Kunde inte riktigt ta kort på stora flocken idag för att de landade på mobilen hela tiden, men då kom det fram en härliga skåning och undrade om han skulle hjälpa till.

Lite kul för det är så mycket jag inte kan visa med ena handen upptagen av att hålla i kameran, som en duvkram t.ex:
20220411_134754.gif

Det bästa i duvväg idag:love::
Pinglan06.webp

Detta trodde jag aldrig skulle hända(!) men Pinglan vågade komma ända fram idag. Hon har varit så väldigt blyg men har så otroligt söta ögon att hon har blivit en favorit ändå som jag fått beundra på avstånd istället.

Blev jätteförvånad när hon bestämde sig för att det helt plötsligt gick att lita på mig och t.o.m hoppar upp i knäet, och i handen som om hon alltid gjort det.

Gäller att titta noga efter frön så man är säker på att man faktiskt ätit upp allt:
Pinglan19.jpg

Jag har en duvbild i huvudet som jag velat måla länge men jag har velat ha referensbilder på Pinglan att måla av just för att det är ngt väldigt näpet och vackert över hennes drag, men till och med det har varit svårt att ta för att hon varit så blyg, betydligt lättare nu idag! :D
Enfot754.webp

Tyvärr visade det sig vid röntgen att den skadade duvan jag lämnade hos viltvårdare hade brutit vingleden och då kommer den aldrig kunna flyga igen så den fick somna in.💔
VideoCapture_20220401-123849.webp

Gräsandshonan kämpar fortfarande på, men har en neurolgisk skada efter smällen hon fått i huvudet så rehabiliteringen kommer ta tid men det kan gå vägen för henne åtminstone.

Så imponerad av fågelcentralen, de är helt fantastiska! <3

Är inte den här bebben lite lik Kakan?
VideoCapture_20220412-131136.webp

Den vill helst inte trängas heller och håller sig lite i utkanten - precis som Kakan. Får se hur den utvecklas, de växer så himla fort! Har skopat upp den så många gånger nu att polleten har trillat ner och den börjat hoppa upp i handen själv. <3

Liten bebbe får hjälp:
Lillebebb3.jpg

Vet inte riktigt hur det kommer gå för denna, den är seg i reaktionerna. Den flyger oftast inte iväg när resten av flocken lyfter och tar några varv. Den har inget fel på vingarna utan den verkar mest svag bara. Föräldrarna har kanske inte kunnat mata den tillräckligt så den är lite tidigare ute ur boet än vad den borde vara?

Den verkar trygg med mig än så länge så jag får plocka upp den, alltså inte skopa utan ta den rätt över vingarna utan protester - så oftast är det lätt för mig att mata den separat så att den får i sig ordentligt med energi. Hoppas det räcker för att den ska bli starkare.

Senast ändrad:
Favoritbebben Ursäkta (nu är det officiellt! :p) är däremot stark!
Ursäktamig55.jpg

Växer som ogräs, lång och skranglig och det börjar skymta skimmer runt nacken och rostfärgade fjädrar på bröstet. Blir spännande att se hur ursäktsfågeln kommer se ut nu när de riktiga fjädrarna börjar komma.

Senast ändrad:
Tuffa bebben i lilla gänget fick träna lite på att sitta i och äta ur samma hand idag:
Duktig840.jpg

Så svårt, tyckte den. Det hade nog varit lättare om den använt bägge fötterna för att hålla fast sig, men den knep med högerfoten och flaxade som en kolibri med vingarna istället. Medan vänsterfoten fick ligga som en dö fisk mitt i maten, trots att det inte något fel på det benet alls! :rofl:

Pyttelilla trollungen har blivit betydligt mer alert, kommer springande som en liten frösökande missil istället för att bara sitta och vara förvirrad och ouppmärksam. Så problemet verkar bara ha varit att den är så ung, de riktigt små har i princip inga muskler och förstår heller ingenting.

Trollungen och kakbebben: <3
Trollunge.kakbebbe33.webp

Uppskopad trollbebbe:
Troll8.webp

Älskar hur de inte bryr sig ett dugg om att ta upp fötterna utan bara låter dem hänga. :rofl:

Kommer nog inte få göra så länge till dock. Kakbebisen och Ursäkta låter sig inte skopas upp längre, de "Kan själv!".

Ursäkta bytte t.o.m taktik när det blev trängsel och placerade sig på axeln istället, väldigt stor skillnad mot att inte ens kunna äta frön ordentligt! Häftigt att få följa hur de blir mer och mer vakna och självständiga.

Kakan verkar ha flyttat, hon dyker väldigt sällan upp nuförtiden - tror hon drar sig mer innåt stan när hon blir extra hungrig bara?

Hon dök i alla fall upp i veckan och trots att baktån fortfarande inte fungerar och ställer till besvär så är hon i mkt bättre hull än vad hon varit, så trådborttagningen verkar ha hjälpt lite ändå.

Så kul att se henne igen:
Kaka843.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka