Eckhardt Meyners

true_blue

Trådstartare
Eckhardt Meyners - vi var där - någon mer? Intressant var det, verkligen. Enda lilla minuset kanske att liite mer ridinstruktion kunde ha varit på plats. Men med tanke på formatet gjorde han underverk. Jättekul att Strömsholm tar såna här initiativ! :)

Sv: Eckhardt Meyners

Nej jag var inte där - har haft så mycket att stå i.:o

Har läst hans bok däremot, och tyckte det var kul att han var medveten om detta med (mina) SI leder i alla fall.
Och höftledens betydelse:) :) :)

Och överhuvudtaget om hur mycket ryttarens kroppshantering påverkar hästens sätt att röra sig:angel:

Men min tanke när jag läset boken. - varför inte lika gärna Sally svift?

Strömsholm kunde ju tagit hit Sally för 20 år sedan:confused:

Eller i all fall läst...

Eftersom jag har en "bad hair day...."

-Så tänker jag att de som är lite kunniga, känner igen kunskap hos andra. :angel:
Är man helt okunnig så måste man gå på kändisskap :angel: (strhlm)
Eckhart Meyners är tysk - jobbar på Warendorff (?)

Kanske Hannes Mueller sådde ett frö i all fall....
även om det spirar långsamt...

Nu enf råga till True Blue.
Var han sådär artig med sina instruktioner, som många tyskar är, så att ingen tog dem på allvar?

Senast ändrad:

Det var lite blandat. Han var rätt skämtsam och rolig också, men sa direkt - rakt ut - sanningar. Det var nog lite olika hur folk tog det.

Otroligt bra för oss som ej har någon kunskap om den egna kroppens olika funktioner. Mer av detta men som vanligt i kombination med annat.Tycker inte att han hade samma budskap som sally swift dock. Han var mer inriktad på kiropraktik. Hon är nog mer åt tai chi hållet. Men allt vävs väl samman. Jag tyckte det roligaste var att se hur avslappnade hästarna blev när ryttarna blev lösgjorda. OCH jag visste att min tid snart var kommen har alltid varit lite slapp och lealös. Så att få höra och se att man inte ska sitta prick stilla var skönt. Men nu rör sej ju alla delar som ej ska röra sig på mej så jag har mycket att göra men ändå. Har varit på många bra clinics på strömsholm.

Jag var där, och jag håller helt med, det var faktiskt jättebra och intressant. Provade några av dom kunskaper jag fått under dagen, när jag red på kvällen och vad kan man säga.... hästen visade MYCKET tydligt att han gillade mina nya insikter:). Ekipagen som deltog visade tydligt skillnad mellan före och efter, det var häftigt och odiskutabelt att relativt enkla övningar hade stor effekt.

Det behövs många olika infallsvinklar på denna "nya" inställning till ridning (allmänt sett iallafall), huvudsaken är att det finns fler instruktörer som kan nå ut till många olika grupper. Det blir så lätt att slå ifrån sig när det kommer ifrån "fel" inrikting annars.

Framförallt är det nog viktigast att de som arbetar som tränare på lite högre nivåer anammar dessa insikter. Det är ju de som formar de ryttare som tjänar som idealbilder. Får vi in mer sådant tänk redan i ridskolorna, vore mycket vunnet både för ryttare och hästar.

Håller helt med och har haft precis samma funderingar som dig Susanne.
Varför inte öppnat ögonen och öronen tidigare..???

Det har i detta land funnits kunskap om detta länge. Men det var kanske "fel" personer som utövade det.

Jag arbetar som instruktör och har arbetat med olika metoder på vår ridskola i många år, men kände att det inte var riktigt fint och väldigt suspekt hos andra instruktörer och tränare.

Att jobba med sitsen skulle bara sträcka sig till "trampa ner hälen och räta på dig".
Så när Ridsportförbundet startade projektet "God ridning" med bl.a Eckhardt Meyners som föreläsare så var det ju med blandade känslor....jaha nu hade det blivit rumsrent..

ja det är väl bra att det ÄNTLIGEN fåtts upp ögonen för vikten av en funktionell sits på fler håll? Trots allt har Strömsholm lite större genomslagskraft än vi små enskilda instruktörer.
Visst vore det trevligt om även goda inhemska instruktörer som fokuserar på detta kunde lyftas fram, men hur?

Angua skrev:
Visst vore det trevligt om även goda inhemska instruktörer som fokuserar på detta kunde lyftas fram, men hur?

Absolut men i Sverige (läs tidningen Ridsport alternativt förbundet) kan det bara vara rätt om det kommer från någon "känd" att någon annan mer okänd har sagt samma sak i 20 år spelar liksom ingen roll:crazy:

jag vet.. men när de äntligen börjar vakna så är det väl bara att gratulera ;)

Fick både hans senaste bok och en plats på clinic till sommaren i Julklapp :d

Ska bli spännande att träffa honom.

De jag umgås med i Tyskland känner honom och talar väl om det han gör.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: soom
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 974
Senast: Badtz Maru
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka