Dynavena Activ'100

Sv: Dynavena Activ'100

Nej, om man tittar på deras hemsida så är det ju activ 100 som ska vara bra för magen. Kronisk diarré bl a, magsårshästar osv osv
Mach är ju för kolikhästar och hästar i träning m m. Inte det som min häst har problem med.

Jag vet inte om jag har läst hela tråden tillräckligt noggrant, men har du kollat med veterinär vad den lösa magen beror på?
Finns någon diagnos?

Har du provat micro-balans?

Vad äter hästen varje dag?

Har du gjort hö-analys?

Är den uppstallad, eller går den på lösdrift?

Vad finns det för växter i hagen, finns ekar?

Gräver den mycket ute, eller äter mycket "skrot o skräp" bark, rötter, mm?

Nej någon diagnos finns inte. Har inte gått så långt att jag har åkt till djursjukhuset för att dom ska kolla i magen. Han är bara 2 år och fick stå själv i boxen från 3 månaders ålder pga tjurig morsa. Däremot fick han dia på dagarna. Så han fick mycket mat av mig att äta i boxen på nätterna. Antagligen pallade inte hans mage av detta. (våra gissningar bara).
Han tål inte hösilage trodde vi så vi har köpt torrt hö till honom denna vinter. Jag har 4 egna hästar bl a en fjording också. Hon tål inte hösilage så hon har fått torrt hö nu och kan äta både groov, betfor och matolja utan att bli dålig i magen.
Mitt halvblod tål både groov och betfor när han går på bete. Så fort han kommer ut på betet blir han bra i magen eller när han bara får torrt hö. Ja, jag analyserar höet. Nej inga ekollon i hagen. Nej, han stallas in nattetid. Nej, han äter inte så mycket annat i hagen. Jag har prövat det mesta till honom i vintras. Har gett honom b-jäst, A-fil, olika sorter mag-tarm balans, phsylliumfrön osv osv... Inget har hjälpt mer än för stunden.
Så nu hoppas jag verkligen att han ska tåla detta Dynavena. Annars är det bara djursjukhuset som gäller för att dom ska kolla upp hans mage.
Har ju även hört att Hippo "någonting" ska vara bra också.

Har du provat med att ge microbalans? Funkade perfekt på min som var väldigt upp o ner i magen, han är tyvärr "maghäst" sedan födseln och äntligen efter 7 år har jag fått rätsida på eländet.. Och framförallt: Hästen mår som en prins!!!

Oj, oj, oj! Jag vågar inte ta ut glädjen i förskott. Men peppar, peppar så verkar det faktist fungera nu. Han var INTE lös i magen i morse. Otroligt. Och ändå får han 1 ½ dl på morgonen och 1 ½ dl på kvällen. Vi får se om ett par dagar när jag höjer ytterligare. Han ska ju ha ca 6 dl om dagen om han ska komma upp i kvoten som jag vill sedan.

gejsa skrev:
Oj, oj, oj! Jag vågar inte ta ut glädjen i förskott. Men peppar, peppar så verkar det faktist fungera nu. Han var INTE lös i magen i morse. Otroligt. Och ändå får han 1 ½ dl på morgonen och 1 ½ dl på kvällen. Vi får se om ett par dagar när jag höjer ytterligare. Han ska ju ha ca 6 dl om dagen om han ska komma upp i kvoten som jag vill sedan.

Uppdatering! Ifall någon vill veta. Han är fortfarande bra i magen. Jippi. Nu ska jag öka till 2 dl morgon och kväll.

Hur har det gått med magen så här långt?
Jag har samma bekymmer med en av mina hästar under vintern, då gräset är slut. :cry:

Ja, som sagt. Eftersom jag har avmaskat för 2 veckor sedan så blev han lös i magen igen. Ska bara ge honom hö ett par dagar på prov och öka maten igen.

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 408
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar