Dyra kurser / Prisskillnader

Rider

Trådstartare
Varför är alla AR-kurser så ofantligt dyra? Hur kommer det sig att ryttarna är beredda för att betala så mycket pengar för en för många VD/ KD-ryttare flummig kursbeskrivning, egentligen bara vackra ord ihopplitade av otroligt outbildade instruktörer??

Om man synar instruktörerna i sömmarna ur
VD/KD-perspektiv så kanske om man har tur kan man jämföra dessa med några halvkassa tävlingsryttare på LB: nivå och jag undrar om någon skulle betala runt 6-800kr per lektion för att rida för en sådan när OS-ryttare/tränare tar samma pris?? Tex MT tar ca 700 per lektion.

Jag läste nyss en kursbeskrivning som fick mig att häpna, för 1200kronor kan man få reda på det mest elementära? Jag tänker inte gå in på vad det stod då säkert nån här känner igen sig.

Handlar det om tillgång-efterfrågan? Eller vad är det som gör att dessa instruktörer kan ta mer än dubbelt så mycket betalt än "vanliga" tränare?

Jag förstår ju att AR-ryttare inte har något större intresse av att rida för en VD instruktör så den diskussionen kan vi ju hoppa över.

Frågeställningen kom upp då en väninna till mig som är vanlig instruktör helt sonika har bytt inriktning då hon insåg att hon kunde ta dubbelt så mycket betalt för att bli "mindre noggrann" eller mer avslappnad eller hur jag skall säga.

Hon har nu fullt på sina träningar då hon bytte ut texten i annonsen till ridkonst istället för dressyr.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja, jag vet inte vad som klassas som dyrt när det gäller "akademisk inriktning". Men iofs kan jag tänka mig att det beror på var man bor och hur långt tränaren får åka.

"Vår tränare" tar 850 kronor för två enskilda lektioner och teori, på endagskurs och då kommer denne från södra delen av Sverige och jag finns i Örebro. Och då har arrangören stått för både för och eftermiddagsfika, samt att vi har fått lunch för 50 kronor extra.

Som fotfolk på "våra kurser" där får man lägga sig i och fråga hur dumma frågor man vill, när man vill, så mkt man vill och vara i stort sett lika delaktig som ryttarna förutom att man själv inte rider. Då betalar man 50 kronor.

Jag tycker faktiskt inte att det är SÅÅÅÅ himla dyrt, när jag varit på fotclinics för både Lussan och Kyra K och glatt betalt 400 kronor och fått ha med egen stol och matsäck, samt att "frågor tar vi efteråt" (då har man oftast glömt vad man ville fråga om)... och det var 10 år sen... :D


Varför är alla AR-kurser så ofantligt dyra? Hur kommer det sig att ryttarna är beredda för att betala så mycket pengar för en för många VD/ KD-ryttare flummig kursbeskrivning, egentligen bara vackra ord ihopplitade av otroligt outbildade instruktörer??

Om man synar instruktörerna i sömmarna ur
VD/KD-perspektiv så kanske om man har tur kan man jämföra dessa med några halvkassa tävlingsryttare på LB: nivå och jag undrar om någon skulle betala runt 6-800kr per lektion för att rida för en sådan när OS-ryttare/tränare tar samma pris?? Tex MT tar ca 700 per lektion.

Jag läste nyss en kursbeskrivning som fick mig att häpna, för 1200kronor kan man få reda på det mest elementära? Jag tänker inte gå in på vad det stod då säkert nån här känner igen sig.

Handlar det om tillgång-efterfrågan? Eller vad är det som gör att dessa instruktörer kan ta mer än dubbelt så mycket betalt än "vanliga" tränare?

Jag förstår ju att AR-ryttare inte har något större intresse av att rida för en VD instruktör så den diskussionen kan vi ju hoppa över.

Frågeställningen kom upp då en väninna till mig som är vanlig instruktör helt sonika har bytt inriktning då hon insåg att hon kunde ta dubbelt så mycket betalt för att bli "mindre noggrann" eller mer avslappnad eller hur jag skall säga.

Hon har nu fullt på sina träningar då hon bytte ut texten i annonsen till ridkonst istället för dressyr.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja, jag vet inte vad som klassas som dyrt när det gäller "akademisk inriktning". Men iofs kan jag tänka mig att det beror på var man bor och hur långt tränaren får åka.

"Vår tränare" tar 850 kronor för två enskilda lektioner och teori, på endagskurs och då kommer denne från södra delen av Sverige och jag finns i Örebro. Och då har arrangören stått för både för och eftermiddagsfika, samt att vi har fått lunch för 50 kronor extra.

Jag tycker faktiskt inte att det är SÅÅÅÅ himla dyrt, när jag varit på fotclinics för både Lussan och Kyra K och glatt betalt 400 kronor och fått ha med egen stol och matsäck... och det var 10 år sen... :D

Fast lussan tog bara 150 spänn när jag gick men Kyra är betydligt dyrare. Men ändå 400 för en flera timmar cliniq för Kyra eller 200kr som fotfolk för att se folk skritta och trava och trampa lite hmmm :D

Ja det kan ju iof bero på avstånd och liknande.. men just kursbeskrivningen i detta fallet var ganska så roligt där man skulle betala 1200kr för en insikt om att ja egentligen skrev tränaren att hon lärt ut helt fel från början (annars skulle just detta jag syftade på faktiskt inte uppstå)


Men då betalar du 425 kr per lektion inklusive teori.. fast teorin brukar ju i normala fallet ingå i lektionen när man rider. När det är fotfolk med så vänder ju sig tränaren mkt mot fotfolket som också betalar och då tar det ju tid ifrån ryttaren vilket kompenseras med en teorilektion senare som iof inte jag tycker är samma sak... men många vill ju ha med att den där extra teorilektionen uppväger för det dyra priset.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Fast lussan tog bara 150 spänn när jag gick men Kyra är betydligt dyrare. Men ändå 400 för en flera timmar cliniq för Kyra eller 200kr som fotfolk för att se folk skritta och trava och trampa lite hmmm :D

Ja det kan ju iof bero på avstånd och liknande.. men just kursbeskrivningen i detta fallet var ganska så roligt där man skulle betala 1200kr för en insikt om att ja egentligen skrev tränaren att hon lärt ut helt fel från början (annars skulle just detta jag syftade på faktiskt inte uppstå)


200 som fotfolk på akademisk kurs, utan att få något mer för det än att titta på lite skritt, trav och tramp... det har jag som sagt aldrig betalat. Jag har betalat 100 kronor. Men då har jag fått mat, fika och nånstans att slå ner ändan på också. Och som sagt, inte bara titta utan fråga, lägga sig i och pilla på utrustning och annat.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

200 som fotfolk på akademisk kurs, utan att få något mer för det än att titta på lite skritt, trav och tramp... det har jag som sagt aldrig betalat. Jag har betalat 100 kronor. Men då har jag fått mat, fika och nånstans att slå ner ändan på också. Och som sagt, inte bara titta utan fråga, lägga sig i och pilla på utrustning och annat.

Man får säkert teori med i det priset men varken mat eller någonstans och sitta (ta med egen stol)

Fråga och lägga sig i .. ja men då tar det ju tid ifrån den som rider som betalar dyyyyyra pengar. Lektionerna brukar ju inte vara hialöst långa ca 30 minuter x 2 bara på de kurser jag kollat på. En lektion på fm och en på em.

Det blir inte mycket för de ca 6-800kr per lektion som man faktiskt betalar när man rider.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Oftast är man så smidig att man passar på att fråga, när det är ryttarstopp för att instruktören förklarar något och då samtidigt vänder sig åt oss om är fotfolk eller också mellan ekipagebyten, så att nästa ekipage kan få rida ett par varv inne på banan och få hästen att känna sig för och se sig om.

Och hos oss är lektionerna så långa att man fått igenom det som är tänkt den lektionen. Och det kan vara 25 minuter och det kan vara 45 minuter... :) Så, nej. Man stjäl inte tid från ryttarna. Det vore oartigt.

Inte som de dressyrträningar jag sett för B- och C-tränare där folk har hängt över läktaren och babblat om ditten och datten med tränaren "och hur går det med unghästen bla bla bla..." som sitter på en stol i ena hörnet med en kaffetemugg och cigarett i hand, när eleven ska rida en långsida, samla och sen få igenom en ökning på diagonalen eller vända upp och rida skänkelvikning på kvartslinjen eller något.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Så du säger att du aldrig har varit med om att fotfolket tar tid från ryttarens tid??


Man betalar alltså 200kr för att fråga något i pausen?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Inte som de dressyrträningar jag sett för B- och C-tränare där folk har hängt över läktaren och babblat om ditten och datten med tränaren "och hur går det med unghästen bla bla bla..." som sitter på en stol i ena hörnet med en kaffetemugg och cigarett i hand, när eleven ska rida en långsida, samla och sen få igenom en ökning på diagonalen eller vända upp och rida skänkelvikning på kvartslinjen eller något.

Jag tränar regelbundet för C-tränare och då och då för en A-tränare och en B-tränare. Har även ridit för andra bokstavstränare vid enstaka tillfällen
Aldrig någonsin har jag varit med om att det du pratar om.
KL
Priserna verkar skilja sig kopiöst!
C-tränare 250:-, 45 minuter
B-tränare 320:- ,45 minuter
A-tränare 500:-, 45 minuter (om hon kommer till vårt stall, åker man hem till henne kostar det 400:-)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Så du säger att du aldrig har varit med om att fotfolket tar tid från ryttarens tid??


Man betalar alltså 200kr för att fråga något i pausen?

Läste du HELA inlägget?

Oftast är man så smidig att man passar på att fråga, när det är ryttarstopp för att instruktören förklarar något och då samtidigt vänder sig åt oss om är fotfolk eller också mellan ekipagebyten, så att nästa ekipage kan få rida ett par varv inne på banan och få hästen att känna sig för och se sig om.

Och hos oss är lektionerna så långa att man fått igenom det som är tänkt den lektionen. Och det kan vara 25 minuter och det kan vara 45 minuter... Så, nej. Man stjäl inte tid från ryttarna. Det vore oartigt.

Och jodå, självklart har jag varit med på AR-kurser där "läktarfolket" tagit ryttarens tid. Men inte alls i lika stor utsträckning som jag sett i VD och Hoppträningar för tränare.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag tränar regelbundet för C-tränare och då och då för en A-tränare och en B-tränare. Har även ridit för andra bokstavstränare vid enstaka tillfällen
Aldrig någonsin har jag varit med om att det du pratar om.


Jag har varit med om det nån enstaka gång (inte under min lektion för då faaaan):D Det var en B-tränare som kom långväga, hon satt tom och prata i mobilen under lektionerna :eek:.. men folk klagade på detta till kurshållaren så h*n fick inte komma tillbaka.

Sen har det varit nån som tränat innan som lastat och kommit tillbaka för att säga hejdå till tränaren och då har dom ju utbytt lite ord men det är ju inget konstigt.

Annars har jag aldrig heller under alla åren varit med om det. Annars hade dom kanske kunnat ta en 200 hundring extra för det snacket :D
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja jag visste inte vad du menade med ryttarstopp? Men hur många ryttarstopp (vad det nu är) sker det på 30 minuter? Det kan ju inte vara många minuter eller? Annars blir det kanske bara 15-20 minuter aktiv ridtid för dom där 600 kronorna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag tränar regelbundet för C-tränare och då och då för en A-tränare och en B-tränare. Har även ridit för andra bokstavstränare vid enstaka tillfällen
Aldrig någonsin har jag varit med om att det du pratar om.

Då har du haft tur :)



KL
Priserna verkar skilja sig kopiöst!
C-tränare 250:-, 45 minuter
B-tränare 320:- ,45 minuter
A-tränare 500:-, 45 minuter (om hon kommer till vårt stall, åker man hem till henne kostar det 400:-)

Ouch...

som sagt, för vår AR-tränare rider man alltså 2 pass a 30-45 minuter plus teori och fikar så mkt man vill, för 850 kronor...

Men sen är det ju det där med vilken utbildning tränaren har och inte. Vår tränare är ju i grunden tävlingsdressyrare, Strömsholmsutbildad ridinstruktör, unghästutbildare, hingstvisare och sedan omskolad inom AR, utifrån eget intresse av något annat än tävling och bedömningssport...

Så slutnotan för tränare inom AR, kan säkerligen stiga med utbildningsgrad på tränaren, väpnare, riddare och utmärkelser inom det.

Men så är det ju även inom VD. Att ju högre klass på tränaren och dennes bakgrund, desto högre prislapp på träningen.

Tillgång och efterfrågan, helt enkelt som vi har kommit fram till förut.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja jag visste inte vad du menade med ryttarstopp? Men hur många ryttarstopp (vad det nu är) sker det på 30 minuter? Det kan ju inte vara många minuter eller? Annars blir det kanske bara 15-20 minuter aktiv ridtid för dom där 600 kronorna


Det kan bli två-tre korta på 1-3 minuter där instruktören vill rätta till något på häst eller ryttare, eller förklara en ny övning och när ryttaren fått klart för sig vad som ska göras, så påbörjas övningen och då kan instruktionen och frågorna fortsätta under själva förberedelsen till bakdelsvändning, sluta eller öppna eller vad som nu skulle hända.

Och är det mkt nytt, så är instruktören inte rädd för att gå över tiden. Aktiv ridtid SKA alltid vara minst 30 minuter. Så är lektionen 40-45 så kan det då bero på de där extra instruktionerna, eller att någon bland fotfolket har frågat hur och varför, beträffande varför man ska rida med stång om det är EN av sex ekipage som gör det, och vilket stöd man ska rida med på tygeln exempelvis.

Usch och fy - FÖRLÅT, nu tryckte jag på fel knapp och gjorde ändra i stället för svara. Det var INTE meningen. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

IngelaH/men även felande moderator ibland... :(


Nu ska jag ner till min vita för utfodring igen. Om hon är lättare att få tag på nu, än för två timmar sen kanske det kan bli nåt mer... Men tveksamt...
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Fast om man har en kurs på en dag där man skall rida 2ggr så inte sjutton kan man dra över ridpassen med 15 minuter för varenda kotte , det blir ju 3 timmar extra. Så du betalar 850kr för en timme punkt! Det är ju priset.

som sagt OS, VM, EM ryttaren MT tillika hingstvisaren (när det nu blev en utbildning)? och unghästutbildaren nr uno tar då 700 spänn för 45minuter ibland längre (vilket man inte kan räkna med i priset egentligen)

Din tränare hade ju aldrig kunnat ta så mkt betalt om denne fortsatt med de traditionella lektionerna för ingen hade ju betalat det.. Det är väl lite det som är frågeställningen. Din tränare har ju gjort som min bekant , bytt skola och kan ta dubbelt så mkt pengar för att ha mycket mindre jobbiga lektioner och dessutom ta betalt av människor omkring som uppenbarligen då enligt dig har frågat samma saker gratis tidigare men nu får betala. Tja rätt smart faktiskt :idea:

Så tillgång och efterfrågan.. Det finns ju en hel del tränare inom AR både riddare och icke riddare och antalet utövare är ju en del också men om man ställer det mot antalet vanliga dressyrmänniskor och tränare så borde det finnas mer AR-tränare till utövarna än dressyrtränare till tävlingsryttarna egentligen?

Så frågan är då

1. Får ni åka långt till era kurser?
2. Har ni långväga tränare ?
3. Hur långt är ni beredda att åka till en kurs?
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men sen är det ju det där med vilken utbildning tränaren har och inte. Vår tränare är ju i grunden tävlingsdressyrare, Strömsholmsutbildad ridinstruktör, unghästutbildare, hingstvisare och sedan omskolad inom AR, utifrån eget intresse av något annat än tävling och bedömningssport...

Så slutnotan för tränare inom AR, kan säkerligen stiga med utbildningsgrad på tränaren, väpnare, riddare och utmärkelser inom det.

Men så är det ju även inom VD. Att ju högre klass på tränaren och dennes bakgrund, desto högre prislapp på träningen.

Tillgång och efterfrågan, helt enkelt som vi har kommit fram till förut.

30+30 minuter=60 minuter a 850 minuter tycker nog jag är ganska dyrt men huvudsaken är ju att man tycker att det är värt det.:)

Angående teori kan jag alltid ringa till min tränare och fråga om vad som helst och hon kan gratis ge mig en "teorilektion" över telefonen på en timma om det behövs. Annars ingår ju även teorin i lektionen mer eller mindre beroende på behovet just för stunden.

Tur vad det beträffar tränare...jag vet inte jag. Försökte räkna ihop alla olika tränare jag har ridit för under årens lopp och det rör sig om 12-13 olika bokstavstränare. Bara en enda har jag stött på som jag möjligen upplevde som lite nonchalant i samband med min träning men inte så extremt som du beskriver ändå.
Tror faktiskt inte att det enbart är tur utan de allra flesta är professionella även om det självklart alltid finns en och annan tråkmåns som inte sköter sig.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

1. Får ni åka långt till era kurser?

Där jag stod förut, fick jag gå 200 meter... respektive åka 1.5-2 mil en gång. Nu senast som fotfolk var det ungefär 1.2 mil...

2. Har ni långväga tränare ?

Som sagt, joo...

3. Hur långt är ni beredda att åka till en kurs?

Som fotfolk kan jag åka i stort sett över hela Sverige, då jag har en säng i varje stad tack vare stort kontaktnät via Internet. Men om jag ska ta tant häst med mig, så vill jag nog hålla mig inom en 5 milsgräns, eftersom jag då kör själv och ensam.


Rider, vad svarar du själv på dina frågor? Även om du inte rider/eller om du gör det... AR? Och vad får du/är du beredd att, betala.

Det kan ju vara intressant med en jämförelse, för att kanske dra igång en större snöboll än den du o jag har haft... :D .

Mvh

IngelaH
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Det handlar väl om tillgång och efterfrågan, som allt annat. Det finns så få AR-tränare, barock-tränare etc att de kan ta mer betalt.

På vår anläggning står 70 privathästar. Det är en träningsanläggning där det stora flertalet tränar rätt regelbundet.
Till oss kommer både bokstavstränare inom dressyr och hopp, hippologer, någon tränare som är riddare och rider för fransoser och enligt dennes system, tömkörningsguru, tysk beridare, nh-problemlösar-tricktränar-snubbe och mina tränare. Den ena är utbildad ridlärare och vilande riddare som tävlat GP som max. Hennes man är fd fälttävlansryttare som idag mer inriktar sig på dressyr mot skolorna ovan mark(men även tävlat en del och har mycket svårklassryttare som elever).

De vanliga tränarna har om de inte själva har svårklassmeriter rätt svårt att fylla sina lektionsplatser. Jag vet att en del av dem måste dryga ut kassan med jobb inom andra yrken, ridskola eller fodringar etc.

Sen upplever jag att folk som är lite öppna för alternativa träningsformer faktiskt inte är lika snåla som en del VD-ryttare är. Vissa rider ju bara för en tränare "för att den är billig". Sen om de går framåt eller ej verkar lite skitsamma.
200 kr per tim vitt är inte mycket pengar för en egenföretagare. Det ska ju täcka semester, sjukdagar etc.
Sen kan jag tycka att jag visst är villig att betala. Men då vill jag ha valuta för pengarna. Jag skulle aldrig betala en massa om jag kände att kvaliten inte motsvarade pengarna.

Mina tränare har just höjt priset för första gången på många år.
Kvinnan tar 425 kr för 40 min. Mannen tar 400 kr för 30 min(det brukar vara om han arbetar en häst för hand det är så kort tid) och 500 kr för 45 min.
Behövs det mer tid drar man över kostnadsfritt.
Kolla får vem som helst göra gratis. Undrar man något så kan de svara så länge det inte blir på bekostnad för den som rider.
Och jag kan ringa när som och be om hjälp och råd om både ridning och annat.
Åker man dit tar kvinnan mindre betalt. Nu åker de en bit till oss. Då brukar vi behöva vara 4-6 st för kvinnan och 6-8 st för mannen. De måste ju få full jobbeftermiddag på samma plats för att det ska löna sig.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag vet då ingen som "bara rider för den personen för att det är billigt". Tror de flesta först går efter: 1. det de vill träna på, tex AR då gäller det att hitta någon bra inom det. 2. så duktig som möjligt, man kanske inte kan rida för den bästa, eliten, men någon som är bättre än en själv iaf på samma nivå som är duktig på att se. Och oxå vågar säga nackdelar och gärna fördelar, ris å ros. 3. på ett bra avstånd, jag kan iaf inte åka flera mil varje vecka för att träna, vissa kan det -grattis! Men de flesta har inte den möjligheten, i mitt fall ekonomiskt och i andras fall tidsmässigt.

Så de flesta går nog efter fler aspekter. Någon som är billigare att rida för en någon annan, behöver inte per automatik betyda att den är sämre än den dyrare. Personkemi spelar oxå in.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Nej, men jag vet flera. De har själva sagt det rakt ut.:)
Jag sa även jag att det ska vara prisvärt. Dvs värt det jag betalar. Jag tänker inte betala 1200 för en klåpare. Men jag betalar heller inte 200 för en klåpare.:p
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men varför gör man det? Var är poängen då? Jag rider iaf inte för någon oavsett vad jag betalar om jag inte får ut nått av det, då kan jag lika gärna rida utan tränare alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp