Trött på lyxreportage!

Sv: Trött på lyxreportage!

*kl*

Något som jag har reagerat lite på är att när det kom föreskrifter för hållande av häst, med begränsning av spiltanvändande och förbud mot nybyggnation av spiltor, så vart det ett himmla liv på "hästorganisationer".... en tid innan hade det kommit föreskrifter gällande nötboskap, gris, får, getter, fjäderfä m.m. - där var protesterna avsevärt mycket lägre volym på.
Kan det ha varit så att bönderna, med undantag för nån enstaka mikrobonde, redan hade funderat på eller rentav genomfört lösdriftslösningar ?

Det känns som att bönderna redan låg i fas med lagstiftningen medans hästfolket envisas med att alltid ligga i bak-kanten av utvecklingen och därmed lagstiftningen. När det byggs nytt så lägger man sig på en miniminivå istället för att försöka förutse nästa steg i lagstiftningen.... som tex med spiltor vilket i rimlighetens namn borde ha varit försvunna ur stallarna för flera år sedan.

Nä, fram för flera rationella lösningar i hästvärlden - så blir arbetsvillkoren och lönerna för hästskötare/stallpersonal bättre också.

Här har vi verkligen ett "svart hål" inom hästnäringen!!! Det finns ju ett OÄNDLIGT behov av effektiviseringar och rationaliseringar! Jag är inte så insatt i lantbruket, men de inblickar jag fått på senare tid har snarast fått mig att undra om de befinner sig på en helt annan planet än hästnäringen?! I alla fall befinner de sig i en helt annan tidsålder - i nutiden samtidigt som vi som håller på med hästar verkar ha stannat på "stenåldern"....

Som en kommentar till alla "glassiga" reportage vill jag också nämna en krönika jag läste för ett antal år sedan, där en redaktör för ett "glassigt" inredningsmagasin berättade att tidningen en gång faktiskt gjort hemma hos-reportage hemma hos honom. Hans vänners kommentarer när de såg det färdiga reportaget var: "Vad de måste ha RÖJT innan de tog de här bilderna!!!" :rofl:

Ja, men vad kan man förvänta sig av en bransch som fortfarande rider med kavajer på tävlingar mitt i sommaren?? Och stela ridstövlar? Hästnäringen är den mest konservativa miljö jag nånsin stött på. I alla avseenden. Produktutveckling och rationella stallmiljöer befinner sig väl nånstans på stenåldern. Att t ex bära runt en massa skit som sliter så hårt på kroppen är ju fullständigt vansinnigt.

Ja, men vad kan man förvänta sig av en bransch som fortfarande rider med kavajer på tävlingar mitt i sommaren?? Och stela ridstövlar? Hästnäringen är den mest konservativa miljö jag nånsin stött på. I alla avseenden. Produktutveckling och rationella stallmiljöer befinner sig väl nånstans på stenåldern. Att t ex bära runt en massa skit som sliter så hårt på kroppen är ju fullständigt vansinnigt.

Håller med - hästnäringen måste vara det mest konservativa som finns! Minns t ex för något/några år sedan när Ridsportförbundet införde tävlingsanmälan via internet. (Eller om det var att tävlingspropositionerna bara skulle finnas där... rider inte deras tävlingar så jag har inte riktigt koll på vilket...) Då var det massor av artiklar och insändare i Ridsport där man var upprörda över detta. "Barnfamiljer med häst skulle bli tvungna att skaffa dator..." skrev många. Men VILKEN barnfamilj av idag klarar sig utan dator??? Barnen behöver ju den till skolarbetet! När pensionärer kommer med liknande synpunkter om att det inte ska vara krav på att man har dator, då kan jag ha överseende (dessutom känner jag många pensionärer som är riktiga hackers) men inte annars! Jag trodde inte det var möjligt att det fanns en grupp i samhället som på 2000-talet fortfarande hade problem med att använda dator!

Och ang det du skriver om kavajerna... Vilket liv det blev när Malin Baryard gick så långt att hon bytte ut sin vanliga tävlingskavaj mot något så extremt som.... en blommig kavaj! Det var minsann inte "tävlingsmässigt"... :eek: Hallå, är det sport vi håller på med eller en museiutställning?! (Dessutom var den kavajen SNYGG!) Då förstår man att steget är VÄLDIGT långt till att tillåta tävling i ändamålsenlig sportjacka... :crazy:

De senaste åren har det i alla fall blivit något bättre på ridklädesfronten. Nu kan man faktiskt hitta kläder som är gjorda för att svettas i, även på ridsportaffärer. Det är inte många år sedan ALLA tröjor fortfarande var i bomull...

När det gäller tävlingskläder är jag nog väldigt konservativ. Jag tycker att det ska vara särskilda kläder, därmed inte sagt att det måste vara en svart kavaj. MBJ´s blommig kavaj var snygg, "hennes" stövlar däremot brrrr...:grin: Med tävlingskläderna vill jag känna att det är något annat än vardagen där det, i alla fall denna årstid, mest består av lera och skitiga skor. Nej, ha kvar tävlingskläderna och låt det vara lite festligt och högtidligt.

:DJag vill inte heller ha receptet på Axl Roses köttbullar:D:bow:

Jag tycker däremot att tidningen Hästfocus har jordnära och intressanta reportage! Rekommenderas!

Ja, en gång i tiden var den lite intressant. Idag sen den ut som om de glömt det svenska språkets skrivregler, inte hinner korrekturläsa och missade kursen i layout. Dessutom är det ett ytterst begränsat antal författare/journalister som skriver samma form av okritiska reportage fulla av faktafel. Om och om igen:cool:

Tanken med tidningen är jättefin men de har LÅNGT kvar innan blaskan är värd så mycket pengar som de tar för den.

/Migo
som håller med TS

Ja, en gång i tiden var den lite intressant. Idag sen den ut som om de glömt det svenska språkets skrivregler, inte hinner korrekturläsa och missade kursen i layout. Dessutom är det ett ytterst begränsat antal författare/journalister som skriver samma form av okritiska reportage fulla av faktafel. Om och om igen:cool:

Håller HELT med ang. Hästfocus. Mer fakta fel i en tidskrift har jag knappast skådat ngn gång.

KL
Jag förstår inte kommentarerna runt att "jag vill minsann se lyxryttarna harva banan som jag själv måste, eller mocka boxar, det kan de säkert inte, och jag själv får minsann slita" osv.
vad är problemet? elit ryttare är elit ryttare. de rider. Jag tror inte att det för dem är att "bara göra det roliga" som ngn här kommenterade. Rider man 6-10 hästar om dagen är det ett ARBETE, jag lovar.

svenska jantelagen och avundsjukan säger jag bara. Fjantigt!

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:
Håller helt och fullt med! Dessutom verkar alla dessa reportage vara tagna ifrån södra sverige eller neråt europa. Har ni någonsin sett ett reportage med halvmetern snö och -20 C???
Det saknar realism.
:mad:

Det kanske beror på att de flesta toppryttare bor i södra Sverige eller nere i Europa? Där är sällan -20 och meterdjup snö.

Att de bor där beror nog främst på att det är så :devil: långt till tävlingar om man bor i Norrland.

För jag skulle vilja se om dom kan:devil:

Så du tror inte att de har mockat någon box i sitt liv? Visst de finns de som rider på högsta nivå som fått allt serverat under hela livet, men det finns också det som jobbat sig dit under år av SLIT.

Varför ska tex RGB mocka åt alla sina hästar själv? Bara för att du måste mocka åt din/dina? Äkta svensk avundsjuka när det är som bäst. Låt toppryttarna rida och ha anställda som sköter allt annat. Däremot tycker jag att de anställda ska ha riktiga löner, men det är en helt annan fråga.

Om du inte vill mocka själv, så åk ner till Europa och jag kan garantera dig att du inte har problem att hitta ett jobb där du inte behöver göra annat än rida om du är en duktig ryttare. Är du bara duktig att hålla på med hästar har du inga problem att hitta ett jobb där du aldrig behöver ens titta åt en dynggrep.

Kattennizze Produktutveckling och rationella stallmiljöer befinner sig väl nånstans på stenåldern. Att t ex bära runt en massa skit som sliter så hårt på kroppen är ju fullständigt vansinnigt.

var på en svingård för några år sedan, denna gård hade tidigare varit en av sveriges större avelsgårdar av travare under 80 och tidigt 90 tal, där hade man luckor i golvet i varje box där man skyfflade ner skiten . Ett väldigt bra system liknande det i ko ladugårdar körde sedan automatiskt ut skiten direkt på dynghögen ....
Det kallar jag smidigt , men så hade dom ju nästan 75 boxar att mocka varje dag :D

Jag måste ju kunna harva min ridbana själv, och mocka själv samt rida..
Jag tycker det skulle vara intressant, att få se tex en bild på "toppryttaren", där det står-Och här står "toppryttaren" och mockar, och en snygg bild på boxen, så att man kan se att toppryttaren är av "kött o blod", inte nån som fiser omkring och bara gör det roliga..
För nåt jobbigt måste de väl utföra, de kan väl inte bara rida omkring hele dagarna? Eller är det bara det de gör?

Inte göra något jobbigt?

Sätt dig och rid 10-15 hästar om dagen under en tid och återkom senare..... När hästarna har vilodag kan du åka och ställa dig i ett kallt ridhus och ha X antal träningar.

Det är inte alla "toppryttare" som kan unna sig lyxen att välja alla sina hästar själv, utan måste rida en hel del mindre roliga hästar, framför allt i början av sin karriär. Visst finns det de som har fått allt serverat, men det är långt ifrån alla.

Ahh! Va kul:D! Ja, tänk om man skulle missa det, att de är supergoda..

Vaddå? Så har vi det väl alla.....:D

...menar du att du har en LERIGA hästar och kanske tom lera på STALLPLANEN:eek:??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka