Sv: dyrt - förklara!
Welsh skrev:
Kan någon UPPFÖDARE tala om för mig vilka kostnader tikägaren har eftersom priserna på hundvalpar är så höga.
Ni säljer valpar dyrare än vad jag får för ett ponnyföl.
Det måste finnas "dolda" utgifter som jag inte känner till då det i mina ögon borde vara en stor vinst att sälja 7 valpar för 10 000 st. Det kan inte vara så enkelt eller hur!
För det första; hästuppfödning är en enda stor förlustaffär, men tack och lov kräver det inte så mycket passning. De hästar jag har fött upp har jag bara njutit av och insett att det kostat skjortan.
Vad det gäller hunduppfödning kostar:
1. Resa till och från hane
2. Husrum 2-4 dagar
3. Språngavgift
4. Extra mat och vitaminer till tiken
5. Ultraljud/röntgen om man gör det
6. Avmaskning av alla hemmavarande hundar innan valpning
7. Bensinpengar till hjälpreda vid valpningen
8. Levande valpavgift
9. Mat till valparna
10. Avmaskning av alla hemmavarande hundar 3 gånger
11. Vaccinering av valparna
12. Veterinär besiktning
13. Märkning med chip och/eller tatuering
14. Registrering
15. Förlorad arbetsinkomst
Detta kostar när kullen är lyckad. När något går snett och tiken går tom har du kostnaden får punkerna 1-3, och förmodligen även 5. Om något går snett vid valpning eller senare skenar veterinär kostnader, bensin kostnader och även kostnader för hjälp med de hundar som inte är sjuka.
För att föra uppfödningen framåt måste man också spara någon valp ur de flesta kullarna. Blir de bra går de i avel, men de som inte fyller kraven säljs till reducerat pris trots att de kostat bra mycket mer. Utöver desssa kostnader tillkommer resor och anmälningsavgifter till prov och utställningar, kursavgifter, medlemsavgifter i flera olika klubbar (för mig: SKK, SSRK, CK och brukshundsklubben), försäkringar, vaccineringar, mat, HD-röntgen, ögonlysningar för alla hundar som går i avel (en lysning för varje kull). Får man valpar kvar en stund tillkommer extra vet.besiktning, mat och vaccinering för just de valparna.
Om kullen blir okomplicerad får jag ett överskott på punkt 1-15 som kan finansiera delar av min hundhållning i övrigt. Blir det mycket komplikationer blöder verksamheten pengar. Oavsett kan jag aldrig räkna hem en vinst totalt, inte när jag tar med alla hundar jag har och allt vad jag gör med dem, men har jag tur kan hundarna ibland finansiera sig själva till viss del.
Skulle ekonomin vara som i hästuppfödning blev det bara en kull vart 5:e år, mer skulle jag inte ha råd med.
Mvh,
Duvan