DYR boxplats all-inclusive

H

Helan

Det finns utomlands men finns det här???
Tror ni att det finns någon som skulle kunna tänka sig att i Sverige betala större summor för att ha en häst uppstallad i ett mindre stall där ALLT ingår, box, skötsel, mat, motionering, massage etc (ej hovslagare/veterinär dock) så att personen i fråga bara kan komma till hästen vid högtidliga tillfällen och rida en tur i den vackra omgivningen?
Jag vet ställen i exv Belgien där det fungerar på detta sätt, och det är chefer/politiker/handelsresande mfl som har häst.
Har bekanta som ska lansera denna idé och man kan ju undra hur det ska gå... De har en helt fantastisk liten vacker anläggning, men inte ridhus dock. Vad tror ni, finns det nån marknad över huvud taget?
Faciliteterna är bland annat:
Stor vacker box, mycket funktionellt fint välskött stall
Självklart varm sadelkammare, toa, dusch mm
Övernattningsmöjlighet
Gratis fika (te,kaffe, kakor etc) och hästtidningar att läsa
Vacker omgivning, fantastiska ridvägar
Kunnig stallägare
Hästen motioneras/utbildas om man vill det.
och mycket annat.
Vad tror ni? Och vad tror ni att maxpriset skulle kunna vara?
Ligger nära stor storstad samt flygplats och inte alltför långt från havet.

Sv: DYR boxplats all-inclusive

Det finns redan åtminstone här i Stockholm möjligheten till denna typ av uppstallning, dock är kundunderlaget litet givetvis då målgruppen är sådan.Här kostar det runt 8´i månaden att ha sin häst på detta sätt, då ingår träning av den av beridare av hög klass ska tilläggas,samt att vet/hovslagare tillkommer.

8000:- i månaden verkar ju inte så mycket tycker jag, jmf med de hutlösa summor utomlands (med inte särskilt duktiga beridare) som ligger på 1000-1200 euro...

Jag har erbjudit detta lite smått, men har inte haft någon jätterespons. Det tar nog ett tag att göra sig ett namn om man inte redan är kändis ;)

Har du haft nån respons alls? Vad har du att erbjuda? Du får gärna pm-a mig om du inte vill lägga ut infon här. Ni kommer dock inte att bli konkurrenter, det är typ 50 mil emellan:D

utan ridhus är det ju kört. tror ingen riking vill rida i regnet liksom.

men om dom bygger ridhus så kanske. men man får tänka på att det är en väldigt liten grupp som har råd att betala så mkt varje månad för att äga en häst...

:)Jag står i e stall där det finns 8 hästar. Vi har tillgång till manege, med bang olofsson musikanläggning, värmeslingor i manegen. Har även en paddock med belysning. Stalet bydddes 14 och är i fint skick, det finns videokamera i stallet, musikanläggning, kodlos till sadelkammare, toalett och tvättmaskin.
Det som ingår är insläpp,usläpp,fodringar varje dag. Mockning på vardagar, hö, betfor, och havre. 1 spånbal/veckan.

Det är dock rullande schema mellan hästägarna på helgerna men det är inte jobbigt överhuvudaget.
Detta kostar 5000 kr i månaden.

utan ridhus är det ju kört. tror ingen riking vill rida i regnet liksom..

Nä precis, hehe! Ridhus är bara ett MÅSTE om man gör anspråk på driva en lyxanläggning. Självfallet finns det en liten grupp människor som kan tänka sig att betala riktigt bra för all-inclusive - men det bör enligt min uppfattning uppfylla minst följande kriterier om det skall kunna locka de riktigt kräsna:

* Stort och snyggt ridhus (med bra belysning, underlag, hinderpark, musikanläggning etc)
* Stor ridbana (med bra belysning, underlag etc)
* Tillgång till bra instruktörer/beridare som kan rida till hästen eller motionera den när man inte hinner
* Bra läge - d.v.s. centralt, nära storstad (Stockholm i första hand)
* Vacker och prydlig gårdsmiljö - gärna slott eller liknande. Skall förmedla status, så inga hängande staket eller skrot m.m. på gården Det är faktiskt viktigare än många tycks tro, i dessa sammanhang..
* snygga, välstängslade hagar (gärna stora - även om storleken tyvärr nog är av mindre betydelse)
* skrittmaskin, solarium och vad det nu finns för andra lyxfaciliteter för hästar, som man aldrig vetat att man behöver..
* Övriga faciliteter - t.ex. cafeteria, toaletter, omklädningsrum, bastu, dusch etc i hög klass. Fin restaurang med alkoholtillstånd är inte fel, jfr golfbanor.!
* personal som håller ordning och reda
* all mockning & alla fodringar sköts av personal
* annan service, t.ex. passning då veterinär/hovslagare skall komma, sköts av personal
* ett bra kontaktnät är en klar fördel i sammanhanget

Det alltså om man vill ha en anläggning som gör anspråk på att vara LYXig, även om den inte lockar alla. Det finns ju en massa mellanting också. I närheten av mig finns det t.ex. flera ställen som tar uppåt 6000 kr/månaden i stallhyra - exklusive mockning, trots att de bara har några av de faciliteter jag räknade upp. Till sist är det ändå tillgång - efterfrågan som styr prissättningen. Jag tror personligen det är svårt att dra igång ett projekt av detta slag om man inte redan har ett bra kontaktnät och finanser goda nog att både fixa anläggningen och kunna klara att stå med tomboxar om det inte går som man hoppats.

En absolut förutsättning: riktigt bra ridhus.

(och visst finns dessa ställen lite runt om i landet, men det är inte deras huvudsyssla)

Jag känner till ett stall med detta koncept, då är grunden all incklusive förutom att någon rider hästen. Dock finns den möjligheten att få mot extra betalning, för ett par år sedan kostade grundkonceptet 5500 kr inklusive ett jättefint uppvärmt ridhus. Ville man ha sin häst sadlad och klar när man kom, 5 dagar i veckan kostade + 1000 kr. Beridare på plats tog 250 kr per ½ timme för att rida hästen, så var det bara att välja hur länge och hur ofta. Jag tror att det kan kosta mer idag, kanske 1000-1500 kr.

* Bra läge - d.v.s. centralt, nära storstad (Stockholm i första hand)
* Övriga faciliteter - t.ex. cafeteria, toaletter, omklädningsrum, bastu, dusch etc i hög klass. Fin restaurang med alkoholtillstånd är inte fel, jfr golfbanor.!
.

Tack för tankarna. Det ÄR nära Sthlm, och även nära golfbanan, där kan man dricka öl om man vill:p

:)Jag står i e stall där det finns 8 hästar. Vi har tillgång till manege, med bang olofsson musikanläggning, värmeslingor i manegen. Har även en paddock med belysning. Stalet bydddes 14 och är i fint skick, det finns videokamera i stallet, musikanläggning, kodlos till sadelkammare, toalett och tvättmaskin.
Det som ingår är insläpp,usläpp,fodringar varje dag. Mockning på vardagar, hö, betfor, och havre. 1 spånbal/veckan.

Det är dock rullande schema mellan hästägarna på helgerna men det är inte jobbigt överhuvudaget.
Detta kostar 5000 kr i månaden.

Låter ju trevligt. Men jag kunde tänka mig en spånbal per dag som lyx faktiskt. Och mockninga varje dag...
Bygdes det 1914??

Jag har en bekant som reser mycket med jobbet, ibland några veckor i stöten.
Hon har sin häst på helpension, jag tror det kostade runt 6000 kr/mån (inte vid storstad).
Som tillval tränar och tävlar de hennes häst också, men jag har totalt glömt vad det kostade extra. Det är dock ett "skickligt" tävlingsstall med fin anläggning.

men man får tänka på att det är en väldigt liten grupp som har råd att betala så mkt varje månad för att äga en häst...

knapplån.

Alla de som har sina trav och galopphästar hos profesionella tränare betalar 5-15 000 kr/månad för deras hästar så endel kan ju betala men frågan är hur många som har "vanliga ridhästar".

Men finns det en marknad för det vore det ju ett drömjobb:love::love:

Jag skulle inte sata på det, tror att det är en svår marknad. I så fall snanare börja med att ha lite lyxigare stall för folk som ändå rider på helgerna. Dock håller jag med många i tråden att det blir svårt utan ridhus. Det är en stor del av det folk betalar för att få ha och ingår absolut i lyx.

Be dem att verkligen fundera över det hela och att jobba upp ett kontaktnät. Klart det finns rikingar med häst som de vill ha mest för att men inte har någon tid för det.

/Jonaz

Det är ju ändå lite ridskola över det hela... Har man inte tid med mer kan man väl ändå likaväl gå till en värenommerad ridskola kanske... Då slipper man ju allt ansvar.
Men visst- jag hade gärna jobbat där... om det fanns ridhus då förståss...

Jag tror att det finns en marknad för detta. Men det måste ha höga estetiska värde. Den typen av stall kan inte många stå på pga av kostnaden-MEN det finns ett väldigt litet utbud av den typen av stall. Och det finns ändock en hel del människor med mycket pengar men lite fritid.

KL

Jag tror inte så mycket på de rena LYX stallen - visst 1-2 st kan det ju finnas marknad för i varje storstad i Sverige, finns ju alltid de som vill visa att de har råd med lite extra.

Jag tror mer på den typen av helservicestall som finns för vanliga människor. Vanliga stall - men för stressade heltidsarbetande mammor (t.ex) som vill fortsätta med sin hobby utan att behöva släppa ut och in hästar, fodra, mocka, stängsla hagar osv.

Ett måste på en sådan anläggning är ridhus, bra personal, bra hagar.
Säkert bra om det är lyxigt till det yttre också men jag tror inte man får igen pengarna man måste plöja ner för att åstadkomma lyxkänslan.

Sen verkar det som man måste upp i stort antal hästar om man ska ha råd att driva runt en sådan anläggning - under 30 st tror jag inte lönar sig alls.

I Sverige är det inte många som är villiga att betala vad det verkligen kostar att ha häst. Här vill de flesta bli sponsrade och tycker att 1.000:- i månaden är för mycket för box, fodring, in- och utsläpp, halm, hö och hage.

Min kompis betalar det i månaden för sin häst i stallet där hon står. Skulle ALDRIG ha någon i mitt stall för 1.000:- i månaden för mina kostnader är högre än så. Gödselhantering, hag skötsel, ridbana, el plus tusen andra saker som kostar på en gård.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ar på bibblan igår och roade mig med att läsa genom några av hästtidningarna där. Men GUD vad jag blir TRÖTT på alla lyxreportage...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 497
Senast: Mirraya
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 929
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar