DvÄrgpinscher! Vill Veta Allt!!

Smurfoff

Trådstartare
BERÄTTA GÄRNA OM DVÄRGPINSCHERN HUR DEN ÄR OCH SÅ...

VET NI NÅGRA BRA UPPFÖDARE I NÄRHETEN AV HELSINGBORG?

VILL HA EN BLACK AND TAN TIK :love:

Jag börjar på internat nästa år och hade tänkt ha en hund med mig.

gillar att träna agility, lydnad och gå promenader så den kommer att få mycket aktivering.

Sv: DvÄrgpinscher! Vill Veta Allt!!

Jag kan varmt rekommendera www.bellocean.com
De finns i Malmö, ca 6 mil från Hbg.

Lilla Arne kommer ju därifrån:D

Vad vill du veta, det är väldigt svårt att berätta allt på rak arm. Lättare att besvara frågor.:smirk:

PICT0002.sized.jpg

Dvärgpinschrar har vad man skulle kunna kalla temperament. ;) Anintingen är det glatt svansviftande full fart framåt eller väldigt, vi kan kalla det skeptiska, som gäller. Förutom när dom sover (vilket dom gillar att göra, gärna i sängen under täcket :angel: ) så är det full fart. Man skulle kunna säga att en dvärgpinscher inte gör saker halvdant utan dom går in för vad dom gör. Detta gör att en motiverad dvärgpinscher funkar utomordentligt på lydnadsplanen eller agilitybanan. Det är lättlärda hundar som är otroligt roliga att jobba med. Att dom är lättlärda innebär dock att dom är lika snabba på att lära sig hyss att driva dig till vansinne med, men det tycker jag bara är en charm med rasen. Min dvärgpinscher hade redan som 16 veckor lärt sig att öppna dörren ut ur valprummet vi hade henne i vid ensamhetsträningen. Hon klättrade helt enkelt upp på kompostgallret, la tassarna på handtaget och knuffade till så var dörren öppen.
En dvärgpinscher väljer sin flock. Det är otroligt vänlig och kärleksfull mot de som tillhör flocken men är omutligt vaksamma mot främlingar. De har mycket vakt.
Dom tar gärna över styret över flocken så man måste vara vänlig men bestämd och aldrig tumma en milimeter på vem som bestämmer. En dvärgpinscher ser det gärna på sitt eget ansvar att hålla alla inkräktare borta så därför måste man se till att vara flockledare och ta ifrån dem det ansvaret annars har man en hund som vaktar otroligt mycket.

Men på det stora hela är det en otroligt rolig ras men man får inte bli lurad av deras lilla och söta uppseende, det är en tuff ras som kräver sin förare.

IMG_0225.jpg

våra grannar har 3 stycken. när min pappa skulle hälsa på så högg den ena han i byxbenet, han e 1,85 lång och dom är väldigt tuffa och skäller och biter. man är livrädd när han har dom lösa på vägen för dom kommer rusande mot en och skäller och springer runt en. man är så rädd att dom biter en.. har dock klarat av att klappa henne en gång. om man tränar dom sen valp att träffa mycket olika männinskor och hundar kan dom bli mindre vaktiga mot främlingar då? inte bita dom?

hur stor blir en dvärgpinsher? är dom frusna av sig och behöver täcke på sig?

vad kostar dom? har sett oreggade på blocket för 10.000 så det blir nog väldigt dyrt med stamtavla men det ska jag ha :D

är det en bra hund för en 15-åring? jag e det men jag är väldigt tuff och vi har 3 hundar i familjen. jag låter aldrig hunden bestämma över mig. försöker dom ta övertaget hela tiden?

är en black and tan tik svår att få tag på? pratade med en uppfödare och det var 2 års kö på en sån tik..:(

En dvärgpinscher ska ej bli större än 30 cm enligt rasstandard och väga 2-4 kg (även om man på grund av att det avlas på allt större individer och rasen växer nu påstår att vikten ska ligga på 4-6 kg). Ursprungligen var det dock en ras som skulle väga 2-4 kg och aldrig överstiga 30 cm. Nu har dock undersökningar visat att 40 % av dvärgpinschrarna i Sverige är större än så. :smirk:

Det är frusna hundar och ja - du får räkna med att hunden behöver täcke för att hålla sig varm. Min lilla tjej går helst inte ut alls när det är kallare än -10. :D

Just att jaga och bita främlingar verkar ligga i rasen. :angel: Precis så skulle min tjej göra om hon tilläts och hade möjligheten. Vill du inte ha en hund som vaktar och biter folk - låt den aldrig få en möjlighet att göra det. Det är nog svårt att få en dp att inte skälla när någon plingar på dörren, det är trots allt en ras framavlad för vakt, men hur mycket den kommer att vakta är helt upp till dig.

Jag skulle inte vilja påstå att dom jämt försöker ta övertaget, men hamnar du i en situation där hunden någon gång får övertaget över dig kan du nog räkna med att den kommer ihåg det. ;) Dom kan vara väldigt tuffa och är kända för att inte känna till sin egentliga storlek. :D
Helt klart en stor hund i liten förpackning.

Men nu låter det som att det är världens jobbigaste ras. :o Jag har aldrig ångrat att jag köpt en dp det är så otroligt ROLIGA hundar. :love: Man har inte tråkigt en sekund.

Ja, dom kan vara svåra att få tag på + att den enorma efterfrågan på just black and tan har lett till en del oseriös avel och många uppfödare varnar nu för "sämre kvaliét" på vissa de hundarna. Så se upp med vem du köper valpen av, gör det av en rekomenderad uppfödare som säljer reggade valpar så att du inte hamnar hos någon som bara hakat på trenden och föder upp dåliga individer. Även om det nu är 2 års väntetid... Men varför inte en röd? Det är ju samma härliga ras.

jag vet att det e dumt att ta efter färgen men black and tan är den finaste som finns. väntar hellre några år om jag kan få en sån. fast temperamentet är det viktigaste! skälliga hundar när det plingar på dörren är inga problem, det gör våra hela tiden men dom får inte hugga dom som kommer in..

Jag håller helt med Aningsfull, det var en mkt bra beskrivining av dessa små varelser :)

Att tillägas kan att lilla A, fram till nu gärna skällt och sprungit efter folk, med mest av rädsla, och osäkerhet.

Vi harhaft honom lös sen han kom till oss, och detta ger en naturlig instinkt hos hunden att hålla koll på oss. Han vill absolut inte bli lämnad ensam ute,även om han stannar längre vid en tiks pink nu än innan :D

MEN, nu har vi delvis lämnat honom på hundpensionat i tre nätter, och nyligen var han en vecka hos mina föräldrar (vi var i Ungern). Och efter det har han på ngt vis blivit säkrare, och litar mer på oss.

För ca 10 min sen gick vi från parkeringen till kontoret, och Arne går glatt fram till en kvinna som står på parkeringen, viftar på svansen (skäller INTE), och ställer sig på bakbenen för att hälsa:eek: :D

Trodde inte det var sant! Men all vår träning måste ha gett ngt! Helt otroligt.

Jag skulle inte rekommendera att ha en dp tillsammans med andra dp, eller mkt vaktiga hundar, då de lätt triggar upp varann, och kan bli både mer kaxiga och skälliga.

Tilläggas kan att A ALDRIG bitit ngn (inkl oss), mer än i lek, då han ska ta nytt tag i leksaken som man drar i, så tar han lite för långt upp... AJ. Men så fort man säger AJ, slutar han direkt;)

Vilka är de andra hundarna ni har hemma?

Jag tycker det är ett klokt beslut att vänta tills du hittar en dp med rätt färg, kön, och mentalitet. Istället för att bara ta en på måfå. lätt att man ångrar sig, och vill ha en till då.

En dp MED stamtavla kostar runt 9000 kr. (säkert ngn som vill tjäna pengar som hade den UTAN för 10 000...)

Lycka till!

Fanken man blir ju nästan sugen... Har ju lääänge pratat om en liten hund att ställa ut. (2:a hundrasen jag är inne på bara på 10 min va :angel: )

Hur är konkurransen på utställning?

vi har tre stora hundar, 2 blanras tikar och en bearded collie. dom vaktar hemmet men är verkligen inte kaxiga mot andra hundar.

Det är ju en liten ras fortfarande i Sverige därför är konkurrensen på utställningar varierande. Jag som bor här i långt upp i norr är ofta ensam på utställningar. Som mest har det varit med 14 st och det var på den internationella utställningen här i Piteå. Det var såå kul att få se så många dp på samma gång. :D :bow:

Nu finns det dock ca 10 st dp i norrbottens län så vi har dp-träffar en gång i månaden när vi träffas och låter alla hundar busa och så tränar vi tillsammans (agility, spår, lydnad m.m) men största delen av tiden har vi bara trevligt och umgås medan hundarna får busa. Sen byter vi erfarenheter och ger varandra tips på hur man kan träna sina hundar osv. Jätteroligt och lärorikt. :)

Imorgon ska jag och Julie åka och hälsa på en liten dvärgpinscherkille som flyttat till Piteå så ska dom få busa. Det är väldigt bra om man låter en dvärgpinscher få busa med hundar av samma ras då de leker på ett lite speciellt sätt och ofta har stort utbyte av någon i samma ras och framför allt samma storlek. ;)

Jag träffade på en på tåget idag faktiskt... En B&T-tik som var 7 år. Hon var defentivit inga 4-6 kg. Mycket liten och nätt. Skulle gissa kring 26 cm eller nått sånt. Är inte van att bedöma med ögonen på den rasen. Men det var def. inte närmare 30 och inte riktigt så litet som 25 :)

Det var en äldre tant som hade henne och hon verkade rätt så kunnig :D Förklarade tålmodigt för en nyfikenperson att det inte var en Chihuahua och att huvudformen var olika osv. Så pratade hon om motion och valptiden (ja jag tjuvlyssnade helt ogenerat) Hon nämnde också att hon haft rasen länge, så det lät som att hon haft fler innan.

Nu drar jag mig till minnes att vi hade en sådan tik på mitt gamla ställe också. Men hon var snäppet större och tyngre (lite överviktig sa matte dock åt en annan när jag satt (som vanligt) och tjuvlyssnade!) Men hon höll sig gott under 30. Kanske kring 28...

Arne är ca 29 hög, och väger mellan 3,5-3,8 kg. Han är inte särskilt stor, men samtidigt större än de största inom rasen.

Han har ju som många vet, efter mitt trådskrivande, varit ensam på de flesta valputställnigar han varit på. Sen tror jag det blir större konkurrens på vuxen-nivå,även om de inte är särsklit många. Men i alla fall inte ensamma i klassen!

Det är lite roligt med dävrgpinschrar för man fick så många varningar om att man ska passa sig med maten på dom för att dom har lätt att lägga på hullet.
Pyttsan sa jag när jag satt med en valp som inte ville äta och kunde svälta i flera dagar och alltid låg på gränsen till lite för mager.

Sen efter första löpet var det som att själva fan flög i henne och nu har minsann inga problem att hålla hullet på henne. :angel: ;)
Så en överviktig dvärgpinscher låter högst troligt, jag har själv stött på en del såna. :angel:

Vad gäller storleken tycker ju jag att dom nätta är så mycket finare. Det finns ju en del minst sagt stora dp i det här landet men dom som håller sig till den ursprungliga rasstandarden är dom som faller i mitt tycke. Små, söta hundar som ser ut som en stor hund i kroppen. Det jag gillar är att dom är så otroligt proportionerliga i kroppen och verkligen ser ut som en stor hund fast i litet format. Dom har inte det typiska "dvärghundsutseendet". Ser man en bild på en dvärgpinscher där man inte kan någonting annat att jämföra storleken med kan man mycket väl tro att det är en betydligt större hund än 25-30 cm.

Julie 12 v. Vikt ca 1,5 kg
Julie5.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 579
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 793
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 467
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar