ECT-behandling

parellikusken

Trådstartare
Jag är sjuk i en svår depression sedan ett par månader tillbaka, är drabbad av återkommande depressioner. Har testat i princip all läkemedelsbehandling som finns och har nu blivit erbjuden ECT, alltså elbehandling. Jag känner mig rädd för den behandlingen och sa att jag ville fundera lite först. Fick även litium som ett alternativ att fundera över om jag vill testa.

Har någon här erfarenhet av ECT?
Låg ni inlagd under behandlingen?

Vill ha alla erfarenheter jag kan få.

Den enda erfarenhet jag har är en god vän som fick ect. Hon låg inne under tiden. Men hon låg inte inne pga ect:n, utan hon var inlagd och så fick hon ect. Det fungerade väldigt bra. Hon har lite minnesluckor precis kring behandlingen, men det är allt. Som sjukvård betraktat, kändes det som att bli sövd, och sedan vakna utan operationssår eller liknande. Men det tog några behandlingar innan hon verkligen mådde bättre.

Min partner har haft mycket svåra depressionsproblem, men har inte velat tacka ja till ect. Hen är rädd för det. Jag tycker varken bu eller bä om det. Hen har inte heller tackat ja till litium, men det har att göra med att litium och diabetes ska vara en väldigt jobbig kombination.

Jag är sjuk i en svår depression sedan ett par månader tillbaka, är drabbad av återkommande depressioner. Har testat i princip all läkemedelsbehandling som finns och har nu blivit erbjuden ECT, alltså elbehandling. Jag känner mig rädd för den behandlingen och sa att jag ville fundera lite först. Fick även litium som ett alternativ att fundera över om jag vill testa.

Har någon här erfarenhet av ECT?
Låg ni inlagd under behandlingen?

Vill ha alla erfarenheter jag kan få.

Vet flera som genomgått sådan behandling med bra resultat. Nackdelen är minnesförlust men det är inte säkert man får det och oftast är det övergående.
Några har legat inne i samband men andra har kommit till sjukhuset för behandling så det krävs ingen inläggning.

Har blivit erbjuden men tackat nej. Likaså har jag tackat nej till litium men det beror på biverkningarna. Hade jag drabbats av en så illa depression som jag fick typ förrförra gången hade jag testat ECT om du frågat mig idag efter att jag hört från flera hur positiva de varit till sin behandling, men inte litium.

Tack för ena svar! Värdefullt för mig att läsa.
Jag har förstått att depressionen i sig kan ge minnesproblem också, så får man mer än tillfälliga problem med minnet så behöver det inte bero på ECT'n.

Väntar nu på att få se vad de säger på sitt behandlingssamtal imorgon, kommer antagligen i dagarna få träffa en läkare igen för att få en behandling. Vill om möjligt slippa inläggning, speciellt över jul, men vill läkaren lägga in mig antar jag att det behövs.
Träffade psykologen idag som tyckte jag skulle läggas in, så vi får väl se hur det blir.

Tack för ena svar! Värdefullt för mig att läsa.
Jag har förstått att depressionen i sig kan ge minnesproblem också, så får man mer än tillfälliga problem med minnet så behöver det inte bero på ECT'n.

Väntar nu på att få se vad de säger på sitt behandlingssamtal imorgon, kommer antagligen i dagarna få träffa en läkare igen för att få en behandling. Vill om möjligt slippa inläggning, speciellt över jul, men vill läkaren lägga in mig antar jag att det behövs.
Träffade psykologen idag som tyckte jag skulle läggas in, så vi får väl se hur det blir.
Ja, depression kan typiskt störa både tidsuppfattningen och minnet. Men jag inbillar mig - helt utan grund - att minnesstörningarna vid ect (om det blir några) är mer distinkta.

Ja, depression kan typiskt störa både tidsuppfattningen och minnet. Men jag inbillar mig - helt utan grund - att minnesstörningarna vid ect (om det blir några) är mer distinkta.
Du menar som en rejäl tonårsfylla kunde göra? ;)

Till saken hör väl också att jag varit inlagd två perioder i höst och inte känt mig trygg där. Personalen gav mig nästan alltid fel medicin, läkaren talade nedlåtande till mig (kallade mig "blomman"..) och på en av avdelningarna var det ingen vägg mellan sängarna. Känns inte så bra att ligga knappt två meter ifrån en som kommit in med en massa självskador och ligger med extravak dygnet runt, utan vägg. Svårt att slappna av då.
Men inser väl att jag skulle behöva läggas in, men den avdelning jag tillhör kommer jag inte klara av att vara på.

Till saken hör väl också att jag varit inlagd två perioder i höst och inte känt mig trygg där. Personalen gav mig nästan alltid fel medicin, läkaren talade nedlåtande till mig (kallade mig "blomman"..) och på en av avdelningarna var det ingen vägg mellan sängarna. Känns inte så bra att ligga knappt två meter ifrån en som kommit in med en massa självskador och ligger med extravak dygnet runt, utan vägg. Svårt att slappna av då.
Men inser väl att jag skulle behöva läggas in, men den avdelning jag tillhör kommer jag inte klara av att vara på.

Jag har också behövt bli inlagd men tagit mig ut så fort som möjligt igen. Jag mår sämre inne på en avdelning. Så om du inte tror på en inläggning så säg det. Det finns alternativ, tex uppsöka psyk eller kort visit på akutpsyk varje dag för bedömning. Så behöver du inte ligga inne över jul om du inte vill. Är du suicidenägen är dock läget annorlunda men då antar jag du redan hade haft ett LPT på dig nu.

Mer som en tonårsfylla med ect, inbillar jag mig. Som en tydligt minneslucka som man kan placera i tiden, även om man inte minns något.

Depressionsminnesstörning verkar mer göra en gegga av minnet, än att plocka bort så distinkta bitar av tiden.

Kan du få vara på någon annan avdelning? (Min partner får vara på medicin/diabetes om han skulle behöva ligga inne för depression, tex. Nu sker det nog inte, men ändå.)

Jag har jobbat inom psykiatrin flera år och massvis av våra patienter fick ECT. Vissa redde det ur sig för med en kort serie on 3 behandlingar. Vissa fick en ny serie om någon månad. Vi körde så gott som alltid korta serier, inga tio behandlingar åt gången eller så.

I princip alla blev hjälpta. De flesta blev som förbytta efter en enda behandling. De kunde ha varit sängliggande i veckor, och på kvällen efter behandlingen kom de upp och ville duscha eller titta sig omkring eller liknande.

Den minnesförlust de fick gällde behandlingsdagen, främst förmiddagen.

Behandlingen gick fint till. Vi var tcå ur personalen samt vår egen psykiater samt anastesiläkare och akutvårdare för att trygga patienten.

Jag har varit med under kanske femtio behandlingar lite knappt.

Jag har också behövt bli inlagd men tagit mig ut så fort som möjligt igen. Jag mår sämre inne på en avdelning. Så om du inte tror på en inläggning så säg det. Det finns alternativ, tex uppsöka psyk eller kort visit på akutpsyk varje dag för bedömning. Så behöver du inte ligga inne över jul om du inte vill. Är du suicidenägen är dock läget annorlunda men då antar jag du redan hade haft ett LPT på dig nu.

Har tyvärr suicidtankar som är ständigt närvarande, så jag förstår att en inläggning vore rimlig. Även att jag inte har ork till att laga mat eller äta är en anledning till inläggning, då får jag åtminstone mat och mer energi ifrån det. Och om det skulle bli värre kan jag få dropp.

Mer som en tonårsfylla med ect, inbillar jag mig. Som en tydligt minneslucka som man kan placera i tiden, även om man inte minns något.

Depressionsminnesstörning verkar mer göra en gegga av minnet, än att plocka bort så distinkta bitar av tiden.

Kan du få vara på någon annan avdelning? (Min partner får vara på medicin/diabetes om han skulle behöva ligga inne för depression, tex. Nu sker det nog inte, men ändå.)

Hoppas på att kunna få vara på östra, där har de bra avdelningar. Men jag tillhör sahlgrenska och blir alltid tillslut placerad där. Men kan ju alltid prata med läkaren och berätta hur jag känner, kan ju tycka att det inte borde vara omöjligt att i mån av plats få ligga där jag inte vantrivs.

Jag har jobbat inom psykiatrin flera år och massvis av våra patienter fick ECT. Vissa redde det ur sig för med en kort serie on 3 behandlingar. Vissa fick en ny serie om någon månad. Vi körde så gott som alltid korta serier, inga tio behandlingar åt gången eller så.

I princip alla blev hjälpta. De flesta blev som förbytta efter en enda behandling. De kunde ha varit sängliggande i veckor, och på kvällen efter behandlingen kom de upp och ville duscha eller titta sig omkring eller liknande.

Den minnesförlust de fick gällde behandlingsdagen, främst förmiddagen.

Behandlingen gick fint till. Vi var tcå ur personalen samt vår egen psykiater samt anastesiläkare och akutvårdare för att trygga patienten.

Jag har varit med under kanske femtio behandlingar lite knappt.
Åh! Låter ju kanon!
Tack så mycket för bra svar, känns som att jag borde ge det ett försök. Ska prata med vården om det imorgon och se vad de säger.

Jag har blivit erbjuden ECT men tackade nej, däremot genomgick min bästa kompis ECT-behandling. Det hjälpte tyvärr inte mot hans depression, och dessutom fick han en hel del problem med minnet. Under kanske 1,5 års tid hade han stora problem med närminnet, han kunde berätta samma historia 5 gånger vid ett och samma tillfälle som vi träffades, utan att ha en aning om att han redan hade sagt det. Idag är hans minne som vanligt igen.

Jag har blivit erbjuden ECT men tackade nej, däremot genomgick min bästa kompis ECT-behandling. Det hjälpte tyvärr inte mot hans depression, och dessutom fick han en hel del problem med minnet. Under kanske 1,5 års tid hade han stora problem med närminnet, han kunde berätta samma historia 5 gånger vid ett och samma tillfälle som vi träffades, utan att ha en aning om att han redan hade sagt det. Idag är hans minne som vanligt igen.
Oj, lät inte så bra. Men å andra sidan är det väl bättre än att dras med suicidtankar. Verkar som att det hjälper de flesta.

@parellikusken Jag äter förresten litium sedan ungefär 10 år tillbaka så har du några frågor om det svarar jag gärna om jag kan.
Vad har du för bieffekter?
Jag är inte bipolär, men har återkommande depressioner. Förstått det som att litium kan fungera ändå för att förstärka annan antidepressiv medicin.
När kände du av effekt av litium? Gick det snabbt?
Biverkningar?

Vad har du för bieffekter?
Jag är inte bipolär, men har återkommande depressioner. Förstått det som att litium kan fungera ändå för att förstärka annan antidepressiv medicin.
När kände du av effekt av litium? Gick det snabbt?
Biverkningar?
Jag kommer inte ihåg hur snabbt jag märkte effekt av den.
Jag är bipolär och litiumet tar bort både de värsta topparna och de värsta dalarna i mitt mående.
Biverkningarna var värst i början, då var jag hysteriskt törstig hela tiden och skakade riktigt mycket, händerna skakade hela tiden men vissa dagar kändes det som att hela kroppen vibrerade. Idag tror jag inte att jag har några direkta biverkningar, visst skakar mina händer fortfarande lite men det är inget jag tänker på och andra ser det inte om jag inte sträcker fram händerna och visar dem. Det jag kan störa mig på är att jag måste hålla koll på hur mycket kaffe, te eller öl jag dricker, dricker jag för mycket (mer än jag brukar) blir litiumet mer koncentrat och jag blir skakig/darrig igen, det går dock över efter några timmar.
Ibland känns det bökigt med litiumet, men min livskvalitet har ökat tack vare den så för mig är det utan tvekan värt det.

Jag har inte fått det, men en nära vän. När hen kom hem hade hen glömt hur man gjorde vissa basala "vardagssaker" som hen gjort dagligen i 10-20 år. Vill inte gå in på detaljer, men kan väl jämföras med att man skulle stå med lakanet i handen framför sängen för att bädda den men inte kommer längre för man inte vet hur man ska göra. Minnet kom visserligen tillbaka efter ett tag, men det var betydligt mer som försvann än bara runt behandlingen. Behandlingen hjälpte inte heller.

Men, med det sagt, har man allvarliga suicidtankar och mår så dåligt att livet inte fungerar och inget annat hjälper så är det ju möjligt att det är värt det ändå. Jag anser dock personligen att det inte ska ses som nåt annat än en sista utväg med tanke på riskerna, vill minnas att jag läst att Sverige är det enda land i EU som använder sig av ECT i stor utsträckning och är inget som uppmuntras på annat håll, av den anledningen (minns dock inte var, så kan inte hänvisa källa så kan inte säga säkert att det stämmer). Jag tycker det är obehagligt när det "glamouriseras" och ses som nåt lättvindigt och enbart bra - för man ska VERKLIGEN vara medveten om riskerna och anse att det är värt det. Personligen tror jag ju att det funnits andra utvägar för de flesta, om det hade funnits resurser. Nu får väl många ordentlig behandling först när det är "för sent" och då blir ECT den enklare vägen att gå. Sjukvården verkar inte heller vara nåt vidare på att upplysa om riskerna, utan informerar bara om fördelarna...

Jag har inte fått det, men en nära vän. När hen kom hem hade hen glömt hur man gjorde vissa basala "vardagssaker" som hen gjort dagligen i 10-20 år. Vill inte gå in på detaljer, men kan väl jämföras med att man skulle stå med lakanet i handen framför sängen för att bädda den men inte kommer längre för man inte vet hur man ska göra. Minnet kom visserligen tillbaka efter ett tag, men det var betydligt mer som försvann än bara runt behandlingen. Behandlingen hjälpte inte heller.

Men, med det sagt, har man allvarliga suicidtankar och mår så dåligt att livet inte fungerar och inget annat hjälper så är det ju möjligt att det är värt det ändå. Jag anser dock personligen att det inte ska ses som nåt annat än en sista utväg med tanke på riskerna, vill minnas att jag läst att Sverige är det enda land i EU som använder sig av ECT i stor utsträckning och är inget som uppmuntras på annat håll, av den anledningen (minns dock inte var, så kan inte hänvisa källa så kan inte säga säkert att det stämmer). Jag tycker det är obehagligt när det "glamouriseras" och ses som nåt lättvindigt och enbart bra - för man ska VERKLIGEN vara medveten om riskerna och anse att det är värt det. Personligen tror jag ju att det funnits andra utvägar för de flesta, om det hade funnits resurser. Nu får väl många ordentlig behandling först när det är "för sent" och då blir ECT den enklare vägen att gå. Sjukvården verkar inte heller vara nåt vidare på att upplysa om riskerna, utan informerar bara om fördelarna...
Vem tar lätt på ECT? Visserligen har du många bra poänger men du verkar ha glömt att depression är en sjukdom som kan vara dödlig. Vid vissa katatona tillstånd är det den enda möjlighet som finns.

Vem tar lätt på ECT? Visserligen har du många bra poänger men du verkar ha glömt att depression är en sjukdom som kan vara dödlig. Vid vissa katatona tillstånd är det den enda möjlighet som finns.
Vården, bl.a. Om en person anser sig fått sitt liv förstört efter en behandling anser den ju uppenbarligen inte själv att det var sista utvägen, och så länge vården bara pratar fördelar så verkar man ju inte se det så allvarligt som man borde.

Tro mig, jag är väl medveten om att depression är dödligt, vilket också var anledningen till att jag skrev att det, under vissa omständigheter, kan vara värt det ändå. Så nej, jag har inte glömt det. Finns det inga andra möjligheter är det ju en sista utväg, vilket var precis vad jag skrev att det ska användas till. Men så ser det inte ut idag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 292
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar