Högst osäkert om det verkligen är lagligt att vara så här söt!?
Inteok0.webp

Hur ser du skillnad på kön på de? Är det näbbkuddarna där också eller något annat?
Det är egentligen omöjligt att säga med 100% säkerhet utan DNA-test när det gäller stadsduvor.

Jag tittar mycket på beteende över tid, hur de beter sig mot varandra då framförallt. Hanarna håller ju på och uppvaktar honorna på olika sätt, men även honorna uppvaktar hanarna - dock inte lika frenetiskt eller ofta, och inte heller varenda karl som går förbi. Kakan blir ofta uppvaktad men jag har aldrig sett henne flirta tillbaka med någon t.ex.

Tycker hanarna ofta puffar upp sig först vid tjaffs medans t.ex Rödluvan som är supertypisk hona bara läxar upp andra duvor direkt, utan att visa hur stor och fin hon är först.

Sen finns det lite olika indikationer som kan hjälpa till, storlek, huvudform, tålängd etc.. hanarna har t.ex ofta mycket irisering även på bröstet. Men iom att det är så många olika framavlade varianter i genpoolen så är det inget som är säkert. Även på viltformen är det svårt att se.

Men de är luriga eftersom de även i samkönade par tar på sig roller som hona+hane. Så jag gissar alltså och kallar dem för det de verkar identifiera sig som, kan man väl säga. :)

Det är egentligen omöjligt att säga med 100% säkerhet utan DNA-test när det gäller stadsduvor.

Jag tittar mycket på beteende över tid, hur de beter sig mot varandra då framförallt. Hanarna håller ju på och uppvaktar honorna på olika sätt, men även honorna uppvaktar hanarna - dock inte lika frenetiskt eller ofta, och inte heller varenda karl som går förbi. Kakan blir ofta uppvaktad men jag har aldrig sett henne flirta tillbaka med någon t.ex.

Tycker hanarna ofta puffar upp sig först vid tjaffs medans t.ex Rödluvan som är supertypisk hona bara läxar upp andra duvor direkt, utan att visa hur stor och fin hon är först.

Sen finns det lite olika indikationer som kan hjälpa till, storlek, huvudform, tålängd etc.. hanarna har t.ex ofta mycket irisering även på bröstet. Men iom att det är så många olika framavlade varianter i genpoolen så är det inget som är säkert. Även på viltformen är det svårt att se.

Men de är luriga eftersom de även i samkönade par tar på sig roller som hona+hane. Så jag gissar alltså och kallar dem för det de verkar identifiera sig som, kan man väl säga. :)
I see, intressant! Jag har ju haft duvor själv, men då bara två skrattduvor som jag köpte som hanar och som var jäkligt tydliga med sitt hoande så vilda duvor har jag noll koll på :)

Jahaja nu börjar det, svinkallt regn snett underifrån. :cautious: De stackars duvorna är klassblöta och blåser typ iväg.

Provade att köpa riktiga pellets till dem, med all näring de behöver. De tycker såklart inte om dem! 🤣 Så skeptiska men jag hoppas det är en vanesak, de kanske aldrig har ätit pellets.

Blöta fåglar:
Blött7.jpg

Senast ändrad:
Googlade nyss på näbbkuddar :cautious: Vad är de bra för? Hittade inget alls.

Men! Jag hittade information om att de är en av väldigt få fågelarter som dricker genom att sticka ner näbben och suga i sig vatten :p:up:
Näbbkuddarna heter egentligen vaxhud (operculum) läste jag nu!

En funktion de har är att hålla ute smuts, damm, pollen och vatten från näsborrarna. De kan även spela roll för fågelns luktsinne och på vissa arter ser de olika ut beroende på kön. Hos klippduvor är vaxhuden tydligen större och bulligare på äldre hanar.

Vaxhuden skvallrar också om fågelns hälsa, det är lätt att se om fågeln är sjuk eller har någon brist om man tittar där.

En funktion de har är att hålla ute smuts, damm, pollen och vatten från näsborrarna. De kan även spela roll för fågelns luktsinne och på vissa arter ser de olika ut beroende på kön. Hos klippduvor är vaxhuden tydligen större och bulligare på äldre hanar.

Vaxhuden skvallrar också om fågelns hälsa, det är lätt att se om fågeln är sjuk eller har någon brist om man tittar där.
Åh coolt! Alltid intressant att lära sig nya grejer :up:

Tänker att det är samma med undulater.

Försökte få Charmör att sätta sig på pekfingret, men han blev strängt upptagen med att dansa sin fina snurrdans, tvätta sig samt att se till att han var den enda duvan som satt på armen.
Charmtvätt55.gif

Snurrdansen blev helt ur fokus men jag ska fortsätta försöka fånga den på film! Jag undrar om han gör den för att jag ska ge honom mer frön? Att han försöker charma sig till mer godis liksom? Eller så är det kanske en dans för att avskräcka andra duvor från att komma upp? :confused:

Tuffa bebben flög upp i handen idag men den förstod fortfarande inte hur den skulle lösa detta mysterium. Måste hålla den i ena handen och mata med andra för att det ska funka, koordinationen och greppstyrkan är inte riktig där än!

Men man kan ju alltid krypa in under handen istället: :idea:
Bebbe41.gif

Blev tipsad om den här kortfilmen på 14 minuter: Man med duvor.

"Varje kväll när solen går ner samlas tusentals duvor framför Centre Pompidou i Paris för att få mat och rent vatten. En man sammansmälter där med sin flock. Han vägrar att flytta på sig och skapar mycket kontrovers i sitt uppror att ta hand om några av stadens mest avskydda djur. En film av Lina Maria Mannheimer om ömhet, äckel och fanatisk hängivenhet."

Här är en intervju med regissören, där man får veta lite mer om den här hemlösa mannen Giuseppe som ömmar så för stadens duvor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka