Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.
Men att skjuta varg är väl att göra miljön ogästvänlig!
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lever gott idag tack vare att tidigare generationer investerat och värnat om fastigheten och min plikt som förvaltare är att se till att kommande generationer kan göra detsamma.
Så där slog du verkligen huvudet på spiken
PL
Jovisst men den ännu större skogsägaren än dig kan lägga 5 % och ändå slå sig på brösten som du nu gör för det blir i slutändan ännu mer än vad du låter vara, men du glömmer att övriga ytan är låst till ren skogsproduktion och då blir det inte så mkt av i det totala.
Det rimmar illa med ditt tidigare förslag att sätta ut getter i en skogsglänta.
Ja, det är väl så då att varghatet har du liksom fått med bröstmjölken, dina tidigare generationer har såklart varit med och utrotat den (säger inget om det, man visste inte bättre då) från nu dina marker och då blir såklart "antivargtyckandet" mer nära ffa allt när företaget delvis är uppbyggt på att varg tagits bort.
Det jag avstår här nere i mellanbygderna är värt tio ggr mer än det som avstås i skogsbältet norr om östersund exempelvis.
Jag säger bara det att vi allihop ska bära de kostnader som är förbundna med gemensamma beslut.
Vill inte vi vara med och stå för fiolerna ska heller inte vi räkna med att jag sammarbetar fullt ut.
Följer lagar o regler .. ja men det innebär även att man använder lagar o regler för ens egna syften
Och det kan ju faktiskt vara så att den mark vi avsätter är mer värd än din fast du lägger mer areal dock mindre%, precis som din kan vara värd mer än de som lägger större areal men ändå mindre %.
1 % är mindre i % än 3 %. absolut men när det är frågan av vad % är så är det hundradelar av ett visst värde.
Och för att kunna göra en adekvat jämförelse så måste värdet vara känt.
Tydligen inte enligt dig då du menar vissa marker är mer värda, vilket jag håller med om då jag lägger mer i % av min skogsmark till ickeproduktiv, alltså naturvård o bevarandeåtgärder, än vad du gör- och håller även med om att min totalareal är mindre men som du också skriver så finns olika värden och där slår du inte mig.
Vi kan vända på problemet med %.
Jag lägger motsvarande 5% av min bruttoomsättning till naturhänsyn.Detta per år....
Hur många % av din bruttoomsättning lägger du? Lön + inkomster på marken.
Hur förklarar du att inte värdet sjunker ner till bara vad marken producerar, trots vargnärvaro? Tydligen finns det köpare som struntar i avkastning.En skogsmarks värde beror på flera saker.
1 Boniteten
2 Virkesförrådet
3 Jaktvärdet
4 Markens placering rent geografiskt.
Är det naturhänsyn som gäller nu?, jag trodde det enbart gällde skogsmark?
Om övrig mark ska in , som hage och impediment så lägger vi högre %.
Hur förklarar du att inte värdet sjunker ner till bara vad marken producerar, trots vargnärvaro? Tydligen finns det köpare som struntar i avkastning.
Vi omsätter på jaktsidan följande poster
1 att vara med på jakten kostar
2 att skjuta trofe kostar, allt efter storlek
3 Boende, mat och service till betalande gäster
På kostnadssidan
fällavgifter
transporter
energi tillkåken där gästerna bor
förplägnad o löner till dem som jobbar.
Försvinner älg, kapital bock o hjort, försvinner de betalande gästerna.
Och verksamheten ändras.
Insitamentet att hålla en omväxlande viltrik natur försvinner.
Ekdungarna slyas igen och staten blir av med en del skattepengar.
Jag själv lägger den tid den här verksamheten tar idag på annan utomgårdsverksamhet och ännu mindre skattepengar når den svenska skattekistan.
Och jag förstår att du inte vill tala om allemansrätten i termer om att markägare sponsrar, men det är ju en adekvat beskrivning, de tvingas sponsra utan att ha blivit tillfrågade ens....
Och jaktortet får jag betala vare sig jag får ngt kött eller ej.
fast...tanken slår mig..varför inte införa ngt liknande..ett ridkort för 300 spänn per år som är personligt och som ger innehavaren rätt att rida på enskillda vägar, naturligtvis beslagtas hästen om inte kortet medföres och polisen kollar..;o))
Jag har oerhört svårt att se varför staten ska kompensera ditt företag om förutsättningarna för din bisyssla ändras. Viltbeståndet är ju inte konstant, och det förändras pga så många fler faktorer än just bara rovdjur.
Det är ju inte så att man ska plantera ut varg på förutbestämda platser. Utan om man tillåter stammen att öka sker en naturlig etablering i lämplig miljö, ev söder ut.
Så här skriver Naturvårdsverket ang. jaktkort
Viltvårdsavgiften ska betalas av alla som fyllt 18 år vid jaktårets början, som aktivt deltar i jakten, samt har del i bytet.http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/
Ang. allemansrätten, finns det någon förening eller organisation som aktivt driver ditt förslag, eller en variant av den?
En sån avgift borde isf följa hästen, eller? Förutsatt att häten rids på enskilda vägar/ i naturen. Kanske kan läggas på passavgiften? Eller tänker du att alla som vistas i naturen ska betala allemansavgift? Svamp/ bärplockare, hundägare, dagis/ skolklasser, fågelskådare etc etc etc
Det tror jag inte,men rent principiellt så vore det inte dumt. Då skulle man få loss rätt bra med pengar för att dels hyra in sig på markeroch iordningstäla ridvägar runt om våra tätorter....
Vad det gällr kompensation,nej svenska staten har en tradition av att inte kompensera intrång så varför skulle man räta på ryggen och börja göra rätt för sig i vargfrågan.
Vad det gäller allemansrätten så ska den naturligtvis fortsätta att för dem som till fots brukar naturen ickekommersiellt. Företag som använder andras egendom ska ha avtal med resurshållaren så som det gäller all annan företagsverksamhet.
Jag anpassar ,mig naturligtvis efter de spelregler som finns.
Vi kan vända på problemet med %.
Jag lägger motsvarande 5% av min bruttoomsättning till naturhänsyn.Detta per år....
Hur många % av din bruttoomsättning lägger du? Lön + inkomster på marken.
Vad det gällr kompensation,nej svenska staten har en tradition av att inte kompensera intrång så varför skulle man räta på ryggen och börja göra rätt för sig i vargfrågan.