Economy Newmarket Rug

Messy

Trådstartare
någon som har ett sånt?
med 80% ylle... de äkta har ju 100%... jag e fett sugen på ett Economy Newmarket Exercise Sheet..

kostar ju MYCKET mindre... men man vill ju inte att det inte ska andas så hästen får vämeslag :D

Sv: Economy Newmarket Rug

JAg har sett väldigt många som har det och deras hästar verkar inte må dåligt... Funderar faktiskt själv på att införskaffa ett då ja inte tycker att det finns några bra svettäcken med kryssgjordar.

hehe... sant, det e svårt å hitta..

men du, hansbo combitäcke e GULD...
lägg på ett fleece över om det e vinter...

ifs inte kryss... men vad ska du med kryss till om det e svettäcke?!
släpp in hästen i boxen - rulla - borsta - täcke :D

Jag har newmarkets ridfilt, Precis nyinhandlad så kan inte utala mig om den, men jag är helt kär i den ;)

Min häst går ut ur täckena om det inte är kryssgjord. Iofs tar han inte sönder dom men det är trist om han fryser... Tycker dessutom inte om maggjordar då de kan ge fula streck... hihi- ja ja vet att jag är lite konstig...
Vill gärna kunna ha en filt hela natten och att de byter på morgonen... är inte alltid så sugen på att vänta på att han ska torka. Tränar sent på måndagarna tex... Gillar inte fleece- stötar!

från ridsportshopen?

vilken strl har du i täcken i vanliga fall, å vilken strl har du på din ridfilt?

går ridfilten upp bra? (har galoppsadel å vill ha filten en bit upp över manken, men ändå precis över svansroten)

Jag köpte det i vintras , är nöjd med det förutom att jag skulle vilja haft det lite längre . Det är strl 135 cm och jag har ett litet ganska kortryggat fullblod. Var perfekt till D-ponnyn 143 cm och smäcker i typen.Så jag hade köpt 145 cm ,fanns tyvärr inte när jag beställde så jag chansade på 135 cm . Det går bra men lämnar en liten bit vid svansroten .

har en sådan "träckfilt" som är rätt så stor, lagom så den täcker hela ponnyns rygg och mage och mina ben på vintern perfekt att kura in sig i :love: ;) :)
den är ju varm och gosig och bra att ha när man ska ut och skritta etc. under vanligt ridpass har jag Equilines ridtäcke i ull el. dyl som sitter kvar när man rider. filten är ju inte lika lätt att rida i kanske :p.

fast det här e sånna man lägger under sadeln... som ridmänniskor oftast brukar va lite "rädda" för ;)

är hästen krallig? bred bog?

jag har ju en tunnis.... :)
om jag köper 145 så kanske det åker bakom manken?

jo jag förstod det, eftersom det stod excerise sheet. :p
men tänkte ändå skriva att jag tycker om filten, det är ju ändå samma material. min följde med foderponnyn så är inte riktigt säker om den är billiga modellen från tex ridsportshopen el. den "äkta".

shit ska jag köpa rid å inne täcket... min BORTSKÄMDA häst :love:

köpte H**Ks ylle.. men det e så tunnt... å jag gillar det inte 100% (blev arg när jag va där... så täcket för väl med sig stämningen) ;)

brun häst med fiiint gult täcke... hon vill nog ha det... ska fråga imrg :angel:

Senast ändrad:

Det är ridtäcket jag har från Ridsportshopen . Läste lite slarvigt . Har även ett vanligt täcke men kommer inte ihåg var det kommer ifrån ,det är väldigt stort i bogen.135cm drunknar ponnyn i runt bogen men lagom långt.Passar inte ens i halsen på mitt fullblod med bred bog o hals.Fö super täcke.

Messy skrev:
någon som har ett sånt?
med 80% ylle... de äkta har ju 100%... jag e fett sugen på ett Economy Newmarket Exercise Sheet..

kostar ju MYCKET mindre... men man vill ju inte att det inte ska andas så hästen får vämeslag :D

Jag har visserligen inte just den modellen som du vill ha men antar att det är samma matriel i täcket.

Jag köpte sådana täcken till mina hästar för 2 år sedan. Är väl ganska nöjd.

Vore ju förståss bra om dom inte hade vart så stora i bogarna(ändå så har jag grova irländare) att det hänger en aning.
Själva "yllet" i täckena går inte att jämföra med äkta "Earl of Whitneys" Golden Stripe saker. Det är väldigt stor skillnad på både kvalitet och utseende tycker jag. Man känner skillnaden.

Jag har ett gammalt äkta Golden Stripe täcke som hållt passformen och vart kanonbra i många år. Det är inte på något sätt dåligt ännu men det är en större storlek än vad mina hästar behöver. Det hade jag på min förra häst.

Har även ett ländtäcke i äkta GS som är helt outstanding och håller sig fint år efter år trots flitig använding.

Det gör ju inte detta Newmarket. Efter att ha använt dom ganska sparsamt i 2 år så börjar "yllet" att nötas bort på vissa ställen och man ser "vävtrådarna"(eller vad man ska kalla det?). Det som är under allt ylle. Täcket känns även lite syntetiskt tycker jag. Det känns även mycket tjockare än ett äkta, men det är nog för att det är mycket mer "luddigt" och inte alls lika bra vävt som det i 100 % ylle.

Men visst är det ett prisvärt täcke och har man ingen erfarenhet av de äkta så tror jag att man kommer att bli jättenöjd!

Det är dessutom mycket skarpare färger i det än i det äkta.

oj vilket utförligt svar!!! :banana: tack!!!!

å tack alla andra...

nu ska jag å min svåra beslutsångest sätta oss ner å fundera... :eek:

Jag har storl 135 till min övervuxna och väldigt kraftiga D-ponny. den ligger perfekt och är perfekt i längd slutar precis vid svansroten (lite bakom)

trodde 135 skulle vara för litet så täntke ta 145 men tur att jag ej gjorde de

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 198
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka