Dyrt eller billigt?

pulkaskurk

Trådstartare
Köper ni dyra eller billiga prylar till både dig och hästen?

Om ni blandar, vad köper ni dyrt resp billigt?

Köper ni mängder av kvantitets grejor eller få saker av kvalité?

Sv: Dyrt eller billigt?

Kan börja med att svara själv..

Främst köper jag lite dyrare kvalitets produkter och samlar inte på mig så mkt.
Jag gillar inte överflöd av onödiga prylar men blandar även upp med billigare produkter där det går och även där man vill byta ut lite oftare.

Jag lägger lite extra pengar på:

Sadel
Träns
Benskydd
Täcken
Ridstövlar
Ridbyxor
Handskar
Säkerhetsväst

Saker som jag köper mer budget och byter ut ofta är:

Grimmor/grimskaft
Vojlockar/schabrak
Stigbyglar
Bett
Hjälm
Småsaker

Jag har nog bara köpt en dyr sadel och hjälm, resten har varit budget för det har hållit väldigt bra så jag ser ingen anledning till att köpa dyrt.

Dyrt är inte heller alltid bäst, köpte ett par ridbrallor för 1 800:- för åtta år sen och de sprack i grenen efter inte så lång tid trots att de tvättats enligt anvisning.

Jag är väl en snålis med det mesta, brukar köpa begagnat och på ullared osv.
Bra saker till ett bra pris.
Det jag inte snålat med är väl min säkerhetsväst och min tävlingsutstyrsel.
Jag undviker nytt skräp.

Jag köper dyrt, fast bara på rea eller begagnatmarknaden.
Ett fint exempel är mina veredusskydd, som väl kostar 2500 för fram + bak.
Jag hittade ett par nya sånna på annons och köpte dom för 450.
Vips hade jag ruskigt bra benskydd (för dom är verkligen super!) till samma pris som jag skulle fått punga ut för benskydd hos H**ks.

Täcken, träns, förbyglar, schabrak, ridbyxor, kavajer osv osv är utmärkta exempel på saker man kan köpa i nyskick på begagnatmarknaden och knappt betala halva nypriset för.

Det jag köper nytt och är mest noga med är sadel och hjälm.

Jag blandar lite, mycket med tanke på att ekonomin inte är obegränsad.

Det som aldrig tummas på är sadel och vettiga utetäcken då hästarna går ute 24/7 (med ligghall) och de måste kunna hålla tätt ett dygn.
Självklart är min hjälm godkänd och fräsch, men i mellanklass prismässigt.

Shoppar inte mycket hästutrustning alls längre, jag har mängder av det mesta, men när något nytt behövs så tänker jag så här:
1. Det ska passa bra - minimera ev. skav, rätt storlek m.m.
2. Det ska vara hållbart - inga stela läderprodukter, inte dåligt sydda grejer.
(3. Det ska helst vara i en färg som jag tycker är fin.)

Under alla år som jag har haft häst så har det funnits träns i prisklasserna 70 spänn från Börjes till 3000 kr från Stübben hemma och även om det dyraste tränset helt klart hade vackrast läder och bäst hantverk så har jag inte haft ett enda träns som gått sönder eller sett tråkigt ut trots års användande. Inte heller har de gett skav, oavsett om det varit Jacson, Hööks, Hubertus eller Kieffer.
Så länge lädret känns fint så spelar inte märket eller priset någon roll vad gäller hållbarhet känns det som.
Benskydd och liknande använder jag sällan, men de ska passa bra och till nordsvensken finns det ett väldigt begränsat antal som gör det. Det blir en dyrare historia vad gäller de med andra ord.

För det mesta håller jag mig nog till mellanmärkena när det gäller ridkläder, Mountain Horse mfl,men kan lika gärna handla bland de riktigt billiga om det ändå är samma kvalitet och passar mig.

Jag vill inte "behöva" byta ut min eller hästarnas garderob hela tiden, så det mesta köps in med tanken att det ska hålla så länge det går.

Senast ändrad:

Jag har mest dyra saker för av det jag testat har det dyrare varit både hållbarare och mer prisvärt i längden. Jag hatar när man köper nytt och det går sönder inom 6 månader för det tål inte att användas varje dag.

Boots dock kör jag budget för jag tycker de är både hållbarare och billigare. Hööks showmaster neoprene boots istället för eskadron.

Senast ändrad:

Både och skulle jag säga.

Jag är noga med o kan betala extra för sadel och bett, och transport! har dock turen att numera ha hästar som passar i samma sadlar och har wintec så det är väl inte så dyrt eg. men skulle betala me rom det krävdes, men samtidigt skönt att ha sadlar som jag kan rida i alla väder o int ebehöver vara överdrivet rädd om.

Vad gäller träns så har jag några enstaka "dyrare märkes" o en hel del billigare och endel egengjorda och faktiskt föredrar jag oftast de "billigare" de har hållt i många år, och är "enklare/nättare inte så grovt läder = mindre risk för skav. händer en olycka o hästen fastnar får lädret gärna gå sönder.

vad gäller täcken, schabrak och lindor har jag i överflöd.. allt från billiga 50:-lindor till dyrare märkeslindor för 500 för en hel uppsättning och jag anser inte att man får vad man betalar för!! många av de billigare8och egensydda) har hållt längre o bättre o fler tvättar än dyra märkes.
samma sak med schabrak o täcken, o vad gäller passform som många pratar om så är ju sådant individuellt.. vad som passar på en sadel/häst behöver ju inte passa bra på en annan.

när jag tränade/tävlade hoppning var det escadron som gällde på benen och där och då iaf var det iaf värt det! så skulle jag hoppa mkt eller rida FT skulle jag nog satsa på några dyrare/bättre/hårdare benskydd. men min trotjänare fick begravas med sina tävlingsskydd så nu har vi en massa "billigare" senskydd som vist är mjukare men som duger bra o sitter bra o räcker för att stå emot lite kvistar, grenar och strykningar.

Till mig är det mest budget, haha skulel bli ruinerad om jag skulle köpa svindyra hjälmar som behövde bytas då o då :angel: dte är väl samma säkerhetskrav på de billiga 199:- (köpt på ullared o öb, men jag har även samma modell fårn hööks för 699) som för 5000:-? o gillar den modellen jag har, lätt luftig o sitter bra på mitt huvud.

vad gäller ridbyxor har jag ibland köpt dyrare märkesbrallor på rea men alltid blivit besviken!!!! har många billiga som hållt bättre!!!! dock kan jag väl säga att mountain horse är bland de bättre jag har. men andra märken ger jag inte mkt för.

Jag blandar hej vilt, bara det är bra kvalitet och passar hästen.
Använder just nu täcken från horseware, börjes, horsesaver och ett från ullared, bara för att dessa passar.
Sadlar blir ofta begagnade kvalitets, men har även en med nypris 6500:- (halvbillig? :p ). Träns både kvalitet och billiga, beror på hur lädret känns.
Billiga grimskaft, grimmor, borstar och sånt.

Jag blandar väl hej vilt, det mesta är väl dock dyrare saker. Man får väl i stort sett alltid vad man betalar för!
Har en förkärlek för märken, är inte alltid så lätt att hitta det i den storleken jag behöver däremot.

Det enda som jag köper riktigt billigt är väl grimskaft, hööks 29 kronorsgrimskaft är det bästa ;)

Som de flesta blandat.
Sadlarna och tränsen är det som jag inte tummat på priset på.
Sadlarna kostade väl en 14000 kr/st. Tränsen har legat mellan 300-1000 kr, jag hatar stelt läder.
Annars köper jag billigt antingen saker av sämre kvalité eller så köper jag på rea alt. tradera.
Min egen ridutrustning är ett sorgligt kapitel. Har aldrig betalt mer än 400 för ett par ridbyxor. Stövlarna var väl så där dyra, tror dom kostade runt 2500.

jag försöker att skaffa bra fina saker begagnat :p och sen så är det inte fel att fynda märkes saker ^_^. har flera huvor och shabrak från equiline och mias som jag köpt för 1/4 av priset eller fått gratis av grannen som då och då rensar ut i sadelkammaren. träns har jag antingen sytt själv, eller fått av föräldrar, lagar saker minst 5 gånger innan jag slänger dem.
sadlar har jag försökt köpa så billigt som möjligt men som passar hästen. transport köpte jag ett renoverings objekt och fyndar billigare delar av kontakter ^_^.

till mig själv så är ridbyxor det enda jag betalar mer än 1000kr för. är förälskad i kyra k och har en outlet i närheten = farligt!!

hjälm= 200kr beg, stövlar = gratis, chaps =150kr.

men jag sköter också mina saker ganska pedantiskt så jag räknar med att budget sakerna ska hålla lika länge som märkes sakerna.

Senast ändrad:

Kl

Dyrt: sadel, bett, täcke (=horsewear)

Billigt: träns, ridbyxor, jackor (Har blivit väldigt besviken på Pikeur, två ridbyxor har spruckit i grenen efter mindre än ett år och en jacka för 2500 sprack i fodret efter två månader, lagades och sedan gick dragkedjan sönder efter mindre än ett halvårs användning)

Mina dyra ridbrallor var också Pikeur!

Kom på att jag investerat i en ordentligt tömkörningsgjord och tömmar.

Jag köper det som är bäst, finns det billiga alternativ som är lika bra så väljer jag det! Skulle aldrig köpa märken bara för märkets skuld. Men jag sparar hellre till något av bra kvalitet än att köpa sånt som jag eg inte vill ha.

Tex så har jag Childeric sadel, kandar och träns från Döbert, Petrie Anky Elegance stövlar och endast Pikeur ridbyxor. Men typ alla mina tröjor/tshirts kommer från HM, vissa tom från Primark ;) 3 pund för en topp, som hittat! Upplever inte att en tröja från Pikeur har varken bättre passform eller så mkt bättre kvalite att det väger upp för att den kostar 10ggr så mkt. De tvättas ju så ofta så det känns inte lönt att lägga någon större summa på det.

Jackor brukar jag köpa dyrare märken som tex Kingsland och Musto eftersom det är något jag skall använda i många år. Men hittar jag någon fin och bra märkeslös jacka köper jag gärna det istället.

Har många Eskadron lindor men Hööks fleecelindor till 99 kr är faktisk bättre, finns den färgen jag vill ha så köper jag från Hööks. :)

Senast ändrad:

Spännande, jag trodde jag blivit knäpp som tycker att Pikeur ofta är dyrt skit numera.

Har 15 år gamla pikeur ridbyxor som är mkt bättre än de nya.
De nya Pikeur ridbyxorna går ju sönder lika fort som Hööks :(

Däremot funkar Euro-star hittils riktigt bra :love:

Jag har som sagt bara Pikeur och de enda som gått sönder är ett par Pikeur Lavinia (dvs jeanstyg). Och de hade jag användt MKT!

Hmm mina går alltid sönder i skoningen :(

Vet inte hur jag gör men slits ut gör dom iaf...

Tycker inte att ett par ridbyxor ska vara lappade å lagade efter 6 mån när man använder dom ca 2-3ggr/vecka å framförallt inte när de kostar nästan 2000kr

Det jag saknar och som inte går att köpa längre är kvalitéts flyveils. Har en i läder som är 15 år gammal som håller år ut och år in.. Har förstått att dessa nu anses var förbrukningsvara som man köper ett gäng av inför varje säsong..
Annars har jag inget problem med billigt. Det håller hur bra som helst för mig ändå. Här används samma billiga träns, voljockar, täcken i decennium
När det gäller kläder så kanske märkesridbrallor håller i 10 år men inte fan vill jag ha samma brallor i 10 år!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 096
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka