Dyrt eller billigt?

Sv: Dyrt eller billigt?

Kanske ni har för liten stl så att det blir för mkt press på sömmarna när man böjer benen eller sitter i sadeln?

Jag har aldrig vägt så lite som när jag köpte mina och de sen gick sönder inom ett år så jag tror inte att det var orsaken.

Även om man väger lite så behöver det inte betyda att kläderna är rymliga, eller tvärtom för den delen. ;)

Kanske ni har för liten stl så att det blir för mkt press på sömmarna när man böjer benen eller sitter i sadeln?

Näe jag brukar inte köpa byxor som sitter som slimmat ormskinn...

Sen är det oftast i skoningen de gör sönder först å inte i sömmarna...
Jag sitter väl å gnuzzar eller ngt i sadeln så det går hål :crazy:

Så jag saknar de gamla hederliga helskodda i skinn för de går inte sönder..

Så kan man ju också se det men jag tror inte din teori passar i mitt fall.

Jag köper mest medeldyra saker tror jag. Är nogrann med god passform o hygglig kvalité. Brukar vara så att runt en summa är det dyrare blir det inte bättre utan då betalar för märket.
Har en sadel för dryga 20k, träns brukar jag köpa runt tusenlappen, schabrak runt 500kr, benskyd eskadrons plast o täcken Bucad. Så inte dyrt men inte heller budget :-)

*kl*

Jag vill mest åt en bra passform och helst även en bra kvalite. Tyvärr blir det ofta lite dyrare (för min del iaf som är student :p) men då försöker jag fynda på rea/annons istället.

Mitt träns är ett exempel på något jag egentligen tycker jag betalat för mycket för. Lädret lever inte upp till priset. Men jag provade typ 20 träns i nästan en timme innan jag hittade ett med bra passform i åtm hyfsad kvalite så då fick det helt enkelt duga. Min häst är lite missformad tror jag :p

Fö så HATAR jag att ha saker som inte används. "Bra att ha"-prylar för mig är sådant som faktiskt har ett potentiellt användningsområde, tex spar jag alla kvalitetsskydd jag fyndat/använt till tidigare hästar för de håller i tusen år men är dyra i inköp, även om de för tillfället inte används till nuvarande hästen. Det är "bra att ha" för mig, inte typ 10 träns med halvkass kvalle för att man vill ha olika färger/spännen.

Har väldigt blandat. En del begangnat som jag fått och använder, på tok för många träns. sadel och täcken är väl det som jag kan lägga ner mer pengar på. Fixat transporten nyligen, gammal, men det blev ca 4000 kr på upprustningen. Har den del sydda grejer oxå.

Det mesta jag har är i prisklass med hööks. Men köpte ett par pikur ridbyxor i vintras. De är helt underbara till passformen, men kvalitet... den kunde ha varit bättre, sömmarna håller inte som de ska. Men det mesta köps billigt för att annars blir det inga saker. Är just nu student, innan dess var det gymnasiet. Hästen lider inte för det. Har själv aldrig köpt träns, det ena som jag har är från pollux, kanske inte det tränset som jag skulle köpa om jag fick välja fritt, men det passar hästen. Är omkring 8 år gammalt. Det andra tränset fick vi med när vi köpte hästen och det är märkeslöst och är nog ännu äldre. Men något som jag helst inte köper för billigt är sadel. När vi skulle köpa sedel för några år sen så hade jag att det skulle vara dyrare än 5000:- i ny pris. Har inte heller så mycket onödiga saker, utan det byts ut när det måstes.

*kl*

Jag har nästan precis (för 3 veckor sedan) "blivit med häst" igen. Sist var det 4-5 år sedan och då köpte jag allt billigt och kolalde inte kvaliteten så mkt. Brydde mig även inte om att matcha, kunde köra på Tobacco färgad sadel med svart träns och bruna tyglar :o (inte för att det är fel med det!)
Men denna gången sa jag att jag skulle köpa grejor jag vill ha och som är i den kvaliteten jag eftersträvar, oavsett om det är billigt eller dyrare.

Sadeln: är lite halvbillig/halvdyr elelr hur man vill se det :p Men den passar hästen och mig vilket är det viktigaste!

Tränsen: Jag har fastnat helt för Schokemöhles läderkvalite! :love: å 2 sådanna träns har det blivit

Täcken: inte de dyraste precis men inte de billigaste heller. Alla i stort sett från samma märke.

Schabrak: blandar hej vilt! bara färgen stämmer och att de ligger brau nder sadeln så duger schabrak från Ge-kås mkt bra :bow:

Grimmor: både billiga från Eko:- och dyrare märken. De billigaste får bli haggrimmor men har även en del dyrare osm används i hagen då de har bra passform.

Benskydd: har tre olika märken från olika prisklasser men de har jag rätt höga krav på. Likaså bootsen som används i ridningen. I hagen blir det billigare boots.

Bett: har en häst som inte trivs med vilket bett som helst och visar tydligt vilka han inte gillar å gillar. Har bara hittat ett bett han trivs med efter jag provat ca 15 olika bett på honom...(ca).

Benlindor, grimskaft mm.: blandat.

Som sagt, jag är ute efter bra kvalitet och det kan även billigare grejor vara. Det osm inte passar säljer jag gärna och på så sätt kan många fynda bra grejor till ett bra pris ;)

Jag blandar lite. Köper nästan aldrig varken det allra billigaste eller det allra dyraste. Jag spenderar gärna mer på sådant som jag vill ha länge eller som kan få ett andrahandsvärde, ex stövlar, hjälm, ridjacka, sadel, läderutrustning generellt. Lite billigare varianter köper jag av sådant som snabbt blir ofräscht och behöver bytas ut. T. ex grimmor till hagen, schabrak, borstar, ridbyxor, handskar.

Allra helst köper jag saker på rea, då får man ju den dyrare kvalitén till kvantitetspriset. Täcken tycker jag är lagom om de ligger runt 600, 700. Då får man kvalité och passform men det är inte hela världen ifall täcket skulle gå sönder. Jag vill inte köpa alltför dyra saker eftersom jag vill våga använda det också ;)

*kl*

Jag blandar som många andra här billigare och dyrare saker.

När det gäller sadel så vägrar jag köpa budgetvarianter utan vill ha bra eller i alla fall okej kvalité (nypris ca 8000 och uppåt), i övrigt går jag bara efter passform och utseende, skulle någonting gå sönder så köper jag gärna nytt - så länge det är snyggt :angel: Köper ytterst sällan begagnat (undantaget är sadlar).

Kan radda upp lite grejer jag har idag:

Sadel - 12.000kr.
Träns - De två som används idag kostade nya 300kr samt 400kr.
Bett - 1000kr.
Ridstövlar - Nypris ca 1500kr
Benskydd - Har 3 olika uppsättningar, ca 500kr/par, ca 300kr/par samt ca 200kr/par.
Schabrak - Genomsnittspriset skulle nog ligga på 400-500kr.
Ridbyxor - ca 900kr.

jag blandar mellan budget och dyrt

jag är inne på min andra omgång av egna hästar och har upptäckt att jag ofta trivs bättre med dem dyrare sakerna. Känslan, utseendet (inte det viktigaste, jag vet, men ändå), passformen och kvaliteten är ofta (inte alltid dock) bättre om man lägger ut mer pengar. Men har tyvärr inte riktigt en ekonomi som gör det möjligt att köpa allt jag vill. Därför är den mesta utrustningen jag har budget, men efterhand som jag behöver byta ut något så har jag märkt att det blir mer och mer dyrare saker.
Fast det viktigaste är att utrustningen passar hästen, oberoende vad det kostar!

Vad jag gärna lägger lite mer pengar på:
Täcken (viktigt med passform och att det håller vad det lovar, ex. håller tätt, värmer, torkar)
schabrak (vill inte ha glidande och skavande schabrak)
sadel (a och o för en hållbar häst och ryttare)

Lägger hellre mer pengar på hästens utrustning än på min egen...:angel:

Viktigast är passformen sen om det är dyrt eller billigt det är en annan femma.

Men köper mkt begagnat som är i gott skick.

Sadlar vill jag ha märkes (kvalitétsaker) på det är för mig den viktigaste utrustningen hästen har. Den påverkar hästen mkt och vill inte ha någon billoig skit typ pappsadel

Hmm mina går alltid sönder i skoningen :(

Vet inte hur jag gör men slits ut gör dom iaf...

Tycker inte att ett par ridbyxor ska vara lappade å lagade efter 6 mån när man använder dom ca 2-3ggr/vecka å framförallt inte när de kostar nästan 2000kr

Har du möjligen mocka på din sadel ? Mocka och pikeur ridbyxor är ingen bra kombination oavsett om det är nya eller gamla (som helt klart hade bättre kvalitet). Hade för många år sedan en sadel med rätt utstickande knästöd som var just klätt med mocka tog ett tag innan jag fattade varför alla mina ridbyxor gick sönder nästan direkt inkl några gamla pikeur jag haft i många år. Mockan käkade helt enkelt upp byxorna på nolltid. Blev till att använda billiga skitridbyxor när man använde den sadeln, var inte så förtjust i den redan innan så det blev droppen så sålde iväg den ganska snabbt igen.

Vad gäller saker så är det rätt blandat här hemma men jag tummar aldrig på kvaliteten men finns kvaliteten så skiter jag i vad det är för märke. Men jag skulle aldrig få för mig att köpa billigt skit = lågt pris och dålig kvalitet. Men lågt pris och bra kvalitet det är något jag gillar.

Med 9 hästar så går det ju minst sagt åt lite utrustning men jag är en fena på att snoka rätt på utförsäljningar tex täcken köper jag ofta på fel säsong när de säljs ut, det är ju alltid någon som behöver dem nästa gång det blir säsong för dem. 50% rea på kvalitets saker är något jag sällan går ut tomhänt ifrån utan tvärtom väldigt överlastad. Hade precis i förra veckan en liten påfyllning på en butiks årliga utförsäljning 3 st helhals 300gr utetäcke, 2 bucas 300gr termo, 2 halvhalsute 100gr, 2 halvhals ute 400gr samtliga täcken 300:-/st pga fjorårets färg tyvärr hade de inte iår några weatherbeata eller hw som jag brukar bunkra på mig vid detta tillfälle men jag var helt nöjd ändå. Några veckor tidigare bunkrade jag upp med kombinerade regn/flugtäcken och eksemtäcken inför nästa säsong även de för 50% rea.

Träns vill jag bara ha i supermjuktläder (och naturligtvis snygga) har en klar favorit i läderkvalitet i mellanprisklassen och det är treadstone, tycker att flera av de poppis dyra märkena har skittrist kvalitet och alldeles för tjockt läder i sina träns så att de aldrig blir riktigt mjuka så de skulle jag inte ens vilja ha, favoriten här hemma är mitt Tdt träns som har ett ordpris på 3999:- där kan vi snacka babymjuktläder i superkvalitet naturligtvis inte inköpt till full pris utan hittades på utförsäljning för 1500:-.

Sadlar tummar jag aldrig på har man engång upptäckt varför vissa sadlar är så mkt dyrare än andra så vill man aldrig rida i något annat. De snokas dock upp bättre begagnade nästan alltid från utlandet där beg priserna är klart billigare än här. Köper man dem till de priserna så är det inga problem att sälja iväg dem snabbt här hemma om de inte ligger som de skall när de kommer hit.
Cwd, Bruno Delgrange, Amerigo limited edition (annat dyrare skinn än orginal sadlarna) är de som används mest här hemma. Albion och county som inridningssadlar, de får först bevisa att de inte tänker ligga på rygg och sprattla på sadlarna innan de får på sig de dyra.

Benskydd efter passform just till aktuell häst, har många olika från billiga till dyra majoriteten använder dock escadron el veredus.

Vad gäller ridbyxor använde jag förr uteslutande pikeurs helskodda men efter att av en slump insett hur mkt helskodda ridbyxor förstör sitsen så används numera i stort sett aldrig några helskodda ridbyxor utan helt oskodda med tygförstärkning och lustigt nog har jag hittat mina absoluta favoriter i en speciell modell/tyg från jacson så ridbyxkontot är numera inte särskilt stort då dessa kostar under 400:- och håller i evighet trots ridning av många hästar varje dag.

Har du möjligen mocka på din sadel ? Mocka och pikeur ridbyxor är ingen bra kombination oavsett om det är nya eller gamla (som helt klart hade bättre kvalitet). Hade för många år sedan en sadel med rätt utstickande knästöd som var just klätt med mocka tog ett tag innan jag fattade varför alla mina ridbyxor gick sönder nästan direkt inkl några gamla pikeur jag haft i många år. Mockan käkade helt enkelt upp byxorna på nolltid. Blev till att använda billiga skitridbyxor när man använde den sadeln, var inte så förtjust i den redan innan så det blev droppen så sålde iväg den ganska snabbt igen.

Näe mina sadlar är helt i skinn.

Konstigt att mockan åt upp dina ridbyxor :mad:

Men när jag hade min ponny under 90-talet hade min sadel mocka på vulstrena, redan då hade jag Pikeur ridbyxor men de gick inte sönder?

Jag vet inte vad jag gör, sönder går alla ridbyxor iaf och det är väldigt trist men visst jag rider ganska mkt men tycker byxorna ska hålla även om man rider minst 2-3 hästar om dagen? Det är ju inte supermkt ridning om man jämför med andra?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 095
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka