Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag bor mitt i ett revir där det är från att ha observertas varg flera gånger om dagen nu inte observerats någon på länge. De var tidigare väldigt oskygga här och gick in på gårdsplaner och plockade hundar & katter. Till och med inne i byn var de.

ryktet går men ingen "pratar" ändå. Bytesdjur finns, så de har inte försvunnit pga brist på mat.

Jag vill inte direkt delta i för eller mot varg-debatterna. Mest berätta om hur det är här.

De kanske blev förflyttade horisontelt eller i lodrät rikning...

Lobelia skrev:
Ja om man inte får som man vill så är det tydligen i vissa kretsar helt okej att ta saken i egna händer.

Vilket jag har varnat för ett otal gånger.

Skolar man in ett civilt motstånd mot myndighetsbeslut så är visserligen inskolningsperioden lång o svår,men avskolningsperioden blir alltid längre o svårare. Bevis på det var ju USA hanterade sitt spritproblem, man närde och lyckades fixa till en organiserad brottslig man inte knäckt till fullo än...

Och du tycker det är rätt om man tar saken i egna händer och struntar i demokratiskt fattade beslut? Och att man i beslutsfattningen inte bara tar hänsyn till den minoritet som tar lagen i egna händer utan snällt gör som folk vill för att slippa bekymmer?

Ska vi göra det med alla beslut, låta de som protestera mest få som de vill? Och om grupperingarna är lika besvärliga, hur gör vi då? Hur blir det då om mobben kräver fri tillgång till ridning på allas mark och hotar med våld om de inte får det, ska vi då bestämma att alla får rida hur de vill för att slippa lagbrytare?

Ger man efter för trycket från någon grupp utifrån hot om att får vi inte som vi vill gör vi så ändå så har man inte längre en demokrati.

Senast ändrad:

Och du tycker det är rätt om man tar saken i egna händer och struntar i demokratiskt fattade beslut? Och att man i beslutsfattningen inte bara tar hänsyn till den minoritet som tar lagen i egna händer utan snällt gör som folk vill för att slippa bekymmer?

Ska vi göra det med alla beslut, låta de som protestera mest få som de vill? Och om grupperingarna är lika besvärliga, hur gör vi då? Hur blir det då om mobben kräver fri tillgång till ridning på allas mark och hotar med våld om de inte får det, ska vi då bestämma att alla får rida hur de vill för att slippa lagbrytare?

Ger man efter för trycket från någon grupp utifrån hot om att får vi inte som vi vill gör vi så ändå så har man inte längre en demokrati.

Du borde veta vad jag skrivit, att jag varnat för den utvecklingen, den att vissa tar saken i egna händer om de känner sig alltför överkörda.

Då blev jag i det närmaste utskrattad, nu är vi kanske där. Och om, så är det ingen överraskning för utvecklingen vblir då densamma som i Finnland.

Och vad det har med att rida på enskild mark att göra, förutom din egen frustration vet jag inte....;)

Men att den här utvecklingen ä'r en följd av en majoritet inte tagit hänsyn till en minoritet i enligt dem tillräcklig grad kan nog fastställas.

Skulle stat/kommun få för sig att lägga en blöt handuk över min skog, dvs utan ersättning inte bevilja avverkningar så skulle jag nog hellre futta på skogen än att skänka den till dem.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen nekar till att du varnat, men inte skrattade någon åt dig ( jo du själv du tillbringar ju merparten av din tid på buke rullande på golvet). Fast varning och varning det låter mer som hot, i synnerhet som du själv beskrivit hur du tänker fixa din tjuvjakt, och jag kan garantera dig att det knappast finns någon majoritet i Sverige till stöd för tjuvjakt. Kanske det finns en majoritet mot varg även om det är tveksamt, men tjuvjakt på varg lär du se i stjärnorna efter majoritestsstöd för.

Du missar dock poängen totalt (eller snarare undvek du frågan i vanlig ordning) anser du att man ska ta saken i egna händer om man inte får sin vilja i demokratisk ordning?

Ingen nekar till att du varnat, men inte skrattade någon åt dig ( jo du själv du tillbringar ju merparten av din tid på buke rullande på golvet). Fast varning och varning det låter mer som hot, i synnerhet som du själv beskrivit hur du tänker fixa din tjuvjakt, och jag kan garantera dig att det knappast finns någon majoritet i Sverige till stöd för tjuvjakt. Kanske det finns en majoritet mot varg även om det är tveksamt, men tjuvjakt på varg lär du se i stjärnorna efter majoritestsstöd för.

Du missar dock poängen totalt (eller snarare undvek du frågan i vanlig ordning) anser du att man ska ta saken i egna händer om man inte får sin vilja i demokratisk ordning?
I vissa fall ja!

Det finns fall exempelvis senast nu på Gotland där exploateringsplaner var klara men folk tog saken i egna händer....

Tjyvjakt kan det aldrig bli majoritet för, för då beslutas det ju om licensjakt eller hur.

Och jag har aldrig tänkt fixa till tjyvjakt. Jag påpekade ju bara möjligheterna till laglig skyddsjakt, till mångas förtret:D

I vissa fall ja!

Det finns fall exempelvis senast nu på Gotland där exploateringsplaner var klara men folk tog saken i egna händer....

Och vem avgör när det är dags för vissa fall? Vi har alla områden som ligger oss varmare om hjärtat, du tycks ha hakat upp dig på vrgar, andra kramar träd eller släpper ut försöksdjur. Vissa visar sitt missnöje med höga priser genom stöld, andra är helt inne i hashångorna och vill se det lagligt. Var ska vi dra gränsen för vad som är okej? Och är det okej med tjuvjakt på varg?

Tjyvjakt kan det aldrig bli majoritet för, för då beslutas det ju om licensjakt eller hur.
Visst kan en majoritet av Sverige vara för tjuvjakt, inte för att jag kan tänka mig att det är så. Det är inte alltid som riksdagen följer majoriteten, om inte annat för att opinionen ändrar sig eller att frågan kommit upp mellan två val. Sedan är det ju så att det inte väljs en ny riksdag för vart beslut (eller vi har en direkt demokrati) utan man röstar på ett paket. Jag är övertygad om att flertalet inte sätter tjuvjakt på varg som enda prioritet vid riksdagsval eller vad säger du?

Och jag har aldrig tänkt fixa till tjyvjakt. Jag påpekade ju bara möjligheterna till laglig skyddsjakt, till mångas förtret:D
Olaglig menar du, eller sedan när blev jakt med levande åtel laglig? Och om du tänker genomföra din tjuvjakt eller inte verkar du mer än lovligt velig om, du har upprepade gånger påstått både och. Det gäller ju att det kommer en varg i närheten också.

Och vem avgör när det är dags för vissa fall? Vi har alla områden som ligger oss varmare om hjärtat, du tycks ha hakat upp dig på vrgar, andra kramar träd eller släpper ut försöksdjur. Vissa visar sitt missnöje med höga priser genom stöld, andra är helt inne i hashångorna och vill se det lagligt. Var ska vi dra gränsen för vad som är okej? Och är det okej med tjuvjakt på varg?

Visst kan en majoritet av Sverige vara för tjuvjakt, inte för att jag kan tänka mig att det är så. Det är inte alltid som riksdagen följer majoriteten, om inte annat för att opinionen ändrar sig eller att frågan kommit upp mellan två val. Sedan är det ju så att det inte väljs en ny riksdag för vart beslut (eller vi har en direkt demokrati) utan man röstar på ett paket. Jag är övertygad om att flertalet inte sätter tjuvjakt på varg som enda prioritet vid riksdagsval eller vad säger du?

Olaglig menar du, eller sedan när blev jakt med levande åtel laglig? Och om du tänker genomföra din tjuvjakt eller inte verkar du mer än lovligt velig om, du har upprepade gånger påstått både och. Det gäller ju att det kommer en varg i närheten också.

Det är naturligtvis upp till var individ när gränsen är nådd,
Civilt motstånd och civilt kurage får du ingen handbok till.

Och det som är civilmotstånd och kurrage för den ene är det rakt motsatta för den andre.

Vad jag har sagt tidigare är att om du slår sönder en människas sätt att leva så skapar du incitament för en motreaktion.

Vad det gäller din beskrivning om jakt med levande åtel är enligt regelboken bara att hålla lagligt registrerade tamdjur i en lagligt registrerad hage. Och runt den hagen står helt lagliga jakttorn. som skulle användas till en helt laglig jakt. Att det skulle dyka upp varg,,ja då uppstår möjlighet till en helt laglig skyddsjakt:cool:

Civilkurage handlar inte om att döda och bryta mot lagen för egen vinning vilket är vargjaktens huvudsyfte. Du borde skämmas och ens försöka få in civilkurage i det sammanhanget.

Ja jag vet att du menar att du kan få din vargjakt att framstå som laglig genom trix och lögner.

Civilkurage handlar inte om att döda och bryta mot lagen för egen vinning vilket är vargjaktens huvudsyfte. Du borde skämmas och ens försöka få in civilkurage i det sammanhanget.

Ja jag vet att du menar att du kan få din vargjakt att framstå som laglig genom trix och lögner.

Civilkurage kan mycket vä innebära att döda för egen vinning.
Man försöker att uppnå de mål man strävar efter.

Och som jag tidigare sa, civilkurrage för den ene kan innebära ngt fäöraktfullt för den andre.

Och jag har inte sagt att jag stöder tjyvjakten eller annan verksamhet där man sätter sig upp mot staten, bara att jag kan förstå att vissa gör det i vissa situationer. Även jag har gränser där jag skulle agera utanför lagen.

Och jag vet att du kallar det mesta du inte gillar för trix o lögner.

Så som jag beskrev så är det inomlagens råmärken.

Det är ungefär som skatteplanering, en del kallar det skattefusk andra förutseende planering, allt varifrån de betraktar det

Senast ändrad av en moderator:

Civilkurage kan mycket vä innebära att döda för egen vinning.
Man försöker att uppnå de mål man strävar efter.
Nej det är aldrig civilkurage att göra något för egen vinnings skull såsom att slippa konkurrens om viltet. Du är totalt ute och reser här, det är inte i närheten.

Och som jag tidigare sa, civilkurrage för den ene kan innebära ngt fäöraktfullt för den andre.
Ja det finns en del som du som försöker skriva om ordboken, som du, visst ord kan ha olika betydelse för olika personer, men inte hur olika som helst. Det är mest bara själviskt att döda en varg genom tjuvjakt och så finns det ett vist mått av hämnd och behov av spänning och adrenalin kick och liknade i det.

Och jag har inte sagt att jag stöder tjyvjakten eller annan verksamhet där man sätter sig upp mot staten, bara att jag kan förstå att vissa gör det i vissa situationer. Även jag har gränser där jag skulle agera utanför lagen.
Du har ett mycket märkligt sätt att visa det på. För att vara trovärdig så måste man agera efter sina ord. Du beter dig hela tiden som en varghatare och en som med glädje skulle skjutit en varg om du bara fått chansen. Du får allt sluta med det beteendet för att bli det minsta trovärdig.

Och jag vet att du kallar det mesta du inte gillar för trix o lögner.

Så som jag beskrev så är det inomlagens råmärken.

Det är ungefär som skatteplanering, en del kallar det skattefusk andra förutseende planering, allt varifrån de betraktar det
Du den enda du lyckas övertyga är dig själv. Du kan dra det där i det oändliga, men det blir inte mer rätt med åteljakt på varg för det.

Nej det är aldrig civilkurage att göra något för egen vinnings skull såsom att slippa konkurrens om viltet. Du är totalt ute och reser här, det är inte i närheten.
Vad som är eller inte är civilkurrage varierar med sak och med vem man frågar. skulle tro att de som stoppade provborrningarna för ett ev. kärnlager gjorde det för att bevara den miljö DE ville ha.

Ja det finns en del som du som försöker skriva om ordboken, som du, visst ord kan ha olika betydelse för olika personer, men inte hur olika som helst. Det är mest bara själviskt att döda en varg genom tjuvjakt och så finns det ett vist mått av hämnd och behov av spänning och adrenalin kick och liknade i det.Det är dina åsikter, jag har inte tänkt tjyvjaga, skulle jag skjuta varg är det antingen genom licensjakt eller skyddsjakt

Du har ett mycket märkligt sätt att visa det på. För att vara trovärdig så måste man agera efter sina ord. Du beter dig hela tiden som en varghatare och en som med glädje skulle skjutit en varg om du bara fått chansen. Du får allt sluta med det beteendet för att bli det minsta trovärdig.Du har ett mycket märkligt sätt att selektera dem man skriver, du vill inte eller kan inte förstå klarspråk. Om jag skjuter en varg sker detta bara enligt två förutsättningar, licensjakt eller skyddsjakt allt annat är rena spekulationer från din sida.

Du den enda du lyckas övertyga är dig själv. Du kan dra det där i det oändliga, men det blir inte mer rätt med åteljakt på varg för det.
Åteljakt på varg utan myndigheternas godkännande = tjyvjakt

Att skydda sina djur på det sätt jag beskrivit = skyddsjakt.

Men oavsett det, undrar hur länge det dröjjer innan den aktuella tiken åter är på förbjudet område.

:rofl::rofl:Så du menar att du har myndigheternas godkännande av din variant på jakt med levande åtel:rofl::rofl:
PL

:rofl::rofl:Så du menar att du har myndigheternas godkännande av din variant på jakt med levande åtel:rofl::rofl:
PL

Javisst, eftersom det är lagligt att skjuta varg i anslutning till tamdjur om angrepp är troligt (vilket det kan anses vara om vargen rivit tamdjur i närheten tidigare)
Har läst på serru:laugh:

Så ett bestyckat bete kan i praktiken bli till en dödsfä'lla för en nyfiken predator.

Stycke = kanon eller vapen

Javisst, eftersom det är lagligt att skjuta varg i anslutning till tamdjur om angrepp är troligt (vilket det kan anses vara om vargen rivit tamdjur i närheten tidigare)
Har läst på serru:laugh:

Så ett bestyckat bete kan i praktiken bli till en dödsfä'lla för en nyfiken predator.

Stycke = kanon eller vapen

Ingen ifrågasätter att det är lovligt att skjuta djur som angriper tamdjur, det är att sätta ut tamdjur för att locka varg som är olagligt. Vad som går att bevisa är en annan femma, men du beskriver hur du tänker lura myndigheterna att tro att det inte är en förbjuden åteljakt.

Du, tjuvjakt har inte ett dyft att göra med civilkurage, hur man än vänder och vrider på det så handlar det om egoism, ovilja att dela med sig av bytesdjuren. Kom igen den dagen någon tilldelas ett pris för visat civilkurrage då han räddade älgen från den stygga vargen och hösten efter fyllde sin frysbox.

Ingen ifrågasätter att det är lovligt att skjuta djur som angriper tamdjur, det är att sätta ut tamdjur för att locka varg som är olagligt. Vad som går att bevisa är en annan femma, men du beskriver hur du tänker lura myndigheterna att tro att det inte är en förbjuden åteljakt.

Det är ju bra
Vem har snackat om att sätta ut djur?

Jag har talat om ett helt normalt registrerat bete i skogen, en lycka där helt legalt registrerade getter hålls under förutsättningar som uppfyller alla tänkbara djurskyddskrav.

Eftersom jag äger marken har jag även jakträtten så...och om det nu råkar slumpa sig så att en varg försöker ta mina getter då har jag rätt att skydda dem.l

Du, tjuvjakt har inte ett dyft att göra med civilkurage, hur man än vänder och vrider på det så handlar det om egoism, ovilja att dela med sig av bytesdjuren. Kom igen den dagen någon tilldelas ett pris för visat civilkurrage då han räddade älgen från den stygga vargen och hösten efter fyllde sin frysbox.

Om en individ upplever att de förutsättningarna han/hon behöver hotas pga av beslut där han/hon inte kunnat påverka så kan den situationen uppstå att ett aktivt motstånd är att betrakta som civilkurage. Att sedan inte alla gillar det, så är det ju alltid här i livet.

Det är ju bra
Vem har snackat om att sätta ut djur?

Jag har talat om ett helt normalt registrerat bete i skogen, en lycka där helt legalt registrerade getter hålls under förutsättningar som uppfyller alla tänkbara djurskyddskrav.

Eftersom jag äger marken har jag även jakträtten så...och om det nu råkar slumpa sig så att en varg försöker ta mina getter då har jag rätt att skydda dem.l

Ja genom förskönande ord kan du kanske lura dig själv, det innebär inte att andra är lika lättlurade. Och civilkurage är det inte.

Ja genom förskönande ord kan du kanske lura dig själv, det innebär inte att andra är lika lättlurade. Och civilkurage är det inte.

Det är ju det du säger ett exempel på.
Du hävdar att det jag beskriver är tjyvjakt, jag hävdar det motsatta, att det är skyddsjakt
det är ju inte så många år sedan en varg skjöts i Östergötland vid ett skogsbete och skytten anklagades för grov olaga jakt....men blev som tur var frikänd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka