Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Normvärden ligger ungefär:
skogspriser.jpg

prisutveckling.jpg
Det där känner jag till. Frågan är varför inte priset sjunker rejält när "älgarna försvinner pga vargarna" i t ex område tre som ändå är det mest vargtäta.

Det där känner jag till. Frågan är varför inte priset sjunker rejält när "älgarna försvinner pga vargarna" i t ex område tre som ändå är det mest vargtäta.

Skogspriserna har sjunkit ngr %

Och i mellansverige utgör jaktvärdet ca 20 kr/kubikmetern
Dvs ngt mer än 5% av fastighetsvärdet.
Vi har idag settstillastående eller tom. sänkta fastighetspriser.
Men så länge det är skattemässigt gynnsamt för höginkomstagare att köpa en skogsgård lär nog priserna ligga kvar.Eftersom den målgruppen inte är beroende av gårdsinkomsterna utan mer av underskotten.

Skogspriserna har sjunkit ngr %

Och i mellansverige utgör jaktvärdet ca 20 kr/kubikmetern
Dvs ngt mer än 5% av fastighetsvärdet.
Men så länge det är skattemässigt gynnsamt för höginkomstagare att köpa en skogsgård lär nog priserna ligga kvar.Eftersom den målgruppen inte är beroende av gårdsinkomsterna utan mer av underskotten.

Och varg är en bonus som höjer priset;)

Och varg är en bonus som höjer priset;)

Möjligtvis på fastigheter där skogen är avverkad och man står i färd med att plantera tall.
Då gör ju vargförekomsten att både rå och till stor del även älg lyser med sin frånvaro.
Men det är ju en bonus att inte en massa löst folk med sällskapshundar ränner omkring i skogen så...kanske har du rätt:D

Fast varg är ju exotiskt i Sverige, den är ju rödlistad. Höginkomsttagare tycker om exklusiva saker;)

Fast varg är ju exotiskt i Sverige, den är ju rödlistad. Höginkomsttagare tycker om exklusiva saker;)

Den erfarenheten jag har har av höginkomstagare är att många av dem vill göra exklusiva saker.
Att titta på varg med kikare kan nog vara spännande men det är knappast så exlusivt, det kan ju en naturmupp fattig som en kyrkråtta göra.
Men att få skjuta en varg, det är fortfarande exlusivt och det betalar man fortfarande bra pengar för i vissa länder. Så visst det vore ett alternativ:D

Den erfarenheten jag har har av höginkomstagare är att många av dem vill göra exklusiva saker.
Att titta på varg med kikare kan nog vara spännande men det är knappast så exlusivt, det kan ju en naturmupp fattig som en kyrkråtta göra.
Men att få skjuta en varg, det är fortfarande exlusivt och det betalar man fortfarande bra pengar för i vissa länder. Så visst det vore ett alternativ:D

Absolut! Med en större stam så ser jag inga som helst problem med detta.

För idag är det inte möjligt serru.

Men det är ju en bonus att inte en massa löst folk med sällskapshundar ränner omkring i skogen så...kanske har du rätt:D

Bonus att folk som inte tänker så långt inte längre kan släppa ut sina hundar vind för våg själva, bara öppna dörren, ut och rastas ensamma.

Sedan kommer gråben och då helt plötsligt "smet " hunden( men ingen brydde sig om att leta), eller så "skulle de bara vara i trädgården". Min lille mupp lämnar jag inte utan uppsikt ens i min vargsäkra hage, det kan faktiskt komma en örn ovanifrån.

För 15, 20 år sedan talade jag med en yrkesjägare från ryssland. Han sade att vi "öppnat pandoras ask" genom attlåta vildsvinsstammen växa sig stark.
mötte samma jägare på en mässa i januari över ett glas öl och leende sa han ungefär, vad var det jag sa. Sen sa han att det verkar som svenskarna plockat fram ytterligare en ask...vargen.
Vi får väl om en 30, 40 år se om han fick rätt.

Fast vadå "vad var det jag sa?", vildsvinsstammen har ju fått växa sig enorm med jägarnas goda minne OCH fodring- tror inte samma scenario är så troligt med vargen, se bara vilket väsen det är för några hundra.:cool:

Fast vadå "vad var det jag sa?", vildsvinsstammen har ju fått växa sig enorm med jägarnas goda minne OCH fodring- tror inte samma scenario är så troligt med vargen, se bara vilket väsen det är för några hundra.:cool:

Så länge det finns tillgång till föda och de inte jagas kommer tillväxen vara hög.
Nu jagas de ju ändå, utan myndigheternas tillstånd + att trafiken tar sin tull av dem och tydligen så drabbas vissa klaner hårt av rävskabben så man kan ju alltid håppas att etableringen stagnerar;)

Jag tror att fastighetsprisernas stillastående eller nedgång har mer med konjunkturen att göra är antalet vargar. Varför skulle annars priset sjunka, även i renbetesland?

Jag tror att fastighetsprisernas stillastående eller nedgång har mer med konjunkturen att göra är antalet vargar. Varför skulle annars priset sjunka, även i renbetesland?

självklart är det så eftersom jaken idag är bråkdel av avkastningen per år och det antal fastigher det gäller är relativt sett få jämfört med antalet fastigheter i riket

nu går flyttlasset igen, naturvårdsverket är tvingade att bryta sina egna regler och för fjärde gången flytta tiken, för en sådär 30 0000kr

Och tiken kommer med all sannolikhet göra samma vända en gång till.:rofl:

Rödluvan i junsele .färgen ger misstankar om hundinblandning vilket jag även hört rykten om även % satser .hon torde ju vara dna testad .Är det nägon som vet fakta ?Eller är ev frågan hemlighetsstämplad.Kanske det är hundgener som gör henne så värdefull .Hanteringen av henne verkar att ha tappat alla proportioner.Hoppas på sakliga svar dom som inte har något sakligt att tillföra mina frågor skriv någon annan stans.

Rödluvan i junsele .färgen ger misstankar om hundinblandning vilket jag även hört rykten om även % satser .hon torde ju vara dna testad .Är det nägon som vet fakta ?Eller är ev frågan hemlighetsstämplad.Kanske det är hundgener som gör henne så värdefull .Hanteringen av henne verkar att ha tappat alla proportioner.Hoppas på sakliga svar dom som inte har något sakligt att tillföra mina frågor skriv någon annan stans.

Återkom med krav på andras saklighet när du själv har annat än rykten att komma med.

nu börjar tydligen folk ute i bygden agera istället för att reagera.
allt talar för att tjyvjakten på varg ökar.
om man tolkar Olof Liberg, samordnare vid det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.

Ja om man inte får som man vill så är det tydligen i vissa kretsar helt okej att ta saken i egna händer.

Jag bor mitt i ett revir där det är från att ha observertas varg flera gånger om dagen nu inte observerats någon på länge. De var tidigare väldigt oskygga här och gick in på gårdsplaner och plockade hundar & katter. Till och med inne i byn var de.

ryktet går men ingen "pratar" ändå. Bytesdjur finns, så de har inte försvunnit pga brist på mat.

Jag vill inte direkt delta i för eller mot varg-debatterna. Mest berätta om hur det är här.

Ja om man inte får som man vill så är det tydligen i vissa kretsar helt okej att ta saken i egna händer.

Vilket jag har varnat för ett otal gånger.

Skolar man in ett civilt motstånd mot myndighetsbeslut så är visserligen inskolningsperioden lång o svår,men avskolningsperioden blir alltid längre o svårare. Bevis på det var ju USA hanterade sitt spritproblem, man närde och lyckades fixa till en organiserad brottslig man inte knäckt till fullo än...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka