Dvärgvädur

G

GALOPP

Nu är det 99 % säkert att jag ska skaffa kanin, hittade vääärldens sötaste hona idag.
Nu undrar jag därför hur stor en dvärgvädur (renrasig) blir? Hur stor och hur mycket den kommer väga vid vuxen ålder.
Får den plats i en inomhusbur som är 100 x 50? Förutsatt att den kommer ut många gånger om dagen vill säga.
Mycket tacksam för svar!

Sv: Dvärgvädur

Okej! Så de kan skutta omkring i buren utan problem alltså? :angel:
Den är ju bara 6 veckor och några dagar nu, så den blir ganska mycket större eller?

Så du tror det funkar om man har hus i buren också? Jag menar, om jag skaffar kanin så kommer den inte kunna vara ute i rummet och springa (kontakter och sånt) utan tillsyn, så den får ju vara i buren om dagarna liksom. Sen ute när jag kommer hem... Är det för litet med 100 x 50 då?

Minsta tillåtna mått på en bur för en dvärgvädur är enligt Jordbruksverket 0,5 kvm.
50cmx100cm är precis 0,5 kvm så visst räcker det. Skaffa gärnaa större om du har möjlighet, men jag vet att de man kan köpa i djuraffärer inte alltid är så stora tyvärr :( Släpp gärna ut din kanin varje dag så att han/hon får springa en stund på golvet med, brukar vara väldigt uppskattat.
Ett hus blir kaninen nog glad för, så att den kan krypa undan när den vill vara ifred!
En bra sida du kan gå in på för att få svar på frågor är http://www.kanin-net.nu/ Där finns ett väldigt bra forum med trevliga hjälpsamma människor. (Jag heter Lego på Kanin-net)
En renrasig dvärgvädur ligger på ca. 1,4-1,9 kg som vuxen. Det kan iof variera från kanin till kanin.
Lycka till med din nya vän!

Till Josefiine: Jag tycker du ska försöka skaffa en större bur till din kanin. Den där såg ruskigt liten ut. Minsta måttet enligt Jordbruksverket är som sagt 0,5 kvm, din kanins bur är bara 0,3 kvm. Förlåt om jag låter hård, men skaffa en större jag tror han blir glad då!

Kram båda två

Han hade en hel box att vara i, så det gick ingen nöd på honom;)

EDIT: Kan tillägga att han numer bor i en "trekants-utebur".

Senast ändrad:

Jag har en 100x50 till min ena hermelin.. Han har ett hörnhus, vilket får plats bra. Tror dock att hans hus skulle vara för litet för en fullvuxen dvärgvädur. Oskar är heller inte instängd i sin då rummet är kaninsäkrat, så han springer lös dygnet runt. Till honan (även hon hermelin) har jag en som är 120x60. Dessa cm gör ganska stor skillnad, tkr jag. Hon får plats för ett större hörnhus, som nog skulle vara tillräckligt för en dvv. Hon springer inte lös så mkt just nu, då hon och hanen inte är ihopsläppta ännu (+ att hon hamnat i puberteten och skvätter överallt :smirk:). Tanken är dock att hon och hanen ska kunna springa lösa hela tiden tillsammans sedan.

Om du har plats så tycker jag att du ska satsa på en bur som är 120X60. Som sagt var så gör dessa cm ganska stor skillnad.

Lycka till!

Tack för alla tips allihopa!

Jag har idag införskaffat en bur som är 120 x 50, alltså aningens större än den jag tänkt köpa från början.
Kommer försöka få till det så att kaninen kommer kunna springa lös i rummet även när jag inte är hemma, men jag har inte kommit på hur jag ska göra med alla kontaktuttag och sladdar än. Det kommer jag nog (förhoppningsvis) hitta en lösning på snart. Har någon tips?

kontaktuttag finns det ju barnsäkra mojenger till ;)
sladdar är lite knixigare.. kanske något "fodral" i hårdplast, allimium?
det kanske finns något fymedel som smakar äckligt till kaniner med? :idea:

våra två dvärgvädurer (hanar) bor på varsin yta på 2x1.5m, det tycker jag är lagom :rofl: (ett gamlt ombyggt, avdelat hönshus)

Dra ur sladdarna? Svårare än så behöver det inte vara. ;) De flesta eluttagen från 70-talet och framåt är dessutom petsäkra, men bor du i ett äldre hus finns det som sagt petskydd att köpa till.

Okej, tack båda två!

Vart kan man köpa sånna barnsäkra grejjer för uttagen? :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
  • Artikel Artikel
Dagbok Pga diverse nitritspik, algproblem, snäckinvasion och plötslig enstaka fiskdöd efter att ha haft karen igång i ett och ett halvt år...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: IngelaH
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 489
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit