Dvärgpinscher

T

TheDagger

Hej!

Undrar om det är fler här som har Dvärgpinscher?
Vore kul att höra lite om andras, hur dom är i sättet osv.

Min är 7,5 är gammal och värsta charmtrollet :love:

Sv: Dvärgpinscher

Ohh. Gud vad kul med en till dvärgpinscherägare här! Vi är faktiskt en hel del på det här forumet. I förhållande till hur liten rasen är. ;)

Jag har en liten flicka på 19 månader. Theneican's Zavannah men till vardags går hon under namnet Julie eller Fröken Julie.
Hur ska man sammanfatta hennes beteende? Jag skulle kunna skriva en hel bok. :angel:
Hon är en pigg, glad och busig liten tjej som är temperamentsfull, minst sagt. Antingen är det full fart framåt med viftande svans (99 % av tiden) eller så är det rest ragg, skällandes och morrandes. Enda mellanläget hon har är när hon sover. :angel:
Hon älskar att hitta på saker och hon är alltid beredd på att göra nåt skoj. Du ska inte tro att du kan resa dig upp ur soffan utan att hon skuttar efter viftandes på svansen frågandes vad för roligt vi ska hitta på. Det gör hon oavsett hur mycket man busat, tränat, sovit. :D

Hur är helt enkelt världens roligaste lilla hund. :love:

IMG_0502.jpg

IMG_0498.jpg

Det låter som en exakt beskrivning av min lille kompis! Förutom att han kan tänka sig att ligga kvar i soffan när jag göra annat, sålänge jag inte är för långt bort. Men det kan ju bero lite på åldern med. Fast han är pigg och glad som en unghund för det mesta ändå :)
Dock har han ett litet problem, han vill INTE vara ensam hemma. Inte ens några minuter. Det blir kiss och bajs på golvet genast för att visa husse att man inte vill :( Det kvittar hur välrastad han är också. Med andra ord en extremt sällskapssjuk krabat. Jag fick honom som omplacering i våras, och jag måste säga att först var jag lite skeptisk till en liten hund eftersom jag haft större hundar innan (Schäfer, Dobermann osv). Men jag har blivit glatt överaskad, han är ju dubbelt så kaxig som en större hund, aldrig rädd för något! Sedan dagen jag hämtade honom har jag varit hans gud, vi föll för varann direkt. Fördelen är också att han alltid kan vara med, han är ju inte ivägen och alla älskar honom.

Min tjej har som tur är inga problem med att vara ensamen. Hon kryper ner i sängen och sover under täcket. ;)
Men då hade vi en period där hon aldrig fick vara ensam mer än först några minuter och sen högst en timme i taget.
Första två månaderna var hon aldrig ensam, sen utökade vi det eftersom och det verkar ha fungerat. För annars är det ju en ras som är känd för att de inte brukar vilja vara ensamma. Nu är hon helt trygg och vet att matte snart kommer tillbaka. ;)
Sen har jag även turen att ha en sambo som är hemma på dagarna så då behöver hon aldrig vara ensam och ska jag bort någonstans dit hon inte kan följa med så ställer mina föräldrar upp som hundvakt så hon behöver nästan aldrig vara ensam i alla fall vilket jag är otroligt tacksam för. :bow:

Jag har en liten kille på 6månader. Little pimilly´s Adventurous Antony, han kallas till vardags Harry.
Världens härligaste hund, alltid så otroligt pigg&glad, men så fort det inte händer någonting så sover, sover och sover han.

Hitills har vi bara hunnit med valpkurs, där han hela tiden skött sig ypperligt, han vill så gärna göra rätt och tycker att det är jätteskoj att lära sig nya saker. Det enda han inte riktigt förstod vitsen med var att spåra, det verkar ju urkorkat. Varför ska man gå ut i snön(!) när det faktiskt finns en stig att gå efter?

Framöver är det tänkt att vi kommer gå mer kurser och sedan börja träna/tävla lydnad och agility. Vi ska även hinna med att ställa ut en del.

Harry är helt enkelt en kanonhund och jag har aldrig ångrat att jag bestämde mig för att skaffa DP.

Antony14.jpg

http://medlem.spray.se/pimillys/bilder/Antony14.jpg

Förövrigt, finns det någon DP som INTE sover under täcket?
Harry bäddar ner sig under täcken,filtar,kuddar,kläder.
Finns inget sådant till hands funkar det att krypa in under mammas kläder. ;)

:D Som Julie. Om man duschat och lämnat kläder på golvet i badrummet så brukar hon alltid smita in där och bygga en koja att sova i. :D

Inte min, men pojkvännens (låtsas väl dock att han är min ibland... :angel: ) DP heter Kaiser och är en liten kille som snart fyller fem månader. Han är ett riktigt charmtroll och så söt att man skulle kunna pussa på honom hela dagarna, en riktig pussgurka! :love: Har aldrig sett hans husse larva sig så mycket förut... ;)

Han är, precis som ni andras DP verkar vara, ett glatt och piggt busfrö men med en hel del temperament. Ibland när farfar ska lyfta upp honom morrar han till ordentligt och nya människor ska det skällas på med rest ragg. Sover mycket och länge antingen i sin kattbur, på fällen framför kaminen eller under täcket i sängen :D Dessutom samlar han materiel i sin bur och på sin sängplats; sopborstar, leksaker, husses eldningsstickor, strumpor och allt vad man kan hitta på golvet...
Bästa vän är tjejkatten Hemi och östsibiriska lajkan Krut, som dock tycker Kaiser kan vara väl larvig och påfrestande med sitt evinnerliga pussande!

6dedc61d.jpg

kaiser04.jpg

Nej men gud så söt!
Jag VILL så gärna ha en till dvärgpinscher men min sambo är inte lika pigg på det som jag. :angel:

Vad gäller samlandet av grejer så vet jag precis vad du talar om. Jag tyckte att Julie verkade pysslig en dag för hon hade ett väldigt hårt jobb att springa fram och tillbaka genom lägenheten. Det gör hon iofs ganska ofta, men just denna dag sprang hon mer än vanligt. Så till slut gick jag in i sovrummet och kollade.. Då var det sambon som råkat spilla ut en burk med ipren och tydligen missat att städa upp alla (vit matta) så då hade lilla Julie varit så duktig att samla ihop dom och sedan brutit dom en och en till en prydlig hög på sängen. :D

För att inte tala om hur hennes koja ser ut. :crazy: Där hittar man allt möjligt. :crazy: Hennes första säng finns inte kvar heller. Den åt hon upp när det kliade i valptänderna. :o :rofl:

Sängen finns kvar men är sönderbiten, på undersidan! :D Husse är ganska dålig på att säga till när Kaiser gräver och biter i sin säng, fäll och filt, men när jag är där är det minsann ingenting man får hålla på med! :o
Katten har tagit över sängen nu och ibland ligger de där tillsammans, eller på fällen framför kamin. Och de är såååå söta! :love:

Vilken tur att hon inte började pillerknarka då utan bara hjälpte husse att städa! :eek: :D

Storleken är för mig fortfarande ett dilemma, även om jag är mycket mer positiv till den nu än innan inköpet. Om pinschern inte ligger alltför långt bort från sin mindre kusin i lynne och mentalitet skulle jag nog vilja ha en sådan istället för en DP. Men DP är ju verkligen underbara! Åtminstone de få exemplar jag har träffat hittills :love:

Min uppfattning av de "icke-dvärg"pinscher´s jag träffat, mkt skarpare, och mer av allt, liksom.

Svårt att förklara, men säg att dp är skälliga, då är p mer skälliga. Dp vill klättra i rang, p vill klättra i rang ännu mer.

Sen har jag inte mött så många p, men de få jag mött har varit så, enligt mig.

Sluddrigt, hoppas du förstår:smirk:

Ojoj.. om du bara visste hur svårt min sambo hade för Julie i början. :o :rofl: Jag skrattar när jag tänker på det. Han tyckte nog att hon var världens kräk.
Nu är han minst lika kär i henne som jag är. Dom ligger jämt och kramas och pussas och (till mitt stora förtret) så envisas dom med att kvällsbusa i sängen varje kväll när jag försöker sova. Så sambon skrattar och hunden rusar runt som ett vettvilling och hoppar och skäller.
Men samtidigt är dom så söta när dom busar så man kan inte låta bli att haka på själv. :D
Men jag tror att det tar ett tag innan man helt förälskar sig i deras ibland något speciella personlighet. :angel:

Aningsfull skrev:
Nu är han minst lika kär i henne som jag är. Dom ligger jämt och kramas och pussas[...]
Som sagt, husse har väl aldrig larvat sig såhär med någon vovve förut (larvar sig iofs ganska mycket med katten också) och Kaiser är en riktig hussegris. Gnäller så fort husse försvinner (inte när han ska till jobbet dock) och ingen famn är ju lika bra som husses. :D
Pussas vill han göra när han vaknar på morgnarna och när han varit på första pinkrundan och ska värma sig i sängen igen :love:

Aningsfull skrev:
Men jag tror att det tar ett tag innan man helt förälskar sig i deras ibland något speciella personlighet. :angel:
Det enda med hans personlighet som jag stör mig på är att han är så reserverad när det kommer nya människor. Kan skälla länge och väl och i flera omgångar om "den läskiga personen" kommer in och ut ur huset/rummet flera gånger.
Någon annan DP-ägare som har miniatyrvakthundar?

Tala om det. :angel:
Även om hon fortfarande är reserverad så börjar jag få pli på det hela. Hon vill fortfarande inte fram till främlingar men hon låter inte lika mycket längre. Kommer nog aldrig att få bort att hon skäller när någon kliver in genom dörren - men de är trots allt framavlade för vakt. Men jag håller alltid ett vakande öga på henne, litar inte på henne helt än. När det är barn i närheten brukar jag tom sätta på henne en munkorg. Jag litar inte på kombinationen av henne och små barn. Men det ska man väl egentligen inte göra med någon hund.
Men att de är reserverade är ganska typiskt för rasen. Jag tycker också att det är lite tråkigt - men var väl medveten om det när jag skaffade henne. Så länge hon är trevlig mot familjen och vänner så är det bra nog för mig. Finare pärla mot familjen går nog inte att hitta. Hon är såå go. :love: Och så länge hon kan beté sig med främlingar så är det bra. Jag kommer aldrig att varken kräva eller hoppas på att hon ska tycka om alla. ;) :angel:

Jo, jag läste om rasen när pojken började prata om DP att de hade vakt i sig, men att en så liten vovve vill vakta så mycket kunde jag inte riktigt ana :D Är inte van vid vakthundar.

Lyckligtvis så bits han inte, utan "bara" nafsar när någon struntar i att han inte vill bli klappad etc. Nafsade en liten treårig kille på besök i fingret, eftersom han ville klappa hunden, som satt i husses famn, trots att pappan sagt till honom flera gånger att hunden inte ville. Killen blev lite skraj, men är hundvan sedan tidigare (jägarpappa) så effekten av nafset blev bara positiv; han var försiktig med hunden efteråt ;)

Nej, vänlig mot alla är det ju bara bra att han inte är. Men skällandet och morrandet kan ju vara lite enerverande. Och nu när det varit en vild treåring, dennes pappa och en extra hund i huset några dagar, har det varit mycket att skälla på och vakta oss emot :angel: Innan skällde han bara när "främlingar" gick in genom dörren, men nu skäller han åt alla i förebyggande syfte. Lugnar väl ner sig nu när gästerna åkt hem... :D

*puttputt*

Jag vill också veta normalpriset för en DP :)
Vi har bestämt oss för en DP sen ett tag sen numen vi vet inte hur mkt de brukar kosta:p

*KL*

Jag har också en dvärgpinscher. Hon heter Milla och är 3,5 månader, kort finns här: http://milladog.blogspot.com/

Jag tror att "normalpriset" för en valp är 10000kr just nu. Sen är det många uppfödare som har kö, så det kan vara bra att sätta upp sig om man vill ha en viss färg. Lättast att få tag på är röda hanar.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 564
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V