DYRT hö- vad göra?

P

Pacific

jag har snart inte råd med hö. Jag betalar idag 3.30 kr/kg hö, utan analys. När jag fick min häst för ganska precis ett år sen betalade jag 2.70 kr/kg hö i samma stall.
Priset bara höjs. Dessutom får vi nya hölevaranser varannan månad så ta analys alla dessa gånger kan jag ju inte betala själv. Tog analys på första leveransen men nu har det redan kommit en ny.:crazy:

Stallägarnas hästar äter väldigt lite hö (5 kg hö per dag till stora halvblod) så de bryr sig itne om att det är dyrt och tycker att vi var knäppa som tog analys "för man ska inte bolla med kraftfodret".
Tilläggas ska kanske också att höt i princip inte innehöll något protein alls (32 g smrpr).

Att höt är så dyrt beror på att vi inte kan ta hem mer än 5 ton per gång för byggnaden inte klarar det och de köper hö från ett företag som köper hö från olika bönder.

Vad skulle ni göra? Eget hö har jag ingenstans att förvara vill gärna inte byta stall och att prata med stallägarna känns helt lönlöst.

INGEN annan i stallet tycker det här är konstigt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: DYRT hö- vad göra?

Hej usch vad tråkigt när det blir så. Tyvärr så är hö priserna dyrare i år men det tycker jag låter lite väl dyrt. För att höet är så dyrt beror nog med på att de köper det av företag som köper det av bönderna tror f**nken att det blir dyrt då. Du har ingen egen häst transport där du kunnat lägga eget hö i. Men då kanske du inte vill låsa transporten med det. Är inte halvbloden magra om de inte får mer än det i mängd. Byta ställe är aldrig roligt men kan du inte kolla runt lite om det finns fler ställen som du kanske kan trivas på som har bättre hö och priser. Kan du inte försöka att prata med de som äger stallet om de inte kan köpa av bönderna direkt man tycker ju att de med vill komma undan billigare. för det blir ju svindyrt om dagen för det priset. Hoppas allt löser sig för dig. Yrbin

Nää inte magra för de får n himla massa kraftfoder. däremot så är två av de tre väldigt agressiva.

Nä en transport vore guld värt men har tyvärr ingen och ekonomin tillåter inte att köpa någon nu. Får inte ställe små silagebalar på gården heller för det skräpar ner så mycket.:mad:

Ska kolla upp ett annat stall som ligger i närheten imorgon.. Känns trist att flytta iofs är det bara 5 minuters gångavstånd:cool:

Stallägarna tycker at det är super att köpa hö på det här sättet för det blir inget jobb för dom alls typ. Det som gör mig så irriterad är att ingen annan i stallet reagerar.
Jo dagspriset blir asdyrt 33 kr/dag alltså typ 1000 kr/månad.

Nej får inte ha silage på gården för det skräpar ner och är ivägen - suck

Verkligen tråkigt när det bli såhär.
Kan ni inte höra med bönderna runt omkring om ni inte kan köpa hö av dem istället?
Det blir ju billigare när man inte har en massa mellanhänder.
annars får man helt enkelt byta stall...

Det var det dummaste för hö, vad är det för stallägare egentligen?
Klart ni måste kunna få köpa eget grovfoder på något vis. Hösilage i småbalar vore väl om något, det som skräpar ner minst. De kan man ju ha liggandes ute om det är så , så de kan ju just inte ta speciellt mycket plats heller.

Om jag vore du skulle jag flyttat därifrån omedel bums även om det blir längre till andra stall. Klart hästen ska kunna få ordentligt med grovfoder. Bra foder, utevistelse, hästkompisar m.m. måste få vara prioritet t.ex. framför ridmöjligheter.

Flyttade själv till ett annat stall ca 9 km hemifrån när jag har ett på 3 min gångavstånd, men känner så här i efterhand att det helt klart var värt det!

Över 3:- /kg är ju dessom hutlöst för ett hö om det inte ens har någerlunda värden, så då måste ju andra alternativ som eget grovfoderinköp vara en självklarhet tycker jag.

jo det kan man ju tycka. Men inte stallägarna.

Jo det är lite speciella typer.

Jag får inte ta hem eget grovfoder om jag inte förvarar det själv(t.ex. i transport) och det ar jag inte möjlighet till. Så att ta hem silage på småbal kan ju låta som ett bra alternativ då det fungerar till en häst utan att mögla och inte belastar höskullen. Men de vill inte ha massa "skit" på stallplan.
Just nu får häste foderstat som inte är baserad på analys vilket inte känns kul när jag precis har fått tillbaka honom i fint hull sen han föll ur i örjan av sommaren.

Ska som sagt kolla på ett stall som ligger precis bredvid imorgon.. hoppas fortfarande boxen är ledig där bara.

*lite off topic*

Men har ni sett vad de tar i djuraffären (till kaniner å marsvin)
per kg hö!! Det kan ligga på 30:- för ett eller två kilo. sammamed halmen!
Höll på att dö när jag såg det!!
Snacka om att gå på vinst de där affärerna!

Tilläggas ska kanske också att höt i princip inte innehöll något protein alls (32 g smrpr).

Hej. Är det en unghäst? Ja då är värdet lågt. Men om det är en "fritidshäst" eller tävlingshäst är värdet acceptabelt. Idealvärde: 40g/kg foder, men användbart värde: 25-65g/kg foder.
Ja, du betalar hutlöst för höt, speciellt när det inte är analyserat. Men har inte stallägaren bokat upp hö för hela prioden? Då brukar leverantören försöka se till att man får likvärdigt hö hela tiden.
Jag har inte heller någon lagringsplats. Men min bonde/leverantör har koll på att jag får från samma parti hela tiden. Jag tar hem ca 600 kg per gång. (har 5 hästar) och det betalar jag 1500:- för. Lastat, hemkört, lossat, staplat och dessutom är det analyserat. Jag förvarar höet i en tom box (som jag inte betalar extra för eftersom lagringsmöjligheterna är begränsade). Min stallägare har en förmåga att själv sprida ut sej och sitt så det blir inte mycket plats över till oss andra.
Nej, jag skulle råda dej att flytta därifrån. Jag vet att det är jobbigt, men med facit i handen inser du nog att det var värt allt extrajobb en flytt innebär.

Hutlöst pris för oanalyserat hö. Jag betalar 1.20 med bra analysvärden dock på rundbal.

Jo jag menar inte att det var oanvändbara värden men man borde kunna få mer när det är så dyrt.

Vi får inte hö från ens samma område utan olika gårdar varje gång i olika delar av mälardalen och ny leverans varannan månad.

Mycket pengar för lite hö. Även i Storstan.
Du får betala för bekvämligheten att höet finns på plats.

I dyraste laget. Antingen får du flytta eller köpa hösilage själv. Komma överens med stallägaren om en liten upplagsplats på baksidan av stallet eller förvara hemma på balkongen.

40 kg hösilagebalar hittar du för 90:- /balen i Stockholmstrakten.

/P Döben

Om du inte kan byta stall så finns det iallafall några möjligheter att fylla grovfoder kvoten med lite mindre hö. Du kan ha hästen på halm (havre- eller vete halm brukar de gärna äta) om den är av vettig hygiensik kvalitet. (fast det kanske stallägarna tycker är "slabbigt" också?) Du kan komplettera hö och halm med lucernhack för både tuggbehov och ökat proteinintag från grovfoder. Men det kanske blir samma prisnivå i slutändan om du måste ge mycket lucern?

*lite off topic*

Men har ni sett vad de tar i djuraffären (till kaniner å marsvin)
per kg hö!! Det kan ligga på 30:- för ett eller två kilo. sammamed halmen!
Höll på att dö när jag såg det!!
Snacka om att gå på vinst de där affärerna!

Knappast.. testa att stoppa det i småpåsar så kanske du inser jobbet bakom det. Maksininvestering, leverans osv. :D
Tänk sen att du säljer en sån påse då och då.

Jag skulle försöka förhandla bort höet i hyran och skaffa mitt eget. Ifall det inte går skulle jag nog byta stall! Det är ett fruktansvärt överpris på ett hö som man inte vet något om! Blir du inte ruinerad?

Känns ju väldigt dyrt med 3.30 kr/kg :eek:

Måste du köpa av deras hö då? Finns det inte ett litet utrymme någonstans, om du vill köpa ett eget parti hö, att förvara det?

Går det inte att diskutera alls med stallägaren? Visst det är väl lite höbrist i år, men sådant pris är väl liteväl!

Annars tycker jag nog som endel andra att du skall flytta, fanns det ett annat stall i närheten med lediga boxar så nappa på det, kolla bara så att deras rutiner för hö och annat passar dig, så att du inte går på en "mina" till.

Hoppas det löser sig!

Vill du PMA mig om var jag kan hitta dessa balar? tack!

Halm får vi inte lägga på gödselstacken så då måste jag ta hand om det själv också..

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 533
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 077
Foder & Strö Hur har det gått för er med hö skitsommaren 2012? Har ni fått tag på hö? Hur är kvalitén? Vad fick ni betala per kilo? Var i Sverige...
2
Svar
33
· Visningar
4 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat