Trött på lyxreportage!

Sv: Trött på lyxreportage!

:bow::bow:

För att citera ett reportage jag läste för någon vecka sedan: "dåliga hästar ger dåliga vanor, bra hästar ger bra vanor" varpå ryttaren i reportaget travar fram på sin dyra häst i miljonklassen i sitt ridhus med höga fönster, stuckaturer i taket och målningar på väggarna. Vad ville de ha sagt till läsarna med det citatet? Det är rätt få som har råd med det hästmaterialet liksom...

Jag gillar att läsa vardagliga saker och visst ibland är det kul att läsa lyxreportage men inte jämt!

Jag har tänkt att försöka få ut en tidning när min lilla ponnytjej rider. Fränast vore att få ut "Lilla sportspegeln". Tjejen rider väldigt bra, har en dröm att lyckas och är 6 år gammal".

Jag gillar att läsa "lyx-repotage" :D
Det är härligt att titta på de fina stallarna, drömma sig bort och tänka hur man skulle vilja ha det om man vore miljonär..

Mera lyx åt folket! :p

Jag har blivit lite blind för den sortens repotage, min hjärna sorterar vänligt men bestämt bort allt sånt ur min värld :p Däremot låter den mej se olika hästhållningssystem, oavsett prisklass. Några bland de finaste och hästvänligaste jag har sett är små gårdar om kanske fem-tio hästar. I de stora lyxkåkarna verkar det alltid som om hästarna är en inredningsdetalj och inte något man måste jobba för att hålla snyggt. Nej varför det, hästskötarna måste ju ha jobb också! Huuuga!

Jag var faktiskt på studiebesök på en seminstation som hade kunnat hamna i lyxrepotageklassen. Den var enormt stor (över 90 hästar) med dräktiga ston och åringar överallt. Ca 40 av fölstona gick i två stora lösdrifter, allihop högdräktiga utan täcke och med början på en enorm vinterpäls! Fölen var värda 100 000 och uppåt redan när de föddes. Hagarna var enorma med trästaket och minst två höhäckar per tio hästar. I varje hage gick mellan 8-12 hästar, i de allra största hagarna var de uppemot 20 stycken.
Trots storleken var det ett helt underbart jordnära ställe. Allting sköttes på hästarnas villkor. Visserligen reds bara en av alla dessa hästar, resten "bara bodde". Men med lite sol och snö hade man lätt kunnat göra ett lyxrepotage om stället! Ägarna hade visserlige gjort att allt såg mindre flashigt ut, men dem kan man ju alltid gömma i något hål någonstans..

Jag lyxade till litet i stallet idag. Det innebar att jag vek ihop pressenningen vi haft hö på inne i minigrisstallet samt att jag var noga med att ställa in rullebören jag har ensilage i RAKT!!!

Kanske det är dags att städa litet därute i största allmänhet också? Efter några dagars rejäl förkylning har jag tex "glömt" att sopa stallgången....:angel:

Nåja i morgon är det ju helg igen....

:p

/KT

Vi håller på att få en liknande situation som stora delar av övriga Europa tyvärr - sämre hästkunskaper, mer pengar. Mindre gediget och brett intresse och mer tävlingsinriktat, återigen;mer pengar.

Jag hoppas att vi kan komma på rätt köl igen, kanske mera snegla åt Englands djurhållning och hästtraditioner, som verkar bra mycket sundare än Holland,Tyskland, Belgien, Italien, Spanien, för att nämna några:cool:

Näe, där håller jag inte med!
Jag bor i Skottland och tycker hästhållningen här är rätt kass. Nu ska jag inte generalisera, men kan säga att på den ridskolan där jag är så:
- får hästarna mögligt ensilage
- inga sadlar passar
- det finns aldrig några borstar (jo har man tur ligger nån slängd i en box)
- hästarna får inte gå ut (de släpps lösa i ridhuset på natten dock)
- förutom de hästar som av olika anledningar inte går i ridskoleverksamheten just då, de släpps lite vind för våg på ett stort fält utan regelbunden tillsyn.
- Stallen är fruktansvärt slitna, smutsiga och gamla.
- Taket till ridhuset läcker på flera ställen (senast för 2 dar sen gick en tjej i mitt lag omkull för hästen halkade på en sån blöt fläck)

Observera att detta är en "BHS approved" ridskola, så den anses inte på något sätt vara dålig.

Dock är det sant att det inte finns något snobberi och att alla verkligen är supertrevliga och både hästar och människor bemöts väl.

Jag håller med att detta är en trend i samhället. Det viktigaste är inte att ha kunskap utan man ska vara KÄND och helst för idiotsaker som att ha varit med och gjort bort sig i Big Brother eller någon annan dokusåpa. Då blir plötsligt denne människas ord lag i alla sammanhang. Jag har i tidigare inlägg vänt mig mot t ex den sk kändishoppningen i Globen. Dessa personer får mer uppmärksamhet för att de är kända än de ryttarna som deltar seriöst och försöker komma fram i sin sport.
Jag kan också tycka att det är kul att se dessa fina stallar som en promille av världens befolkning har råd med men att sedan uttrycka detta att "dåliga hästar ger dåliga vanor..." gör mig förbannad. De flesta som har häst sliter hårt för att få allt att gå ihop och försakar mycket för att kunna ha häst eller många ensamstående föräldrar som får kämpa för att ge ett barn ridlektioner på ridskolan.
Vår familj är ändå privilegierad, vi har en liten (just liten) gård med 4 hästar och där finns LERA! När något går sönder får mannen plocka fram hammare och spik och laga så gott det går. Stallet är hemmabygge (ombyggt garage och lada) utan tjusiga guldknoppar. Men skit var jag är stolt och lycklig över mitt stall:bump: Det kunde jag aldrig drömma om när jag var barn och mamma fíck skrapa ihop 6,50 till min ridlektion varje vecka och jag skulle aldrig komma på tanken att be om något ut över det. Och Britta och Silver fanns med under min uppväxt också!

Ja då har vi verkligen lite olika erfarenhet av hästhållningen där...

Ojojoj....det stämmer så väl. När jag läser tidningar av den sorten så vet jag att det finns inte en chans att de någonsin gör ett reportage om mig och min vackra ardenner-flicka och den miljö som vi vistas i (en lösdrift full med diverse spännande hästar och människor, en mänsklig stallägare och lite skit i hörnen). Alltid handlar det om nybyggda stall med kristallkronor i stallgången och stooora ridhus med champagne-bar.

Och ja: Det känns som att det kommit på senare tid. Allt är vackert, vitt och välvårdat. Så har jag aldrig haft det någon gång. Tidningen H*stm*g*sinet har jag slutat läsa helt, för det var ofta någon glassig kändis på framsidan, och innehållet blandades med annonser för träns och ridkläder i kulörta färger (och HÖGA priser).

Fram för tidningar som fokuserar på majoriteten av hästägare och hästintresserade. Det vill säga vi som har leriga hästar, skit under skosulorna och stall som skulle målats om för decennier sedan.

Såhär ser livet som hästägare ut för mig:

http://www.youtube.com/watch?v=cJIJ-WX-MmU

Harig häst och geggigt värre :)

Senast ändrad av en moderator:

Jo, tack detta känns igen! Lånt ifrån snygga ridhus.

jag tycker det är jättekul att titta på bilder från vackra stallar och omgivningar! :love:

tycker inte det är särskilt intressant att läsa om nån helt okänd människa som rider i skogen med sin gammla travare... då får det ju vara om nåt alldeles särskilt, tex att hästen bröt benet men klarade sig mot alla odds.

klart att tidningarna skriver om kända ryttare, så är det ju i vanliga tidningar också! det är dom som fångar läsare... och att dessa ryttare har det flott på sina gårdar är väl eg inte så konstigt, ofta lever dom av att sälja dyra hästar, då måste det se snyggt och exklusivt ut runt omkring också.:)

Jag håller med. Smutsgrå lerig stall-realism med skitiga hästar, blöta skor och lerprickiga fuktiga och iskalla ridbyxor samt sönderfrusna fingrar får jag liksom nog av ändå i mitt egna stalliv. Inte tänker jag betala för att läsa om det i alla fall - jag drömmer mig hellre bort till ett uppvärmt ridhus där jag kan rida i t-shirt året om, oändliga torra gräshagar där hästen aldrig blir lerig eller tappar skor och välryktade och lydiga hästar som alltid kommer på inkallning och aldrig behöver släpas in genom leriga passager i hagen.

Ikeapåsar, halvtrasiga foderhinkar och mediokra halvblod stöter jag liksom på varje dag, precis som människor som lägger alla sina pengar på att bara rodda runt hästen varje månad.

Lika lite som jag vill läsa "hemma hos-reportage" om Lena och Lars 42 i en sextiotalslgh i någon förort om jag köper en inredningstidning eller "titt-i-garderoben" hos Elsie 22 som är student och handlar allt på Cubus eller H&M om jag köper en veckotidning vill jag läsa om stall precis som det jag spenderar några hundra timmar om året i. Urk.

Det närmsta semester jag kommer nu för tiden är en roadtrip till någon avlägsen klinik eller tävling - inte vill jag se "Göteborg-Susedalen-Best Of" på Packat och Klart heller för den delen... :D

Handlar inte alla "glassiga" tidningar om att man vill drömma sig bort till något annat? Det är ju precis samma sak när man köper heminredningstidningar - det handlar ju aldrig om de som bor i ett "ruckel" eller ett litet radhus med stort renoveringsbehov;).

Tidningarna gör ju reptage som lockar köpare helt enkelt och många vill nog drömma sig bort. Men jag håller med, det vore kul att någon gång få läsa om folk på en mer vanlig och jordnära nivå.

