e primatico (us)- bay commau(fr)

W

Waltzing Mathilda

Är det någon av er kunniga, som har info ang denna härstamning? Har hittat ett sto som verkar intressant, men jag har inte hittat så mycket bra info om härstamningen. Såg Primatico i danska hingstkatalogen, och tyckte han var tilltalande, stoet kan nog bli lik honom... Hon är tänkt som dressyrhäst och för ridavel. Tacksam för all info ni sitter inne med! Och gärna var man kan hitta bilder!

Sv: e primatico (us)- bay commau(fr)

Hittar inte stoet du skrev i rubriken?

Men den enda jag träffat efter Primatico (vad jag vet) lämnar en del övrigt att önska vad gäller psyket......

Men dom har ju en mamma och det kan bero på den kombinationen också, förstås...

Jag hittar henne inte heller, vet ju inte vad hon heter... Hurdana kan de vara i psyket, enl uppg är hon (förstås) jättesnäll. Vet du något om morfar? Honom hittar jag inte heller, kanske felstavat!

Det var det! Bay Comeau ska det vara!

Bay Comeau är morfar till ett gäng fina hästar i Danmark, den enda jag kommer i håg nu är Cut Comeau, men det är en hel familj. Jag skulle tro att "ditt" sto kommer från den familjen.

Åh, ja, hittade nu, den delen gillar jag, särskilt Arctic Tern-sidan.
Jag har haft två fullblod från Danmark och båda har haft delvis samma linjer där, mkt bra ridhästar i alla fall, och den ena mkt bra galopphäst också:banana: Mkt franskt var det i båda:idea: Gillar det. Mkt bättre på mammans sida än den Primatico jag känner, :idea:

Kanske har andra här mer upplysningar om hur Primatico avkommor är, har som sagt bara träffat en....

Tackar för era svar. Gärna info om Primatico-avkommor...:)

Jag har sett några Primatico-avkommor på Klampenborg och det var inte roligt. Mycket humör och någon var rent skogstokig. Skulle nog vara mycket säker på mödernet för att våga chansa:angel:

OK! Hur mycket kan vara arv resp miljö, tror ni. Klarar de inte galoppens speciella krav, eller är det verkligen rent mentalt/temperamentsmässigt? Någon som har åsikter!

Nja den jag känner till är det rent temperamentsmässigt skulle jag säga.
Jag kan säga att denna är nog en av de mest svåra hästar jag har träffat nån gång, och eftersom jag känner till miljön den kommer ifrån och andra hästar som kommit därifrån så - nej, knappast miljö.

Den är (antar jag fortf) mycket egensinnig, för att inte säga oresonlig när det går den emot (och det anser den ofta att det gör:angel:) En häst som är lättkränkt, om hästar kan vara det. Och den reagerar då våldsamt.
Hos vana människor kan det gå bra, men annars är det nog en av de få hästar jag skulle beteckna som farlig, faktiskt - och jag har träffat ganska många. Den är opålitlig och kompromisslös. Den kan vara rar och go också, men är aldrig pålitlig. Ang att klara krav så är det väl ett av problemen, den anser sig inte klara särslkilt många krav, öht.....- och talar om det tydligt. Det gäller inte att den inte klara galoppens krav, inte alls.

Nu har den en del att brås på även på mammans sida:angel: Din har ju bättre möderne skulle jag säga.

Men ja, som sagt, det är den enda avkomman jag träffat i o f s.

Senast ändrad av en moderator:

Har själv kontakt med en primatico-avkomma. Han är väldigt snäll så långa allt löper på som vanligt, men om något ändras, då har han tendens till att frysa eller dyl. Förövrigt är han jättesnäll att rida och hantera.

Vet även en till Primatico-avkomma som även hon är lite speciell i psyket. Inte dum på något sätt, bara lite speciell. Fryser ibland och sånt som ovanstående, men är förövrigt jätte snäll att rida och hantera.

Tack för era svar! Så det verkar som Primatico nedärver ett inte alldeles lätt psyke, men mödernet var desto trevligare... Får väl försöka träffa damen IRL, och se om det överhuvudtaget faller i smaken. Det kan ju falla redan på annat...Och har någon mer att komma med, mottages alla erfarenheter tacksamt!

Sv: e primatico (us)- bay comeau(fr)-Mendez

Har efter lite detektivarbete lyckats hitta stoet och därmed modern.
Rough and Ready resp L'arc De Ciel. Har någon några åsikter/uppgifter om mödernet??

Sitter på en Primaticoavkomma född -03. Har haft honom i snart 2 månader och hittills har både jag, tränare, veterinär, hovslagare och stallpersonal bara bra att säga om honom.
Han har ett bra steg och är fin i dressyren, arbetsvillig och supertrevlig att sitta på. Planerar att utbilda honom vidare och börja tävla dressyr nu i vår om allt går bra :)
Helt underbart temprament, han har verkligen ett järta av guld. Vem som helst kan hantera honom. Inga problem att rida ut på själv (i bara grimma om man så vill). Han är väldigt mogen mentalt också, inga bäbisfasoner alls. Bland de lugnare och snällare hästar jag någonsin träffat.
En riktigt långbening är han också, men han håller bra kolla på alla fyra, lååånga ben :)

Det låter ju bra, ja, som sagt jag har bara träffat en, skönt att det finns lättare varianter. :idea:

Bra steg har den dock, mycket taktfast bra trav, som ett halvblod:bow: Men inte så luftig i steget, som jag vill ha (fast vem vet med mer medveten träning av traven så.....)

Det låter ju härligt! Du har ingen bild? Jag ska åka och titta på stoet på söndag, och hoppas att hon faller oss i smaken!

Bara lite nyfiken! Var du och tittade på stoet?? Köpte du?

Jag tittade på stoet, och hon var verkligen mysig. Tyvärr dåligt underlag att visa henne på, men såg trots allt OK. Rätt utåttåad, men kanske går det att fixa till, då hovvården kunde varit bättre. Har lagt ett bud, och väntar med spänning...

Liknande trådar

Avel Ska i all hast bestämma hingst på några dagar till ett fint selektionssto, tävl t o m 1.40 och msv dressyr, diplom på 3 årstest, fin typ...
2
Svar
23
· Visningar
4 683
Senast: Equestra
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
Foder & Strö Har en fråga ang. vitaminer. Häst 1: Valack, fick fång i mitten på Juni, är nu under igångsättning (endast skritt vid hand än...
Svar
12
· Visningar
1 779
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka