Dvärgpinscher

Sv: Dvärgpinscher

Ca 10 000 får man nog räkna med. Sist jag hörde med min uppfödare tog han 9 000 men det kan nog hända att även han höjt priset lite nu när rasen blivit så populär.

Har inte haft någon närkontakt att skryta med vad gäller DP, men är pincherägare själv.
Med tanke på beskrivningarna här, så verkar de två raserna inte ligga ALLT för långt varann.

Kort om pinschern:

- Generellt sett reserverad /ointresserad av främmande. Vaktar hemma så väl som i stallet/ på jobbet osv.

- Älskar sin familj över allt annat, värsta straffet som finns är att inte få vara med. Ensamhetsproblem är utbrett inom rasen, kräver mer av ensamhetsträningen.

- Klättrar gärna i rang, dvs kan vara skarpa.

- ÄLSKAR när det händer saker. Om inte husse och matte hittar på, så hittar en pinscher på själv. Kanske inte alltid så uppskattat.

- Ofta vansinnigt smarta hundar. Gillar att träna, men på sina egna villkor. Man får inte ha dålig fantasi när det gäller att motivera och hitta rätt knappar. Det finns många duktiga pinschrar inom viltspår/ spår.

- Är ingen naturlig apportör, utan föredrar kamp och jaktlekar.

- Älskar värme och gos, helt under en hög täcken, med HELA familjen samlad i soffan / sängen.

Tycker att det verkar vara en helt underbar hundras och funderar själv på att skaffa en när jag flyttar hemmifrån. Har en Dalmatiner i nuläget hemma hos familjen och hon är underbar. Också något att rekomendera! (Hon är den smäckrare typen - finast!)

Om du vill läsa mer om DP kolla in http://remo.casa.se/
En bekant till mig som skriver. Massor av roliga illustrationer som verkligen känns träffande hur det är att äga en DP. ;) :rofl:
Man måste ha humor för det är knäppa hundar. Det händer alltid någonting runt en DP. Fixar man inte nåt att göra åt dom så fixar dom det mer än gärna själv. ;)
Det är fart och fläkt från morgon till kväll. Dom reagerar på en millisekund och tar mer än gärna på sig ansvaret att vakta dig och huset.
Men samtidigt finns det nog ingen roligare ras om man vill ha en liten hund. Inte som jag hittat i alla fall. Dom orkar med hur mycket som helst, tar sig fram överallt, är alltid med på att hitta på nåt kul och orkar i många fall minste, om inte mer, lika mycket som hundar av större raser.
Nu håller jag visserligen min DP i ganska god kondition genom att cykla med henne, rida, långa promenader, spårar osv. Men det ska mycket till för att trötta ut den damen. :D

Nu ska vi iväg till stallet, sen ska vi ut i spårskogen. :)

Här är min DP Bayley han är 1 år och snaret 3 mån
phpczrxyi.jpg

oj vilken gammal tråd du lyckats gräva upp, men jag måste givetvis fråga, vilken kennel kommer han ifrån?

*kl*

Min syster har en dp. Hon är från Chevrolinas och en riktigt liten trevlig en:) Fast iofs har hon levt med terrierflocken hela sitt ettåriga liv så hon är väl hälften terrier hälften pinscher...;)

Bilder finns här!

Gilly

*kl*
När är det öronen börjar ställa sig på unga dps?

Det vet man inte :D DP öron har sitt eget liv, vissa ställer sig tidigt och andra inte alls, vissa öron är väldigt vilda och kan både stå och ligga samma dag. Man brukar säga att de bestämt sig när de tappat mjölktänderna men det är inte heller alltid sant. Min tik har hängöron och de har stått upp kanske ett par dagar totalt innan de bestämde sig för att hänga. Nu är hon 2 år gammal.

Ansluter mej till denna tråden.
Har två små dpsar, eller ja en lite större och en som jag hoppas kommer växa till sej lite.
Min röda Pimpen är en mjäkig men ändå tuff grabb på två år. Det är endast matte som hägrar.
Den Svarta Harry är liten men naggande god. Har massa självförtroede och ännu mer egen vilja. Mycket lugnare och stabilare i psyket än Pim.
Men båda två är helt underbara och mina små ögonstenar.
Ingen av dom är förtjust i främlingar och dom skäller gärna om någon traskar förbi ute på gatan. =)

IMG_1465.jpg

IMG_1393.jpg

IMG_1391.jpg

IMG_1382.jpg

Får se om bilden funkar, isåfall kommer det fler snart :9

Han kommer från kennel blanco pirata i stockholm :)

Ilekparkenmedbarnen.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
881
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 564
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010