absolut att det är värt att du i alla fall frågar!
Vårdvalet gäller bara poliklinisk vård och inte inneliggande vård. Om ett sjukhus har plats och patientens "hemmasjukhus" går med på att betala kan man få vård någon annanstans men det är inte en rättighet.
T ex skulle mitt sjukhus inte fungera sommartid om vi inte kunde skicka sjuka semesterboende till deras hemlandsting, ibland mot deras vilja. Vårt upptagningsområde ökar kraftigt sin befolkning sommartid.

Hoppas de kan göra ett undantag för mig, för står inte ut på Sahlgrenska. Här får jag mycket mer hjälp.

Jag fick ECT för ett par år sedan, jag har stora minnesluckor från den tiden, jag var tydligen iväg och röstade i EU valet men det har jag ingen aning om, mamma berättade att hon var med flera gånger innan jag fick behandlingen men jag kommer bara ihåg första gången. Hela alltet är borta från dom veckorna och efter.Mig hjälpte det tyvärr inte. Men träffade en äldre dam en annan gång som när hon var djupt deprimerad satt i rullstol och inte kunde stå eller gå, efter ECT kunde hon slippa rullstolen, det här hände varje gång hon blev deprimerad. Jag har hört så olika om det, en del är väldigt negativt inställda och har inget positivt medan andra säger att det hjälpte jätte mycket. Jag var inlagd hela tiden.

Hoppas på att kunna få vara på östra, där har de bra avdelningar. Men jag tillhör sahlgrenska och blir alltid tillslut placerad där. Men kan ju alltid prata med läkaren och berätta hur jag känner, kan ju tycka att det inte borde vara omöjligt att i mån av plats få ligga där jag inte vantrivs.
Allt är relativt, jag har bara varit på östra och snurrigheten där är enorm, dom glömde mig utomhus på gården många timmar och då hade jag ändå extra vak. Men det har ju varit struligt med personal och många olika då och då så kanske därför det blir fel ibland. Men det är väldigt fint där och är man "rätt" patient så är dom väldigt trevliga och jag kan förstå att det upplevs som trevliga avdelningar.

Sen kommer man aldrig riktigt ifrån det destruktiva, dom har inget krav på östra om att dölja skärskador och sår osv så jag gick ofta runt med öppna halvt sydda sår och satt vid tv:n bland alla andra pga att dom inte har några andra kläder där än t-shirts jag kunde låna.

Så om jag var du och var känslig för sådant så hade jag nog undvikit att vara inlagd så mycket det går.

När det gäller ect så tycker jag det mest är för stunden det hjälper. Skadar inte att testa om det känns som en sista utväg. Man har ju inte så mycket att förlora tänker jag.

Jag fick ECT för ett par år sedan, jag har stora minnesluckor från den tiden, jag var tydligen iväg och röstade i EU valet men det har jag ingen aning om, mamma berättade att hon var med flera gånger innan jag fick behandlingen men jag kommer bara ihåg första gången. Hela alltet är borta från dom veckorna och efter.Mig hjälpte det tyvärr inte. Men träffade en äldre dam en annan gång som när hon var djupt deprimerad satt i rullstol och inte kunde stå eller gå, efter ECT kunde hon slippa rullstolen, det här hände varje gång hon blev deprimerad. Jag har hört så olika om det, en del är väldigt negativt inställda och har inget positivt medan andra säger att det hjälpte jätte mycket. Jag var inlagd hela tiden.

Är så svårt att veta vad som är bra när det sägs så mycket olika saker.. Just nu gör jag ett sista försök med ännu en ny medicin. Samt att jag har brist på b12 och järn, så får tillskott av det också dån det ju kan påverka. Gjort en deal med läkaren att stå ut några veckor nu, så försöker göra det.

Allt är relativt, jag har bara varit på östra och snurrigheten där är enorm, dom glömde mig utomhus på gården många timmar och då hade jag ändå extra vak. Men det har ju varit struligt med personal och många olika då och då så kanske därför det blir fel ibland. Men det är väldigt fint där och är man "rätt" patient så är dom väldigt trevliga och jag kan förstå att det upplevs som trevliga avdelningar.

Sen kommer man aldrig riktigt ifrån det destruktiva, dom har inget krav på östra om att dölja skärskador och sår osv så jag gick ofta runt med öppna halvt sydda sår och satt vid tv:n bland alla andra pga att dom inte har några andra kläder där än t-shirts jag kunde låna.

Så om jag var du och var känslig för sådant så hade jag nog undvikit att vara inlagd så mycket det går.

När det gäller ect så tycker jag det mest är för stunden det hjälper. Skadar inte att testa om det känns som en sista utväg. Man har ju inte så mycket att förlora tänker jag.

Jag fick inte vara kvar på östra då de var stenhårda med att jag skulle vara på sahlgrenska, så jag skrev ut mig igår kväll och tog flyget upp till mina föräldrar imorse. Kan lika gärna må dåligt här som där känns det som just nu. Ska träffa läkaren igen i mellandagarna, så flyger hem tills dess och hoppas på att den norrländska miljön gjort mig gott.

Trist med dina erfarenheter ifrån östra!
Hade också extra vak ett tag och mig hade de stenkoll på. Men jag är å andra sidan en väldigt medgörlig patient som inte gör så mycket väsen av mig, rör mig knappast ur sängen.

Just nu hoppas jag på den nya medicinen, men hjälper den inte är jag öppen för ect.

Är så svårt att veta vad som är bra när det sägs så mycket olika saker.. Just nu gör jag ett sista försök med ännu en ny medicin. Samt att jag har brist på b12 och järn, så får tillskott av det också dån det ju kan påverka. Gjort en deal med läkaren att stå ut några veckor nu, så försöker göra det.

Jag fick inte vara kvar på östra då de var stenhårda med att jag skulle vara på sahlgrenska, så jag skrev ut mig igår kväll och tog flyget upp till mina föräldrar imorse. Kan lika gärna må dåligt här som där känns det som just nu. Ska träffa läkaren igen i mellandagarna, så flyger hem tills dess och hoppas på att den norrländska miljön gjort mig gott.

Trist med dina erfarenheter ifrån östra!
Hade också extra vak ett tag och mig hade de stenkoll på. Men jag är å andra sidan en väldigt medgörlig patient som inte gör så mycket väsen av mig, rör mig knappast ur sängen.

Just nu hoppas jag på den nya medicinen, men hjälper den inte är jag öppen för ect.

Jag har ingen erfarenhet av ECT men vill skicka en stor kram. Jag är så imponerad över att du kan skriva och uttrycka dig så bra som du gör med tanke på hur du mår :heart

Nu vet jag inte vart i Norrland du är men om du är i närheten av Skellefteå och känner att du orkar och vill hitta på något får du gärna höra av dog.

Och faktum kvarstår att när de flesta länder minskar användandet av ECT, eller har frångått det helt, så ökar antalet behandlingar i Sverige.

Varifrån har du fått siffror som styrker detta? Den senaste undersökning jag sett, från 2013, visar att Sverige visserligen ligger relativt högt men inte särskilt dramatiskt - på samma nivå som t ex Belgien och Australien. Vid den tidpunkten ökade inte antalet ECT-behandlingar i Sverige. I dagsläget ökar antalet behandlingar i t ex England och Kanada.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 292
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar