B
benjamin
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn
Jag tror inte det. Men som det ser ut i min familj och många med mig, så vill vi inte dela upp föräldraledigheten så, utan tycker det är ok med den valfriheten som fortfarande finns idag vad gäller föräldrapenningen.
Det finns förstås olika orsaker till varför man delar upp föräldrapenningen som det passar bäst mellan mamman och pappan i olika familjer. Allt ifrån egenföretagare som måste uppehålla sin kundkrets till barn med extra ammningsbehov eller helt andra skäl.
Hoppas du är nöjd med mitt svar!
Angående varför det skulle vara sämre att mamman är "kvalitetsmamma" under månad 6-12 än att pappan är det ev. helatiden, så är mitt svar att det behöver inte alls vara sämre!Björk skrev:Rent allmänt så funderar jag mycket över just det argumentet som ofta tas upp när det gäller pappor som inte är föräldralediga lika mycket som mammor. De är "kvalitetspappor" (min tolkning) när de väl är hemma och det är absolut lika bra säger många (tex du).
Men då undrar jag; varför skulle det vara sämre då om mamman under halva föräldraledigheten är "kvalitetsmamma"? Varför skulle det på något enda vis vara SÄMRE för barn OCH föräldrar att en mamma o pappa delar LIKA på föräldraledigheten? Jag kan inte begripa det....
(Ekonomiska argument brukar återkomma; men för att förekomma: vi kan ju ändra dessa så att man har lika föräldrapenning oavsett vem som är hemma till exempe. Amning brukar också återkomma, men det har vi diskuterat till leda och många härinne som har barn har ju lyckats lösa det och ändå ammat tills barnet varit mer än 6 månader gammalt).
Jag tror inte det. Men som det ser ut i min familj och många med mig, så vill vi inte dela upp föräldraledigheten så, utan tycker det är ok med den valfriheten som fortfarande finns idag vad gäller föräldrapenningen.
Det finns förstås olika orsaker till varför man delar upp föräldrapenningen som det passar bäst mellan mamman och pappan i olika familjer. Allt ifrån egenföretagare som måste uppehålla sin kundkrets till barn med extra ammningsbehov eller helt andra skäl.
Hoppas du är nöjd med mitt svar!