Sv: Dynavena Activ'100
Nej någon diagnos finns inte. Har inte gått så långt att jag har åkt till djursjukhuset för att dom ska kolla i magen. Han är bara 2 år och fick stå själv i boxen från 3 månaders ålder pga tjurig morsa. Däremot fick han dia på dagarna. Så han fick mycket mat av mig att äta i boxen på nätterna. Antagligen pallade inte hans mage av detta. (våra gissningar bara).
Han tål inte hösilage trodde vi så vi har köpt torrt hö till honom denna vinter. Jag har 4 egna hästar bl a en fjording också. Hon tål inte hösilage så hon har fått torrt hö nu och kan äta både groov, betfor och matolja utan att bli dålig i magen.
Mitt halvblod tål både groov och betfor när han går på bete. Så fort han kommer ut på betet blir han bra i magen eller när han bara får torrt hö. Ja, jag analyserar höet. Nej inga ekollon i hagen. Nej, han stallas in nattetid. Nej, han äter inte så mycket annat i hagen. Jag har prövat det mesta till honom i vintras. Har gett honom b-jäst, A-fil, olika sorter mag-tarm balans, phsylliumfrön osv osv... Inget har hjälpt mer än för stunden.
Så nu hoppas jag verkligen att han ska tåla detta Dynavena. Annars är det bara djursjukhuset som gäller för att dom ska kolla upp hans mage.
Har ju även hört att Hippo "någonting" ska vara bra också.