Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tippan skrev:En seriös uppfödare enligt mig går inte så mycket på utställning utan de går på jaktprov :smirk: .
Min senaste kull, född i somras:Welsh skrev:Har vi ingen aktiv uppfödare som vill skriva ut vad senaste kullen kostat?
Sen är det faktiskt så att det finns ett slags "standardpris" på valpar. En renrasig rottis valp, som vissrligen upfyller rasklubbens krav,men inte mkt mer kostar oftast lika mkt som en valp av "toppkvalitets föräldrar" där uppfödaren lagt ner ootroliga summor på meritering,ec import ect.Och framför allt - utvärderat tidigare kullar.
Duvan skrev:Nja, någonstans på vägen har jag tappat dig tror jag. Om du vill förlora mindre på glädjen att föda upp djur, då skall du nog ge dig på hunduppfödning istället för hästar, men vill du tjäna pengar skall du hålla dig utanför avel helt och hållet.
Jag har fött upp några hästar, och ingen gått ihop ekonomiskt. Inta om man räknar med vad det kostar att hålla sto, hovslagare etc. Detsamma gäler för min kennelverksamhet, den går inte runt om jag räknar med vad det kostar att hålla unghundar, avelsdjur, gamlingar, åka på tävling och prov. Men varje kull som går plus hjälper till att hålla maskineriet igång. Har du lyckats få hästuppfödningen att gå runt?
Nu är jag ingen stor pruducent av valpar, och kommer aldrig att bli, kanske är läget ett annat om man enbart åker på utställningar och har ett antal hanar att själv använda i aveln. Helt klart är iallafall att det är mer lukruativt att äga en välanvänd hane än att faktiskt föda upp själva kullen.
Mvh,
Duvan
Tippan skrev:Mindre kullar mindre inkomst... Säg att du får 2-4 valpar, mot en Labrador som får 7-8. Ibland blir det bara en överlevande valp också. Det är ju rätt så ofta som en valp dör efter förlossningen också.
För stora raser har du lite språng och sen en avgift per valp. Motsvarar i slutändan ungefär vad envalp kostar (ca 7-9000:-) Småhundar har oftast en fast summa. T.ex. 4000:- och det betalar du oavsett om tiken bara får en valp eller fyra. Går tiken tom så får du para om en gång och sen så kan du se dig i stjärnorna efter de pengarna
Sen är det väl så också att det är lättare att sälja tre valpar än åtta valpar, så det blir lättare att ta mer betalt.
prinsessfeminist skrev:Dessutom så tror jag inte alla kennlar tar upp allt i deklarationen heller - men jag är kanske cynisk?
Slutligen - jag tänker på dig Duvan (tack förresten för ett utförligt inlägg! ) - du kan inte räkna två av fem valpar som "förlust" - för varför skulle du inte betala för de hundar du vill behålla? I min värld är det också ett "köp". Du avstår inkomsterna som de två valparna hade gett dig = betalar för att skaffa fler hundar.