Förstår precis vad du menar om att man vill "drömma sig bort" men själv så läser jag hellre Hus & Hem med budgetrenoveringar och snygga, smarta lösningar utan att det krävs en förmögenhet för att uppnå det än "Slott & Herrgård" där det bara är repotage om fantastiska, men ack så ouppnåerliga, bostäder. Visst vill man drömma sig bort men hellre som TS sa; Med lite tr och jävla anamma kan även jag komma dit.

Haha, jag minns ett tv-program som gick för nåt år sen som handlade om arabuppfödning i Sverige. Man visade Blommeröd och Kullatorp och Penelope Lewenhaupt. (Inget ont sagt om någon av dessa tre!)

Blommeröd och Kullatorp var tillrättalagt, välansat, glittrigt och vackert överallt. Hos Penelope Lewenhaupt var målarfärgen lite avflagnad i stallarna, det var inte helt nyrenoverat utan lite slitet så där som det blir, hästarna (underbara ston!) stod i hagen med lite rufs i manen och Penelope hade vanliga stallkläder på sig ...
Gissa vilket som såg mest trovärdigt ut och som därigenom blev mest intressant??

Är man så garvad och erfaren som Penelope Lewenhaupt vågar man kanske visa upp sin vardag och den mindre glamorösa sidan, hästarna blir ju inte mindre värdefulla för det och fler "vanliga" människor med lera på stövlarna och höstrån i håret kan identifiera sig.

Förresten, med risk för att bli utslängd ur den här tråden, jag skriver för en viss hästtidning så om någon vill att det ska göras en artikel om deras leriga vardag får ni gärna skicka ett pm. Jag gillar att skriva om den bistra verkligheten.

Jag har mina hästar på liknande vis, och kan ibland få mindervärdskomplex när jag läser lyxreportagen, samt börja inbilla mig att mina hästar far illa.

Har ett litet, litet stall som är ett fd garage. Stallet är litet men boxarna är väl tilltagna till mina två pållar. Det är öppet upp till nock så luften är väldigt bra alltid. Absolut ingen fukt eller dålig lukt. Vinterhagen är liten, men halva året går de i fina sommarhagar. Pållarna är ute från tidiga morgon till kväll. Läste nyligen om en känd ryttare vars hästar inte fick gå ut i hage alls pga skaderisken... Mina hästar får en väl tilltagen giva av hösilage av god kvalitet. Självklart kommer hovslagaren regelbundet och veterinär tillkallas vid skada/sjukdom. Så EGENTLIGEN mår säkert mina hästar väldigt bra även om min hästhållning är väldigt olik den på en lyxanläggning med ridhus, solarium, spolspilta och helkaklade toaletter..

Jag lyxade till litet i stallet idag. Det innebar att jag vek ihop pressenningen vi haft hö på inne i minigrisstallet samt att jag var noga med att ställa in rullebören jag har ensilage i RAKT!!!

Kanske det är dags att städa litet därute i största allmänhet också? Efter några dagars rejäl förkylning har jag tex "glömt" att sopa stallgången....:angel:

Nåja i morgon är det ju helg igen....

:p

/KT

Hur många dagars städning och putsning tror du det är före dessa reportage? :angel:

Jag tror inte en minut på att det är lika fint alltid hos dessa människor faktiskt.

klart att tidningarna skriver om kända ryttare, så är det ju i vanliga tidningar också! det är dom som fångar läsare... och att dessa ryttare har det flott på sina gårdar är väl eg inte så konstigt, ofta lever dom av att sälja dyra hästar, då måste det se snyggt och exklusivt ut runt omkring också.:)

Det är lite som bilsalongerna alltså? Och bankkontoren tidigare?

Sen kan man ju också undra hur hårt belånade lyxiga ställen är.

Har inte läst hela tråden nu, men jag kan inte säga annat än att jag håller med dig.
Visst det är kul att läsa ett eller två såna reportage - men inte hur många som helst i varje tidning.
Blir bara deprimerad över vart ridsporten verkar vara på väg.

:bow::bow::bow:
Håller helt och fullt med! Dessutom verkar alla dessa reportage vara tagna ifrån södra sverige eller neråt europa. Har ni någonsin sett ett reportage med halvmetern snö och -20 C???
Det saknar realism.
:mad:

Jag tycker det är kul att läsa om riktigt hästlyx, eller det är väl egentligen så att jag gillar att kolla på bilderna och drömma mig bort dit;)
Men visst vore det bra med lite balans, fast det jag då börjar fundera på är, vad har en vanlig svensson-stall/hästägare att berätta om som är så pass intressant att det är värt att skriva ett repotage om?

Borst:
Oja, det finns! Jag har läst repotage/artiklar om hästlivet ovanför polcirkeln i det flesta hästtidningar. Hästmagazinet, hästfocus, ridsport och jag tror även att stallmagazinet har besökt norra Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka