Sv: Dyrt eller billigt?
Både och skulle jag säga.
Jag är noga med o kan betala extra för
sadel och
bett, och
transport! har dock turen att numera ha hästar som passar i samma sadlar och har wintec så det är väl inte så dyrt eg. men skulle betala me rom det krävdes, men samtidigt skönt att ha sadlar som jag kan rida i alla väder o int ebehöver vara överdrivet rädd om.
Vad gäller träns så har jag några enstaka "dyrare märkes" o en hel del billigare och endel egengjorda och faktiskt föredrar jag oftast de "billigare" de har hållt i många år, och är "enklare/nättare inte så grovt läder = mindre risk för skav. händer en olycka o hästen fastnar får lädret gärna gå sönder.
vad gäller täcken, schabrak och lindor har jag i överflöd.. allt från billiga 50:-lindor till dyrare märkeslindor för 500 för en hel uppsättning och jag anser inte att man får vad man betalar för!! många av de billigare8och egensydda) har hållt längre o bättre o fler tvättar än dyra märkes.
samma sak med schabrak o täcken, o vad gäller passform som många pratar om så är ju sådant individuellt.. vad som passar på en sadel/häst behöver ju inte passa bra på en annan.
när jag tränade/tävlade hoppning var det escadron som gällde på benen och där och då iaf var det iaf värt det! så skulle jag hoppa mkt eller rida FT skulle jag nog satsa på några dyrare/bättre/hårdare benskydd. men min trotjänare fick begravas med sina tävlingsskydd så nu har vi en massa "billigare" senskydd som vist är mjukare men som duger bra o sitter bra o räcker för att stå emot lite kvistar, grenar och strykningar.
Till mig är det mest budget, haha skulel bli ruinerad om jag skulle köpa svindyra hjälmar som behövde bytas då o då

dte är väl samma säkerhetskrav på de billiga 199:- (köpt på ullared o öb, men jag har även samma modell fårn hööks för 699) som för 5000:-? o gillar den modellen jag har, lätt luftig o sitter bra på mitt huvud.
vad gäller ridbyxor har jag ibland köpt dyrare märkesbrallor på rea men alltid blivit besviken!!!! har många billiga som hållt bättre!!!! dock kan jag väl säga att mountain horse är bland de bättre jag har. men andra märken ger jag inte mkt för.